سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان قلعه‌رودخان هم تهدید شد - قطع درختان و ساخت مجتمع تجاری در حریم درجه یک قلعه رودخان

یادمان

قلعه‌رودخان هم تهدید شد - قطع درختان و ساخت مجتمع تجاری در حریم درجه یک قلعه رودخان

یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی در حریم درجه یک قلعه رودخان گیلان، درحال ساخت یک مجتمع تجاری به ارتفاع ۱۲متر است و برای انجام این ساخت و ساز، تعدادی از درختان جنگل رودخان نیز قطع شده است.

adidas calabasas cream factory san jose menu - GZ3194 - adidas Ultra Boost 2021 White Multicolor | womens air max 90 iron - 134 Air Jordan 1 High OG "University Blue" 2021 For Sale - 555088

به گزارش خبرگزاری مهر، ورودی قلعه‌رودخان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و تاریخی استان گیلان است که 6 سال پیش یک سرمایه‌گذار از اداره کل منابع طبیعی استان گیلان و سازمان میراث فرهنگی اجازه گرفت در بخش ورودی جنگل و قلعه، به‌مدت 10سال سرمایه‌گذاری کند. در این قرارداد آمده بود که سرمایه‌گذار باید از مصالح برگشت‌پذیر و همسان با بافت منطقه ساخت‌وساز کند نه با مصالحی مانند سنگ و آهن.

این پروژه شامل ایجاد قهوه خانه و محل استراحت می‌شد تا ورودی این مکان به پارک جنگلی تبدیل شود اما اکنون گردشگران هنگام ورود با منظره‌ای آشفته از دکه‌های فروش تنقلات مواجه می‌شوند که منظره جنگل را از بین برده است همچنین آنها برای ورود به جنگل قلعه‌رودخان، بابت پارک ماشین باید ورودی پرداخت کنند بدون اینکه پارکینگی ساخته شده باشد.از سوی دیگر این سرمایه‌گذار ساختمانی را برای تبدیل شدن به یک مکان تجاری در دست ساخت دارد که ارتفاع آن 12متر عنوان شده درحالی‌که ارتفاع مجازی که سازمان میراث فرهنگی به او داده، 3/5متر بوده است.

به‌علت ساخت‌وساز بیش از اندازه و غیرمجاز در حریم این قلعه تاریخی، اداره میراث فرهنگی استان گیلان مدتی پیش از او شکایت کرد اما به نتیجه قابل‌قبولی نرسید. حتی سال گذشته، صورتجلسه تغییر در ضوابط حریم قلعه توسط کارشناسان ثبت آثار تهیه شد اما معاونت میراث فرهنگی سابق آن را پیگیری نکرد.

اکنون نه‌تنها تکلیف اداره میراث فرهنگی گیلان با این سرمایه‌گذار مشخص نیست بلکه تاکنون نتوانسته جلوی ساخت و سازهای وی را بگیرد. و این اداره کل نیز تا‌کنون بابت قطع درختان ورودی قلعه که برای ساخت‌وساز بیشتر انجام شده، هیچ اعتراضی نکرده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید