سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی برگزاری همایش بین‌المللی زاگرس‌شناسی، با موضوع: «بررسی منشاء پیدایش حیات انسان در زنجیره کوه‌های زاگرس»

رویدادهای فرهنگی

برگزاری همایش بین‌المللی زاگرس‌شناسی، با موضوع: «بررسی منشاء پیدایش حیات انسان در زنجیره کوه‌های زاگرس»

رشته‌کوه‌های زاگرس که قسمت اعظم آن در ایران واقع شده،‌ تقریباً از جنوب شرق ترکیه تا سواحل خلیج‌فارس کشیده شده است. زاگرس با داشتن زیست‌بومها و پناهگاههای مناسب برای استقرارهای انسانی، همواره نقش مهمی در تاریخ ایران ایفا کرده است. رشته کوههای زاگرس بدلیل موقعیت استراتژیک و قرارگیری بر سر راه مهاجرتهای جوامع انسانی از آفریقا و حاشیه دریای مدیترانه به سمت نواحی جغرافیای شرق و شمالی از اهمیت بسیاری در دوران پارینه‌سنگی برخوردار است. چه بسا در این میان برخی از پژوهشگران، زاگرس را منشأ مدرن شدن رفتار انسانی دانسته و نخستین انسانهای هوشمندِ هوشمند را برآمده از مناطقی در زاگرس دانسته‌اند. این سد طبیعی که کم و بیش مرزهای غربی فلات ایران را در برگرفته،‌ نه تنها شواهد باستان‌شناختی کهنی از دوران پارینه‌سنگی ارائه میدهد، بلکه نقش مهمی در شناخت ما از تحولات مهم دورة نوسنگی و پیش‌ِروی ایران در حوزه صنعت و آغاز کشاورزی و دامپروری دارد. دره‌ها و دشت‌های حاصلخیز دامنه‌های این رشته کوه در دوران تاریخی خاستگاه شکل‌گیری تمدنهای مهم و بزرگ جهانی از جمله تمدن هخامنشیان و ساسانیان در بستر خود شده و از سویی دیگر وجود قله‌ها و مناطق صعب‌العبور آن موجب باقیماندن برخی از آداب و رسوم متفاوتی که در جای جای این عرصة وسیع برجای مانده نیاز به بررسی و تأمل بیشتری دارند و نکاتی که غربیان از این پهنة مهم تاریخی، ‌استراتژیکی و سیاسی برداشت کرده‌اند،‌ جای تعمق دارد.

بر این اساس بنیاد ایرانشناسی با هدف شناخت و شناساندن بهتر ایران و حس ضرورت ویژه برای مطالعات زاگرس‌شناسی در نظر دارد، فعالیتهای گسترده و وسیعی را در این حوزه متمرکز کند.  برگزاری همایش زاگرس‌شناسی در سطح بین‌المللی از جملهٔ این اقدامات است. این همایش دارای فراخوان ارسال مقاله در 6 محور با موضوع: «بررسی منشأ پیدایش حیات انسان در رشته کوههای  زاگرس»، بشرح زیر است:
محورهای همایش:

باستان شناسی
• مطالعات باستان‌شناسی زاگرس 
• ژنتیک باستان‌شناسی در زاگرس

زمین‌شناسی و جغرافیا
• زاگرس‌شناسی از منظر جغرافیای‌تاریخی
• زاگرس‌شناسی از منظر زیست محیطی
• زاگرس‌شناسی از منظر زمین‌شناسی ساختاری

ادیان
• آداب و مناسک تدفین در پیش از تاریخ زاگرس
• تطور انسان در زاگرس 

انسان شناسی
• نظریه‌های کلیدی انسان‌شناسی زاگرس
• اهمیت و ضرورت مطالعات انسان‌شناسی در پژوهشهای باستان‌شناسی پیش از تاریخ زاگرس

اساطیر
• اسطوره‌‌های آغازین در فرهنگ زاگرس
• اسطوره، آیین و نمادپردازی در زاگرس  
• مطالعة تطبیقی اسطوره در زاگرس

میان رشته‌ای
• بررسی پیدایش انسان در متون دینی، تاریخی و ادبی

همایش بین‌المللی زاگرس‌شناسی نُهم اردیبهشت‌ماه 1398، از ساعت 8:30 تا 12، در محل بنیاد ایرانشناسی برگزار خواهد شد و در آن پژوهشگران و استادان حوزة مطالعاتی زاگرس به ارائة مقاله و سخنرانی خواهند پرداخت.

بر این اساس، از پژوهشگران، ‌استادان، ‌دانشجویان و علاقه‌مندان به حوزه مطالعاتی زاگرس دعوت میشود برای ارسال مقالات خود تا پایان روز دوم اردیبهشت ماه 1398، با توجه به محورهای همایش،‌ اقدام نمایند. همچنین جهت ثبت‌نام حضور در همایش و ارسال مقاله به تارنمای همایش به نشانی http://zagros.iranology.ir مراجعه نمایند.

آخرین مهلت ارسال مقاله: 2 اردیبهشت 1398
زمان برگزاری همایش: 9 اردیبهشت 1398 –  ساعت 8:30 تا 12
تارنمای همایش: http://zagros.iranology.ir
رایانامه: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

مقالات منتخب در پایگاههای معتبر علمی نمایه خواهد شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت شیوه‌نامهٔ راهنمای نگارش مقالات به تارنمای بنیاد ایرانشناسی مراجعه نمایید و یا با شماره‌های (88212001 و88212004-0 021) تماس حاصل فرمایید.
محل برگزاری همایش: تهران، شیخ بهایی جنوبی، خیابان ایرانشناسی، بنیاد ایرانشناسی.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه