جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر کودکان شاهد زورگویی در تلویزیون

خبر

کودکان شاهد زورگویی در تلویزیون

برگرفته از روزنامه اطلاعات
 

فکر می‌کنید برنامه‌های خشونت بار تلویزیونی چه تاثیری بر کودکتان دارند؟ محققان تا امروز درباره تاثیرخشونتهای بدنی و فیلم‌های اکشن بر کودکان زیاد تحقیق کرده‌اند اما به تازگی آنها درباره خشونتهای غیرجسمی هم بررسیهایی کرده و نتایجش را اعلام کرده‌اند که بد نیست بخوانید. منظور از خشونت‌های غیرجسمی همان دعوا و داد و فریاد، توهین، متلک، فحش و سایر خشونت‌های غیربدنی است که در برنامه‌های تلویزیونی، حتی برنامه‌های مخصوص کودکان، نمایش داده می‌شود. این خشونت‌ها به عنوان قلدری اجتماعی هم معرفی شده‌اند.

بررسی تازه محققان آمریکایی که در مجله ارتباطات منتشر شده نشان داده که متاسفانه کودکان بسیار شاهد این نوع قلدری و خشونت در برنامه‌های تلویزیونی، حتی برنامه‌های کودکانه هستند. محققان متوجه شده‌اند که کودکان 2 تا 11 ساله درحدود 14 رخداد خشونت‌آمیز در یک ساعت در بیش از 50 برنامه مورد علاقه تلویزیونی شان می‌بینند و حدود 90 درصد برنامه‌ها به نوعی رفتار بد را به نمایش می‌گذارند که 80 درصد آن خشونت‌های کلامی است.

این محققان معتقدند بسیاری از برنامه‌های مورد علاقه کودکان برای آنها ساخته نشده است و متاسفانه رفتار بدی که در این برنامه‌ها به نمایش در می‌آید برای کودکان عواقبی دارد، به خصوص برای کودکان زیر 8 سال که اغلب پیام اخلاقی فیلمها را درک نمی‌کنند. متاسفانه اغلب کودکان فیلم‌هایی را که والدینشان می‌بینند تماشا می‌کنند. محققان می‌گویند اغلب این خشونت‌های اجتماعی در فیلم‌های کمدی و طنزهای اجتماعی به نمایش در می‌آیند که معمولا یک رفتار اجتماعی را به نقد می‌کشد اما این مساله برای کودک قابل درک نیست و او تنها رفتار زشت را می‌بیند و نه پیامد و نقد آن را! بنابراین ممکن است فکر کند رفتار خشنی که در فیلم نمایش داده شده طبیعی و یا مورد تایید است.

حتی کارتون‌هایی که برای نوجوانان ساخته می‌شود ممکن است برای کودکان مخرب باشد چون گاهی رفتار خشن، طعنه‌آمیز و رفتار بد در آن به نمایش در می‌آید و این فیلمها معمولاً از طریق دوستان به دست کودکان می‌رسد و اغلب در اختیار والدین نیست. اگر چه ممکن است در پایان داستان شخصیت خشن و منفی جزا و نتیجه اعمالش را ببیند اما اغلب کودکان کم سن و سال‌تر نمی‌توانند رابطه عمل و پیامد آن را متوجه شوند. به همین علت تنها رفتار نادرست را تقلید می‌کنند و یاد می‌گیرند.

این محققان معتقدند نباید به عنوان یک برنامه گذرا به فیلمها و کارتون‌هایی که کودکان تماشا می‌کنند نگاه کنیم بلکه لحظه به لحظه این برنامه‌ها برای کودک آموزش به همراه دارد. بنابراین بهتر است در انتخاب برنامه‌هایی که فرزندان کم سن و سالتان تماشا می‌کنند بیشتر دقت کنید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه