سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی دغدغه‌های دوران دانشجویی سراج رونمایی شد

رویدادهای فرهنگی

دغدغه‌های دوران دانشجویی سراج رونمایی شد

برگرفته از تابناك

حسام‌الدین سراج گفت: اگر نسبت‌های دیداری را در کنار فضاهای معماری به صورت نت‌های موسیقی بنویسیم و بنوازیم باید همان حس زیبایی شناسانه را احساس کنیم.

به گزارش «تابناک»، مراسم رونمایی کتاب «از گذر گل تا دل» با موضوع زیبایی شناسی تطبیقی موسیقی و معماری نوشته سید حسام الدین سراج با حضور برخی هنرمندان و چهره‌های علمی کشور در خانه هنرمندان برگزار ​شد.

سهیل محمودی در این مراسم مجری بود و تا پایان مراسم دنبال روبان سبز برای رونمایی از کتاب می‌گشت.

 سراج در سخنانی در این مراسم گفت: در بخشی از این کتاب «نگرش عمیقی به اعداد داشتم و صورت ملکوتی اعداد بویژه آنها که سبب نوع نگاه و بینش ما نسبت به جهان است، مورد بررسی قرار دادم.»

وی گفت: «این اثر به موضوع بررسی تطبیقی زیبایی شناسی موسیقی و معماری می‌پردازد که دغدغه ذهنی من از دوران دانشکده بود و در 1387 تحت عنوان کلی پروژه دوره دکتری به دانشگاه ارائه شد و بعد از آن نیز از سوی موسسه انتشارات نیستان منتشر شده است.»

 این هنرمند عرصه موسیقی گفت: «من در این کتاب سعی کردم به بیان این موضوع بپردازم که اگر این نسبت‌های دیداری را در کنار فضاهای معماری به صورت نت‌های موسیقی بنویسیم و بنوازیم باید همان حس زیبایی شناسانه را احساس کنیم.» وی تصریح کرد:«اگر نسبت هایی که در معماری داریم در موسیقی رعایت کنیم یک موسیقی و ملودی خوب خواهیم داشت.»

 نکته جالب توجه در این مراسم که گویا به سنتی در مراسم‌های رونمایی کتاب دارد تبدیل می‌شود، عدم توزیع اثر به میهمانان برنامه بویژه اهالی رسانه بود.

 سید حسن شهرستانی، استاد راهنمای سراج در این رساله گفت: «ادبیات هر ملت، تجمیع احساسات، اندیشه و عاطفه آن ملت است در قالب الفاظ و کلمات و از پیوند اندیشه و عاطفه، در قالب واژه، شعر متولد می‌شود و در بحث بنا، معماری...»

 وی در ادامه سخنان خود به پیوند میان ادبیات و موسیقی اشاره کرد و افزود: «در تاریخ ادبیات ما این نکته خیلی ذکر شده که بسیاری از شعرها و شاعران برجسته به وسیله موسیقی خوب به مردم معرفی شده است. »

این استاد دانشگاه ادامه داد: «شعر فاخر باعث رشد موسیقی فاخر و موسیقی فاخر عاملی برای جلوه‌گری شعر فاخر می شود، همانطور که شعرای بزرگ ما مانند فردوسی و مولانا از دستگاه‌های موسیقی در اشعار خود استفاده می‌کردند. »

وی به این نکته اشاره کرد که پیوند میان موسیقی و شعر فاخر، باعث بالندگی هر دو خواهد شد. و در حقیقت این بالندگی در ادبیات ما مرهون کسانی است که دستی بر هر دوی این هنرها داشته اند که در مورد آقای سراج باید هنر سومی را نیز به نام معماری هم اضافه کرد. شهرستانی در پایان سخنانش اظهار امیدواری که این پیوند معنوی همچنان ادامه پیدا کند.

 شایان ذکر است این کتاب در 316 صفحه و با قیمت 9هزار تومان از سوی انتشارات نیستان منتشر شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه