پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان اثر تاریخی که خشت خانه‌های مردم شد!

یادمان

اثر تاریخی که خشت خانه‌های مردم شد!

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: کاروانسرای بدشت شاهرود از جمله آثار تاریخی آسیب دیده استان است که تا حدود 80 درصد آن تخریب شده است.

SneakersbeShops® , Shop Online For Luxury, High-End Fashion, Expensive & Authentic Designer Brands | Latest Air Jordan 1 Mid GS Canvas Pink/Tan/Soft Yellow/Lime Green/White 2021 For Sale DJ0338 - white and silver dunk nike shoes kids boots - 100

محمد حسین بحر العلومی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه کاروانسرای بدشت در سال 77 در شمار آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، افزود: این کاروانسرا که در 8 کیلومتری شرق شاهرود واقع شده تا سال 1340 هجری شمسی نسبتأ سالم بوده است و تا نزدیک به 230 سال پس از احداث توانسته بود به خوبی در مقابل حوادث طبیعی مقاومت کند اما در 40 سال اخیر رو به ویرانی گذاشته و علت عمده‌ی تخریب آن نیز متاثر از عوامل انسانی بوده است.

وی با اشاره به دلایل تخریب کاروانسرای بدشت، گفت: اهالی روستای بدشت و روستاهای مجاور آن برای ساخت مدرسه یا خانه‌ها از آجرهای این بنا استفاده کرده‌اند و بدون هیچ محدودیتی در نقاط مختلف کاروانسرا، حفره‌ها و سوراخ‌هایی، ایجاد و مصالح این اثر تاریخی را در سازه‌های خود به کار برده‌اند.

بحر العلومی تصریح کرد: جدای از تخریب کاروانسرای بدشت بوسطه عوامل انسانی که همچنان نیز به صورت محدودتری ادامه دارد، عوامل طبیعی نیز در زوال و تخریب این مجموعه نقش داشته و بر سرعت تخریب آن افزوده است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان سمنان گفت: اکنون از عمر این بنا بیش از 370 سال می‌گذرد اما با وجود این، شنیده‌ها از کهنسالان روستا حکایت از آن دارد که این بنا تا حدود سال 1340 هجری شمسی نسبتأ سالم بوده است.

این مقام مسوول یادآور شد: این کاروانسرا روزگاری کتیبه‌ای از سنگ مرمرین داشته که سرقت شده است.

به گزارش ایسنا، کاروانسرای بدشت شاهرود از آثار دوره‌ی صفوی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید