پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی برگزاری دو نشست در شهر کتاب؛ روانکاوی خردسالان و تأثیر سعدی بر میراث عبیدزاکانی بررسی می‌شود

رویدادهای فرهنگی

برگزاری دو نشست در شهر کتاب؛ روانکاوی خردسالان و تأثیر سعدی بر میراث عبیدزاکانی بررسی می‌شود

خبرگزاری مهر / صادق وفایی

 

دو نشست بررسی کتاب «کودکان خردسال و والدین آن‌ها»‌ و «تأثیر ذهن و زبان سعدی بر میراث ادبی عبید زاکانی» چهارشنبه این هفته در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز فرهنگی شهر کتاب روز چهارشنبه این هفته دو نشست فرهنگی در حوزه کتاب و ادبیات برگزار می‌کند. یکی از این نشست‌ها درباره کتاب «کودکان خردسال و والدین آن‌ها: دیدگاه‌هایی برگرفته از مشاهده روانکاوانه شیرخوار» است.

این کتاب نوشته پروفسور گرترواد دیم-ویله، روانکاو IPA اتریشی با ترجمه آناهیتا گنجوی است که از نقطه‌نظر روانکاوی به‌طور اختصاصی با استفاده از مشاهده طولانی‌مدت شیرخوار و کودک در فضای طبیعی محیط خانگی به تحول رابطه‌ی والد-کودک در سه سال نخست زندگی می‌پردازد. نویسنده در این کتاب نظریه‌های تحول در سال‌های نخستین زندگی کودک را به‌همراه نقد آن‌ها توصیف کرده و به موازات تئوری‌ها مثال‌هایی غنی از روابط واقعی والد-کودک را به تصویر کشیده و بدین نحو طیف گسترده‌ای از مخاطبان را پوشش داده است، از روانشناسان، روانکاوان، روانپزشکان، و درمانگران، گرفته تا والدین و هرآنکه نسبت به کنکاش در روابط اولیه مابین کودک و محیط کنجکاو و مشتاق است.

ندادن راه‌کارها و دستورالعمل‌های عینی و عام در ارتباط با چالش‌های فرزندپروری از جمله ویژگی‌های این کتاب است. دیم-ویله مخاطب را وادار می‌کند تا با تجارب خود در کودکی ارتباط برقرار کرده و به نحوی عمیق در مورد روابط کنونی خود با کودک و دنیای درونی شیرخوار تأمل کند و برای لحظاتی به احساسات خود در این بین، اعم از مثبت و منفی، بنگرد و آن‌ها را تحمل کند و نهایتاً بتواند به نحوی مؤثرتر به پیشبرد کیفیت روابط خود با فرزند / مراجع در قالب رابطه‌ای منحصربه‌فرد بپردازد.

کتاب مذکور به‌تازگی توسط نشر ارجمند به چاپ رسیده و نشست نقد و بررسی آن در شهر کتاب با حضور گرتراود دیم-ویله (روانکاو اتریشی IPA)، دکتر ارلا ماریا امرر (روانکاو اتریشی) و آناهیتا گنجوی (روانشناس بالینی) همراه خواهد بود.

این برنامه روز چهارشنبه از ساعت ۱۰ در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

نشست دیگری که چهارشنبه در این مرکز فرهنگی برگزار می‌شود، یکی دیگر از سلسله‌نشست‌های درسگفتارهایی درباره عبید زاکانی است که به بررسی تأثیر ذهن و زبان سعدی بر میراث ادبی عبید اختصاص دارد.

عبید زاکانی در شمار شاعران و نویسندگان پرشماری است که بر خوان سعدی نشسته‌اند. با بررسی دقیق می‌توان دریافت که تمامی سروده‌ها و نوشته‌های عبید سادگی، روانی و خالی بودن آنها از تکلفّات و استعارات دور از ذهن، در مقایسه با دیگر شاعران است، و از این لحاظ به شیخ اجل سعدی نزدیک می‌شود و نشان می‌دهد که از سعدی بسیار تأثیر پذیرفته است.

این نشست، یازدهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره عبید زاکانی است که با سخنرانی میلاد عظیمی پژوهشگر و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران همراه خواهد بود. در این درس‌گفتار که در آستانه روز سعدی تشکیل می‌شود، حضور ذهن و زبان سعدی در میراث عبید زاکانی کند و کاو خواهد شد.

این برنامه هم روز چهارشنبه ۲۸ فروردین از ساعت ۱۶:۳۰ در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه