جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان طرح ساماندهی قلعه رودخان نابسامان شد - حمله آهن‌پاره‌ها به دژ جنگل‌های فومن

یادمان

طرح ساماندهی قلعه رودخان نابسامان شد - حمله آهن‌پاره‌ها به دژ جنگل‌های فومن

آهن پاره‌ها به بهانه ساماندهی، قلعه رودخان را نابسامان کرده‌اند. طرح بهسازی برای جلب گردشگر 2 سال است که امان را از یکی از زیباترین دژ‌های ایران گرفته است. دژی که عکس‌های آن در تمام جهان نماد جاذبه‌های گردشگری ایران است.

نمشي , adidas bold age leggings girls dance studio - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للأطفال مع تخفيضات 25 - 75% أونلاين في السعودية | Air Jordan Release Dates 2021 + 2022 Updated , IetpShops , nike new arrival for men japan today live full

 خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی – اگر در تعطیلات عید و بعد از آن گذرتان به قلعه رودخان افتاده باشد، در بخش ورودی قلعه رودخان با تجمعی از اسکلت آهن پاره‌ها و آلاچیق های نیمه کاره، مجموعه‌ای که از مصالح سیمان و آجر و سنگ رو به رو شده‌اید. تصویری که اشتیاق برای رفتن به ارتفاعات این قلعه و کشف زیبایی‌های آن را از همان ابتدا کور می‌کند.
 
 
ورودی قلعه رودخان پر از اغتشاشات بصری است، آلاچیق‌ها همه نیمه کاره است، بلوک‌های سیمانی روی هم انباشت شده است و مصالح روی هم تلنبار شده است

 
هرچند که به زعم مسئولان میراث فرهنگی این مصالح قرار بوده مجموعه‌ای از امکانات و تسهیلات گردشگری را برای توریست‌های شهر تاریخ و باران فراهم آورد اما این همه هزینه اکنون به جایی رسیده است که اغتشاش بصری برای گردشگران به وجود می‌آورد.
 

این تصویر سازی اغتشاشگرانه البته به تازگی اتفاق نیافتاده است. نزدیک دو سال است که مجموعه‌ای از ساخت و سازها به بهانه بهسازی و ساماندهی در بخش ورودی قلعه رودخان در حال انجام  بوده که تا کنون به ثمر نرسیده است.
 
 

گفته می‌شود، طرح این ساماندهی دو سال پیش به بخش خصوصی واگذار شده است. طرحی که اکنون به دلیل کم کاری شرکت مربوطه نیمه کاره رها شده و حتی زیبایی طبیعی قلعه رودخان را با اغتشاش بصری رو به رو کرده است.مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گیلان پاسخگوی شرایط کنونی قلعه رودخان نیستند و متولیان بخش خصوصی تنها دلیل ناتمام مانده این طرح را نبود اعتبارات می‌دانند.
 
 

نه تنها بخش ورودی قلعه رودخان نشان از آشفتگی بصری دارد، بلکه برخورد با گردشگران هم با اما و اگرهای بسیاری همراه است.
 
مشاهدات خبرنگار chn ، نشان می‌دهد که در عرض یک ساعت 3 گردشگر مراجعه کننده به قلعه رودخان با نگهبانان قلعه رودخان درگیر شده و به کارشان به نزاع لفظی کشیده شده است. مسئله‌ای که تنها با وساطت مدیر رسیدگی به امور قلعه رودخان توانست فیصله پیدا کند.
 
 
مسئولانی که پز جلب بالای گردشگر را می‌دهند آیا تسهیلات مناسبی را هم برای مسافران فراهم کرده بودند؟ یا گردشگران به عادت دیرینه به سفر رفته اند

 
به نظر می‌رسد که مسئولان میراث فرهنگی گیلان که این همه از آمار بالای گردشگران نوروزی دم می‌زنند، چندان دل در گرو ایجاد تسهیلات مناسب برای گردشگران نیستند و حتی با ساخت و سازها در حریم آثار تاریخی زیبایی و اصالت آن را هم خدشه دار می‌کنند.
 
 

 
کارشناسان میراث فرهنگی می‌گویند که قلعه رودخان میراث مهمی از دژهای نظامی حکومتی در گیلان به شمار می‌رود. این قلعه مهم تاریخی که مدت ها مرکز فرمانروایان گیلان بوده است، از بزرگترین و باعظمت ترین دژهای نظامی گیلان و حتی ایران محسوب می شود.
 
 
این نمای دیگری از جاذبه‌های گردشگری قلعه رودخان است که مسئولان به بهانه ساماندهی برای گردشگران تعبیه کرده‌اند!

 
 برخی از کارشناسان، ساخت قلعه را در دوران ساسانیان می‌رسانند. در دورهٔ سلجوقیان این قلعه تجدید بنا شده و از پایگاه‌های مبارزاتی اسماعیلیان بوده‌است.
 
 
باورش سخت است ولی تصاویر بالا ورودی قلعه‌ای است که سومین بنای عجیب هفتگانه گیلان به شمار می رود، دژی نادر در جنگلی زیبا

 
دکتر منوچهر ستوده، دانش پژوه در جلد یک کتاب "از آستارا تا استرآباد" قلعه رودخان را سومین بنا از بناهای عجیب هفتگانه گیلان معرفی کرده و می گوید: «من تاکنون دژی به عظمت و استحکام قلعه رودخان ندیده ام. تنها دژی که می تواند برابر همان قلعه باشد، قلعه اصطخر فارس است. دژهای خراسان و الموت رودبار و طارم زنجان در مقابل این دژ، بسیار کوچک و ناچیزند و شاید مساحت 10 یا 12 دژ، مساوی اراضی قلعه رودخان باشد».
 
 گزارش: فاطمه علی اصغر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید