سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی یک هفته بازدید رایگان از نخستین موزه موزه ملی ملک (وقفی- خصوصی ایران) از شنبه 5 مهر

رویدادهای فرهنگی

یک هفته بازدید رایگان از نخستین موزه موزه ملی ملک (وقفی- خصوصی ایران) از شنبه 5 مهر

شادباش موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به مناسبت روز جهانی جهانگردی
یک هفته بازدید رایگان از نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران از شنبه 5 مهر

کتابخانه و موزه ملی ملک با شادباش پنجم مهرماه، روز جهانی جهانگردی، از علاقه‌مندان و دوستداران آثار تاریخی دعوت کرد به مدت یک هفته از روز شنبه 5 مهر تا روز پنج‌شنبه 10 مهر 1393 خورشیدی به رایگان از تالارها و آثار موزه‌ای این موقوفه آستان قدس رضوی بازدید کنند.
به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران، در كنار كتابخانه‌ای از نسخه‌های نفیس خطی و چاپ سنگی و سربی و کتاب‌های چاپی، گنجينه‌اي از آثار و اشياي ارزشمند تاريخي را در تالارهای گوناگون خود جاي داده است. مجموعه سكه، حدود 9 هزار سكه تاريخي از دوران پيش از هخامنشي (از سده ششم پيش از ميلاد) تاكنون را دربرگرفته است. در كنار تالار سكه، تالار كمال‌الملك و خاندان غفاري قرار دارد كه در آنجا مجموعه‌اي از تابلوهاي نقاشي محمد غفاري مشهورترين نقاش تاريخ معاصر ايران و ديگر اعضاي هنرمند خاندان غفاری گردآمده است. تالار کتابت و نگارگری، ديگر بخش موزه ملي ملك است كه مجموعه‌اي از آثار برجسته خوش‌نويسي و نگارگري، لاكي، اسناد و نسخه‌هاي نفيس خطي را دربرمي‌گيرد. مجموعه هنر لاكي، شامل قلمدان‌ها، قاب‌آيينه‌ها و جلدهاي لاكي، ديگر بخش موزه است كه در كنار تالار کتابت و نگارگری جاي گرفته است. يكي از بخش‌هاي جذاب موزه ملي ملك، مجموعه اهدايي بانو عزت‌ملك ملك، دختر بزرگ حاج حسين آقا ملك واقف اين گنجینه است كه گنجينه‌اي از تابلوهاي نقاشي قاجاري، نسخه‌هاي خطي، قلمدان، سرقليان و آثار لاكي را در خود دارد. سالن تک اثر، بخشی دیگر در موزه ملی ملک است که در هر فصل سال، یک اثر از مجموعه آثار نادیده موجود در مخازن آثار موزه، همراه با تابلوها، توضیحات و نماهنگ‌های جذاب، در آن عرضه می‌شود. نمایشگاه دایمی حاج حسین آقا ملک، از بخش‌های متفاوت و جذاب موزه ملی ملک است به در قالب موزه‌ای، به معرفی بیش‌تر واقف می‌پردازد. در این سالن، آثار، دست‌نوشته‌ها، تصویرها و دیگر وسایل شخصی حاج حسین آقا ملک به نمایش درآمده است.
موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به مناسبت فرارسیدن روز جهانی جهانگردی، به مدت هفته از گردشگران به رایگان میزبانی می‌کند.
کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی است که در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی، سردر میدان مشق، خیابان ملل متحد» جای گرفته است. گردشگران برای بازدید از تالارهای موزه‌ای و نیز مخاطبان بخش کتابخانه برای بهره‌گیری از خدمات فرهنگی این موقوفه، می‌توانند هر روز از شنبه پنج‌شنبه به جز روزهای تعطیل از ساعت 8:30 تا 16:15 (پنج‌شنبه‌ها تا 15:15) به این گنجینه مراجعه کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه