جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر تعطیلات تابستانی بچه‌ها را دلپذیر كنیم‏

خبر

تعطیلات تابستانی بچه‌ها را دلپذیر كنیم‏

برگرفته از روزنامه اطلاعات

با آن كه روزهای اول تعطیلات، همه نوجوانان نیاز به استراحت دارند و می‌خواهند بدون دغدغه خاطر، حسابی بخوابند وتنبلی کنند، اما تجربه سال‌های دراز نشان می‌دهد که سرانجام روزی از روزهای تابستان، به خود خواهند گفت: «خسته شدم از خوابیدن. حوصله ام سر رفته است».‏

برای گذراندن اوقات فراغت فرزندان شما پیشنهاد‌هایی وجود دارد. شاید با اجرای آن‌ها تعطیلات دراز تابستان بیشتر زیر دندان‌شان مزه کند.‏

پیش از همه، از آن‌ها بخواهید حتما ساعت یا ساعت‌هایی را به کارهای خانه و کمک به اعضای خانواده اختصاص دهند.

از آن‌ها بخواهید علاقه و توانایی‌های خود را فهرست کنند و بنابر اولویت، برای پرورش و تقویت آن‌ها باهم برنامه ریزی كنید.

اجازه دهید فرزندان تان، اوقات فراغت خود را تاجایی که امکان دارد، با کارها و سرگرمی‌های گروهی بگذرانند.

ورزش را در برنامه‌ریزی‌ها فراموش نکنید. به جز ورزش‌هایی که می‌توان در خانه و فضای بسته انجام داد، مکان‌های سرسبز و زیبا با امکانات فراوان از جمله بوستان‌ها وجود دارند که آن‌ها می‌توانند با دوستان‌شان آنجا ورزش کنند.

بوستان بهشت مادران تهران هم ویژه دختران و بانوان است که می‌توانند آنجا راه بروند، بدوند، دوچرخه سواری کنند، ورزش‌های گروهی انجام دهند و از فضای سرسبز و زیبای آن لذت ببرند.

اگر فرزندان شما تا به حال عضو نزدیک‌ترین کتابخانه محل زندگی خود نشده اند، حالا وقتش است. به آن‌ها پیشنهاد کنید عضو کتابخانه بشوند و از کتاب‌ها و نشریه‌های آن استفاده کنند. به این ترتیب، هزینه خرید کتاب و نشریه خانواده کمتر خواهد شد.

ماهی یک بار همراه فرزندان تان به کتابفروشی‌های معتبر شهر سر بزنید و از انتشار کتاب‌های تازه باخبر شوید.

ماهانه، مبلغی ویژه خرید کتاب به آن‌ها بدهید.نشست‌های کتابخوانی با اعضای خانواده ترتیب دهید.

کتابخوانی را در ساعت معین، وقتی خستگی کار، کم و بیش از تن همه در رفت، انجام دهید. کتاب را طوری انتخاب کنید که باسلیقه همه اعضای خانواده به ویژه فرزندان‌تان، به طور نسبی سازگار باشد.

حوصله به خرج بدهید. خیلی از کتاب‌ها به یک بارخواندن می‌ارزند.

اگر در روستا زندگی می‌کنید، با دوستان‌تان در جایی سرسبز و خنک جمع شوید و با هم کتاب بخوانید.

البته تهیه کتاب در روستا سخت است، اما می‌توان فهرستی با مشارکت خود آن‌ها از کتاب‌های مناسب سن شان تهیه کنید و آن را به کسی که بیشتر به شهر رفت و آمد دارد، بدهید تا بخرد.

اگر خودتان یا نزدیکان‌تان هم به شهر رفت و آمد منظم دارید، می‌توانید این كار را به عهده بگیرید.

چه در شهر زندگی کنید، چه در روستا، به فرزندان‌تان پیشنهاد کنید از کتاب‌های در دسترس و کتاب‌هایی که به روش‌های پیش گفته تهیه شده‌اند، کتابخانه کوچکی درست کنند و از ابتکار و سلیقه، امکانات جمعی و وسایل در دسترس، برای این کار بهره بگیرند.

از فرزندان تان بخواهید برای تامین هزینه کتاب‌ها، پول‌های شان را روی هم بگذارند یا کارهای ساده‌ای برای دیگران انجام دهند. مثل کمک به رفع اشکالات درسی دانش‌آموزان کوچک‌تر محل، به عهده گرفتن خرید روزانه یا هفتگی همسایه‌ها.

در صورت زندگی در مجتمع‌های مسکونی، همکاری در نظافت و آبیاری باغچه‌های آن، و اگر در روستا یا پیرامون شهر هستید، کمک به افراد سالمند، کار کشاورزی و کار در کارگاه‌های کوچک در برابر دریافت دستمزد و صرفه جویی درهزینه‌های شخصی و کنار گذاشتن بخشی از پول توجیبی‌شان.

پیشنهاد کنید از ذوق و هنر و سلیقه خود هم کمک بگیرند. با همکاری جمع دوستان‌شان کارهای دستی درست کنند و با قیمت كم بفروشند.

اگر دیگران بدانند که آن‌ها درآمد این کارها را برای خرید کتاب و راه‌اندازی کتابخانه هزینه می‌کنند، حتما همکاری و همراهی خواهند کرد. سعی کنید خود شما در این همکاری و همراهی پیشقدم شوید.

برای انتخاب و خرید کتاب برای فرزندان‌تان یا گروه کتابخوانی آن‌ها موضوع‌های مختلف و گوناگون را در نظر داشته باشید( البته با مشارکت و نظر خواهی از خود آن‌ها) از جمله ادبیات فارسی، همچون شاهنامه فردوسی و بازنویسی‌های آن، باز نویسی‌های مثنوی مولوی، قصه‌های قرآن، شعرهای نو و کهن، زندگینامه، تاریخ ایران و جهان، شرح تمدن‌ها و فرهنگ‌های گوناگون، رمان‌های ایرانی و خارجی، افسانه‌ها، کتاب‌های علمی کتاب‌های مربوط به محیط‌زیست و آداب شهروندی، صلح و مشارکت.لازم است تا شکل گیری گروه کتابخوانی فرزندان تان و دوستان آن‌ها، مدتی در کنارشان باشید و به آن‌ها کمک کنید.

نظم دادن به کتابخوانی جمعی بسیار اهمیت دارد. پیشنهاد کنید کتابی را با یکی از موضوع‌های بالا برگزینند و باهم بخوانند و برای خواندن تمام یا بخشی از آن وقتی را معین کنند.

همه اعضای گروه کتابخوانی، موظفند در روز تعیین شده، در نشست جمعی حضور یابند. درباره کتاب، شخصیت‌ها، تصویرها، زبان و آموزه‌های آن بحث کنند و کتاب را به نقد جمعی بگذارند. به آن‌ها بیاموزید به نظرهای هم احترام بگذارند.

به گروه کتابخوانی فرزندان تان پیشنهاد کنید درباره کتابی که خوانده اند، فعالیت‌های عملی برای ارائه در جمع هم داشته باشند، همچون نمایش عروسکی، سایه، خیمه شب بازی و...، تهیه ی طومار و پرده از بخش‌های برجسته و هیجان انگیز آن( برای ادبیات کلاسیک مثل شاهنامه).

از بزرگ ترهای مجتمع مسکونی، اعضای فامیل، همسایگان و دوستان‌تان دعوت کنید درمراسم اجرای این فعالیت‌ها حضور داشته باشند.

در زمینه تامین مکان و ابزار لازم برای این فعالیت‌ها از امکاناتی که در کتابخانه محل زندگی، محل کار، آموزشگاه، مسجد و... محله تان وجود دارند، پس از توجیه مسئولان در مورد ضرورت انجام چنین فعالیت‌هایی برای این که نوجوانان اوقات فراغت سالم و سودمندی داشته باشند، بهره بگیرید.

از فرزندان تان بخواهید با استفاده از خوانده‌های خود، برای کمک به شما در سرگرم کردن کوچک ترها، برنامه‌های قصه گویی بگذارند.

به آن‌ها پیشنهاد کنید برای کتاب‌هایی که می‌خوانند و تصویر ندارند، تصویر گری کنند. می‌توانید از ده‌ها فعالیت دیگر برای تامین اوقات فراغت بهتر فرزندان‌تان الگو بگیرید و با تغییر آن‌ها با توجه به امکانات و موقعیت خانواده و محل زندگی، برنامه‌های جدیدی ترتیب دهید. در هر حال، جلب مشارکت و توجه به سلیقه و علاقه‌های فرزندان تان را در نظر داشته باشید.

به فرزندان تان پیشنهاد کنید با دوستان علاقه مند خود، نشست‌های مشاعره (شعر خوانی رقابتی) بگذارند. برای برندگان، جایزه کوچکی در نظر بگیرید.

به آن‌ها پیشنهاد کنید ساعت‌هایی را که در فضای باز با دوستان شان بیکار نشسته اند، یا از بازی و فعالیت‌های دیگر خسته شده اند، برای هم چیستان بگویند و به برندگان جایزه بدهند.

آن‌ها می‌توانند با دوستانی که به مسائل محیط زیست علاقه‌مندند، گروه‌های دوستدار محیط زیست تشکیل دهند و به فعالیت‌هایی همچون مراقبت از فضاهای سبز محله و خیابان، کمک به افزایش دانش زیست محیطی دیگران بپردازند.با هم، روز یا روزهایی را به دیدار با سالمندان خانواده، به ویژه پدر بزرگ و مادر بزرگ اختصاص دهید. سعی کنید در روز‌های معین به دیدار آن‌ها بروید.

از آن ‌ها بخواهید خاطره‌های شان را برای فرزندان تان بازگو کنند، افسانه و قصه بگویند. به نوجوانان تان پیشنهاد کنید صدای آن‌هارا ضبط کنند و از آنان عکس بگیرند. این کار‌ها، به جز آموزش دلجویی و احترام به سالمندان، نوعی تاریخ نگاری هم هست و در آینده برای شما و خانواده ارزشمند‌تر خواهد شد. به این ترتیب، نوجوانان تاریخچه‌ای از خانواده خود تهیه می‌کنند.

به آن‌ها پیشنهاد کنید کار بالا را به شکل گروهی در محله‌های قدیمی هم انجام دهند. برای تاریخچه نگاری محله، باید بزرگان و معتمدان محل، مسجد‌های قدیمی و امامزاده‌ها و مغازه‌های قدیمی را شناسایی کنند، با افراد مصاحبه کنند و خاطرات شان را بنویسند، از مکان‌های قدیمی عکس بردارند و از مجموع آن‌ها به سلیقه گروه، آلبوم یا کتابچه‌ای درست کنند. به آن‌ها ارزش این فعالیت و فعالیت بالا را گوشزد کنید.

اگر در روستا زندگی می‌کنید، به ویژه در روستایی خوش آب و هوا و نزدیک شهر، حتما در تابستان، مسافرانی به آنجا خواهند آمد. فرزندان شما می‌توانند با کار گروهی، نقشه‌ای از روستا بکشند. جاهای دیدنی طبیعی و قدیمی را معرفی کنند. از محصولات طبیعی و صنایع دستی روستا عکس بگیرند و به نقشه پیوست کنند.

اجازه دهید این نقشه‌هارا با بهای عادلانه به مسافران بفروشند، یا اگر دل شان خواست، به رایگان در اختیار آن‌ها بگذارند.

اگر فرزندان شما یا نوجوانان شهر و روستا و محله‌تان موسیقی می‌دانند و ساز می‌نوازند، به آن‌ها پیشنهاد کنید در فاصله‌های زمانی معین، در جایی که پس از مذاکره با مسئولان در نظر گرفته شده است، با دوستان خود برنامه‌های موسیقی اجرا کنند. خود شما و دیگران می‌توانید به تماشای برنامه‌های آن‌ها بروید؛ چه با خرید بلیت و چه رایگان.

چنین برنامه‌هایی، افزون بر بالا بردن اعتماد بنفس در نوجوانان، به جلب علاقه بیشتر آن‌ها به موسیقی کمک می‌کند.

به نوجوانان‌تان اجازه دهید با نظارت شما، با استفاده از مهارت‌ها و دانسته‌های خود، در تابستان کار کنند و دربرابر کارشان مزد بگیرند. البته نظارت شما سبب خواهد شد محیط و نوع کارشان سالم و سازنده باشد.

از جمله کارهایی که آن‌ها می‌توانند انجام دهند، تعمیر وسایل خانه، دوخت و دوز شال و مانتوهای ساده به ویژه آن‌ها که به پانچو معروفند، درست کردن زیورهای ساده، جعبه‌های هدیه، آموزش رایانه، تدریس به دانش‌آموزان مقاطع آموزشی پایین تر، کمک در کارهای کشاورزی و باغبانی، جمع کردن بچه‌های همسایه و بازی کردن و سرگرم کردن آن‌ها در ساعت‌های معیّنی از روز یا هفته و ده‌ها کار دیگر است که نوجوانان هوشمند و آگاه شما حتما از پس آن‌ها بر خواهند آمد.‏

عاطفه سلیانی

منبع: تارنمای كتابك

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه