پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی تصحیح تازه‌ای از ریاض‌العارفین منتشر شد

رویدادهای فرهنگی

تصحیح تازه‌ای از ریاض‌العارفین منتشر شد

برگرفته از دایرة المعارف بزرگ اسلامی

 تصحیح تازۀ ریاض‌العارفین توسط نصرت‌الله فروهر انجام و انتشارات امیرکبیر آن را منتشر کرده است.
ریاض‌العارفین تذکره‌ای عمومی است در شرح احوال و آثار 354 تن از عارفان شاعر از آغاز تا دوران قاجار که رضاقلی خان هدایت در سال 1260ق تألیف آن را به پایان برده است. مصحح در پیشگفتار کتاب به تصحیح مهرعلی گرگانی که در سال 1340 منتشر شده اشاره کرده و گفته است که این متن نقائص و افتادگی‌هایی دارد، از این‌رو تصمیم به تصحیح این اثر گرفته است.
به نوشتۀ محمود فتوحی، نویسندۀ مدخل «ریاض‌العارفین» در دانشنامۀ زبان و ادب فارسی، اهمیت این کتاب در بخش چهارم آن ذیل عنوان «فردوس» است که حاوی اطلاعات تازه و موثق دربارۀ عارفان و حکیمان و شاعران عصر قاجار می باشد و مؤلف با بسیاری از آنان دیدار کرده و اطلاعات تاریخی ارزشمندی از زندگی و آثارشان به دست داده است، از جمله حاج ملاهادی سبزواری، ملااحمد نراقی، فتحعلی‌خان صبا و چند تن دیگر.
گفتنی است، این کتاب نخستین بار در سال 1305ق به صورت چاپ سنگی در تهران منتشر شد. پس از آن چاپ دیگری بر مبنای همین چاپ در سال 1316 منتشر شد که به نوشتۀ فتوحی به دلیل غلط‌های فراوان از اعتبار چندانی برخوردار نیست. تصحیح تازۀ این کتاب در 777ص به بهای 200000ریال منتشر شده است.
لازم به ذکر است کتاب سفارت نامه خوارزم اثر دیگری از رضاقلی خان هدایت است که به تصحیح جمشید کیان فر در سال 1385 توسط مرکز پژوهشی میراث مکتوب به چاپ رسیده است.
 
 

منبع: میراث مکتوب

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه