پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان قدیمی‌ترین حمام گیلان، استراحتگاه کارتن‌خواب‌ها

یادمان

قدیمی‌ترین حمام گیلان، استراحتگاه کارتن‌خواب‌ها

قدیمی‌ترین حمام ثبتی شهر لاهیجان «حمام گلشن»، مکانی است برای کارتن‌خواب‌ها، انبار ضایعات و دپوی زباله‌های لاهیجان!

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | Latest Nike Air Force 1 Shadow Trainer Releases & Instant Drops , IetpShops , nike tiempo leather turf 2010

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، حمام «گلشن» شهر لاهیجان که سنگ بنای‌اش در میدان وحدت (چهارپادشاه) قرار دارد و در زمان صفوی پایه‌گذاری شده و بنای فعلی‌اش در زمان فتحعلی شاه قاجار احداث شده است، این روزها به دلیل رسیدگی نکردن در حال تخریب است.

شهرام شهریار، فعال حوزه‌ی میراث فرهنگی با اعلام این خبر اظهار کرد: این مکان تاریخی در حال حاضر به مکان اسکان کارتن خواب‌ها و انبار ضایعات تبدیل شده است. همچنین بخشی از حمام در دهه‌ 30 به علت تعریض خیابان تخریب شد و در سال‌های گذشته جداره‌ی بیرونی حمام نیز که در خیابان سردار جنگل قرار دارد با مرمت غیراصولی و ساخت بنای الحاقی به صورت نیمه‌کاره رها شده که این قسمت در یکی از میدان‌های اصلی شهر لاهیجان به عنوان محل دپوی زباله، فراموش شده است.

وی افزود: این در حالی است که سرپرست نمایندگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری لاهیجان درباره‌ی بنای الحاقی این حمام اعلام کرد که مسئول رسیدگی به بنای الحاقی و تخریب آن به عهده‌ی شهرداری لاهیجان است و این اداره وظیفه‌ای در این زمینه ندارد!

او ادامه داد: بخش اصلی حمام در این روزها، تبدیل به مکان تجمع و استراحت کارتن خواب‌ها و معتادان شهر شده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که این بنا در کنار بقعه‌ی چهارپادشاه (نخستین اثر ثبتی استان گیلان) مسجد جامع شهر، کاروانسرا و در بافت تاریخی شهر قرار دارد و می تواند با احیا شدن به یک سایت گردشگری تبدیل شود.

شهریار اما وضعیت این حمام و بی‌توجهی به آن را در شرایطی دانست که در همه‌ی بولتن‌ها و بروشورهای تبلیغاتی که در ورودی شهر به بازدیدکنندگان اهدا می‌شود، نام این حمام به عنوان یک جاذبه‌ی گردشگری معرفی شده است!

غفاری، یکی از راهنمایان گردشگری شهرستان لاهیجان نیز اجازه‌ی ورود ندادن به این بنای تاریخی و نامناسب بودن شرایط محیطی آن را از جمله دلایلی دانست که راهنمایان و گردشگران علاقه‌ای نسبت به دیدن این بنای قاجاری از خود نشان نمی‌دهند.

وی افزود: همچنین به دلیل رسیدگی نکردن مناسب، بخشی از خزینه، نقاشی‌های صحن، ستون‌ها (پاشش غیر اصولی رنگ) در این بنای تاریخی در حال تخریب است و قسمت‌هایی از جداره و دیوارها برای ورود آسان‌تر، توسط معتادان تخریب شده است و قسمت شمالی آن نیز به عنوان واحد تجاری در حال بهره‌برداری است!

او ادامه داد: این در حالی است که پورحسن، نماینده‌ی میراث شهرستان لاهیجان در پاسخ به رسیدگی نکردن به این حمام تاریخی مدعی شد سقف حمام دو ماه پیش با پوشش مناسب عایق‌بندی شده و طرح پاکسازی جداره و صحن حمام نیز انجام شده است و هیچ گونه مشکلی در این بنای تاریخی وجود ندارد!

این صحبت‌ها از سوی مسئولان میراث فرهنگی لاهیجان در حالی مطرح می‌شود که دکتر صمد توانا، محقق، استاد دانشگاه و دکترای معماری که پایا‌ن‌نامه‌ی فوق لیسانس خود را درباره‌ی بهبود و بازآفرینی پیکره‌ی تاریخی شهر لاهیجان ارائه داده است، اعلام کرد: این حمام تاریخی در بافت تاریخی و صفوی شهر لاهیجان و در کنار مسجد جامع، بقعه‌ی چهارپادشاهان و کاروانسرا قرار گرفته است. آن در سال‌های گذشته به دلیل تعریض خیابان تخریب شده است و همچنان بی‌مهری و تخریب نسبت به این بنای تاریخی همچنان ادامه دارد و بخشی زنده از بافت شهر در حال نابودی است. همچنین این رسیدگی نکردن و رفتار نامناسب با میراث تاریخی شهر، باعث بازخوردهای نامناسب اجتماعی در سطح شهر می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید