پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها نگاه روز اوباما ، شادمان از بیعت القاعده و النصر

نگاه روز

اوباما ، شادمان از بیعت القاعده و النصر

برگرفته از تارنمای ایرانچهر


محمداسماعیل حیدرعلی (محمد حیدری)


دیروز یک  پرده ی  دیگر از نمایش « طرح خاورمیانه ی بزرگ » به اجرا درآمد تا حتا کسانی که همچون شاه سلطان حسین صفوی می اندیشند ، دریابند در پس پشت حرکت های دو سال اخیر آمریکا و متحدانش  در شمال آفریقا و خاورمیانه چه اهدافی نهفته است . در این بخش از نمایش ، رهبر « جبهه ی جهادی النصر » که تندروترین گروه سلفی و تروریستی عراق است ، رسما با ایمن الظواهری ، رهبر سازمان القاعده بیعت کرد .

بر اساس آگاهی هایی که از منابع موثق دریافت شده است ، هم اکنون سی هزار نفر نیروی سلفی جبهه ی جهادی النصر در سوریه حضور دارند و بسیاری از خرابکاری ها و انفجارهای انتحاری که قربانبان  اصلی آنها غیرنظامیان هستند ، به این گروه بسیار واپسگرا و بی رحم نسبت داده می شود .

در برابر این رویداد ، یعنی بیعت رهبر جبهه ی النصر با ایمن الظواهری ، آگاهان باور داشتند که کاخ سفید اگر اعتراضی از خود نشان ندهد ، دست کم سکوت خواهد کرد ؛ اما با شگفتی تمام  دیدند که ساعتی بعد از اعلام خبر این بیعت ، پرزیدنت اوباما ، رئیس جمهور آمریکا  بی هیچ پرده پوشی اعلام کرد ، کمک های کشورش به معارضان سوری نه تنها قطع نخواهد شد بلکه افزایش خواهد یافت .

با این رویداد ، آیا هنوز هم  می توان رویدادهای سوریه ، مصر ، لیبی و تونس را حرکت هایی در راستای استقرار حکومت های مردم سالار ( دموکرات ) در این کشورها ارزیابی کرد ؟

اکنون نگاهی به نقشه ی تحولات دو سال گذشته در شمال آفریقا و خاورمیانه و هم چنین پاکستان و افغانستان می تواند برای هر  آدم خوش بین و ناآگاهی نسبت به اهداف واقعی امریکا و  متحدان آن در  این منطقه  – که همانا استیلا بر غنی ترین منابع انرژی سنگواره ای ( فسیلی ) جهان باشد ، پرسش ایجاد کند  و او را به فکر بیاندازد .

اعلام ادامه یافتن کمک های  آمریکا به معارضان سوریه ای پس از بیعت رهبر جبهه ی النصر با رهبر القاعده  - که آمریکا آن را دشمن شماره ی یک بشریت و صلح می نامد –  نشان می دهد آمریکا و القاعده در خدمت یکدیگرند :

آمریکا ، منابع را برای القاعده فراهم می سازد

 و القاعده  ،

بهانه ی حضور نظامی برای آمریکا در این منطقه را تدارک می بیند !

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه