جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر زمان آموزش رانندگي بيشتر مي‌شود

خبر

زمان آموزش رانندگي بيشتر مي‌شود

رييس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي جزئيات دريافت گواهينامه‌هاي جديد رانندگي را اعلام كرد.

boohoo , Womens & Mens Clothes , Shop Online Fashion | Jordan 22 OG Chicago PE - nike victory elite 2 for cheap sale price - 002 - 317141

سردار دكتر اسكندر مومني روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اينكه تعداد گواهينامه‌هاي خودرو هم‌اكنون شش نوع است كه در طرح جديد به سه نوع كاهش مي‌يابد، گفت: بر اين اساس گواهينامه‌هاي خودرو به سه گروه، پايه 3، پايه 2 و پايه 1 تقسيم شده و علاوه بر آنها گواهينامه موتورسيكلت‌ و گواهينامه‌هاي ويژه براي وسايط صنعتي، كشاورزي و كارگاهي صادر مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه صدور گواهينامه‌هاي جديد از نيمه دوم امسال برابر تدابير اتخاذ شده آغاز مي‌شود، گفت: افزايش كيفيت آموزش و مهارت رانندگي و رفاه مردم مهم‌ترين عواملي بوده است كه در گواهينامه‌هاي جديد مدنظر قرار گرفته است.

رييس پليس راهور ناجا با اشاره به اينكه متقاضيان دريافت گواهينامه‌هاي جديد، قطعا آموزش متفاوت‌تري خواهند ديد، افزود: بر اين اساس طول دوره آموزش و شيوه آن تغيير كرده و استفاده از سميلاتور نيز در طي دوره آموزش در نظر گرفته شده است.

وي با اشاره به اينكه هم‌اكنون آزمون نهايي آموزشگاه‌هاي رانندگي براي صدور گواهينامه‌ توسط افسران بازنشسته نيروي انتظامي انجام مي‌شود، تاكيد كرد: در آيين‌نامه جديد اين آزمون نهايي توسط افسران كادر شاغل در پليس راهور انجام مي‌شود، چرا كه گلايه‌هايي از سوي شهروندان در اين خصوص وجود داشت كه بعضا افراد فاقد صلاحيت گواهينامه‌ رانندگي مي‌گيرند كه بدين‌ترتيب مهارت رانندگي اصل اول در دريافت گواهينامه رانندگي خواهد بود.

رييس پليس راهور ناجا به شرايط دريافت گواهينامه‌هاي جديد رانندگي اشاره كرد و به ايسنا گفت: بر اين اساس شرايط دريافت گواهينامه پايه سوم كه براي حداكثر مجموع وزن و ظرفيت بار 3/5 تن، يا حمل حداكثر 9 سرنشين با راننده به جز وسايط نقليه عمومي است، داشتن 18 سال تمام سن، ارائه گواهي سلامت جسمي و رواني، طي دوره‌هاي آموزش نظري و عملي و قبولي در آزمون آيين‌نامه و عملي شهر با وسايط نقليه مربوطه است.

وي به گواهينامه پايه دوم اشاره كرد و يادآور شد: افرادي كه دو سال از دريافت گواهينامه پايه سه آنها گذشته باشد، مي‌توانند گواهينامه پايه 2 دريافت كنند كه بر اين اساس حداكثر مجموع وزن و ظرفيت بار قابل حمل با اين نوع گواهينامه شش تن، يا حمل حداكثر 26 نفر سرنشين با راننده و وسايط نقليه عمومي است.

رييس پليس راهور ناجا به شرايط دريافت گواهينامه پايه دوم اشاره كرد و گفت: داشتن 23 سال سن، ارائه گواهي سلامت جسمي و رواني طي دوره‌هاي نظري و عملي و قبولي در آزمون آيين‌نامه و عملي شهر با وسايط نقليه مربوطه از جمله شرايط دريافتي اين گواهينامه است.

مومني با اشاره به اينكه افرادي كه دو سال از اخذ گواهينامه پايه دو آنها گذشته باشد، مي‌توانند گواهينامه پايه يكم بگيرند، گفت: بر اين اساس داشتن 25 سال سن براي دريافت اين گواهينامه و طي دوره‌هاي نظري و عملي مربوطه و قبولي در آزمون به اضافه ارائه گواهي سلامت جسمي و رواني براي دريافت اين گواهينامه الزامي است كه بر اين اساس دارندگان اين گواهينامه مي‌توانند مجموع وزن و ظرفيت بار بيش از شش تن يا حمل بيش از شش سرنشين را انجام دهند.

وي به گواهينامه‌هاي ويژه اشاره كرد و يادآور شد: اين گواهينامه‌ها كه براي وسايط نقليه عمراني، صنعتي، كشاورزي و كارگاهي استفاده مي‌شود، براي رانندگان با 20 سال سن صادر شده و ارائه گواهي سلامت جسمي و رواني طي دوره‌ آموزش نظري و عملي و قبولي در آزمون آيين‌نامه و عملي شهر با وسايط نقليه مربوطه، از جمله شرايط دريافت اين گواهينامه است.

مومني با اشاره به اينكه تمامي متقاضيان دريافت گواهينامه موتورسيكلت نيز بايد در كلاس‌هاي آموزشي شركت كنند، افزود: مقدمات لازم براي صدور گواهينامه‌هاي موتورسيكلت در آموزشگاه‌ها فراهم شده است كه از مهر ماه به طور سراسري در كل كشور صدور گواهينامه رانندگي موتورسيكلت نيز به آموزشگاه‌هاي معتبر موتورسيكلت سپرده خواهد شد.

وي به اعتبار گواهينامه‌هاي جديد رانندگي اشاره كرد و يادآور شد: هم‌اكنون اعتبار گواهينامه‌هاي رانندگي پنج سال است كه بر اساس آيين‌نامه جديد هم براي خودرو و هم موتورسيكلت براي افراد تا 65 سال سن گواهينامه‌ها با اعتبار 10 ساله بين 65 تا 70 سال با اعتبار 5 ساله و بالاي 70 سال با اعتبار 2 ساله صادر مي‌شود.

به گفته رييس پليس راهور ناجا متقاضيان دريافت گواهينامه پايه سوم همچنان در يكسال اول اجازه تردد در جاده‌هاي برونشهري و تردد در شب را ندارند.

وي از تبديل گواهينامه‌هاي قديمي به گواهينامه‌هاي جديد از نيمه دوم امسال خبر داد و خاطرنشان كرد: بر اين اساس گواهينامه‌هاي رانندگي قديمي طي دو مرحله به گواهينامه‌هاي رانندگي جديد تبديل مي‌شود كه مرحله اول در زمان صدور و تمديد گواهينامه و مرحله دوم طي فراخوان و جدول زمان‌بندي خواهد بود كه متعاقبا اعلام مي‌شود.

رييس پليس راهور ناجا با تاكيد بر اين كه گواهينامه‌هاي جديد مجهز به چيپ بوده و تمام اطلاعات و سوابق رانندگان در آنها ذخيره مي‌شود اظهاراميدواري كرد كه با صدور گواهينامه‌هاي جديد ضمن ارتقاي مهارت رانندگان شاهد بهتر شدن فرهنگ رانندگي در كشور باشيم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید