پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان حمام صفوی‌ها فرو ریخت

یادمان

حمام صفوی‌ها فرو ریخت

بخشی از اثر ملی «حمام صفویه» در شهرستان کاشان به سبب آبریزی از آبشار نیاسر تخریب شد.

شهردار شهر تاریخی نیاسر به ایرنا گفت: به دنبال افزایش بارندگی و آب آبشار نیاسر و بی‌توجهی به لایروبی مسیر خروجی آب آسیاب در قسمت فوقانی حمام، محراب نماز این اثر تاریخی فرو ریخت. جمشید اسماعیلی با ابراز نگرانی از تخریب محراب نماز این بنای ارزشمند تاریخی افزود: در قسمت اصلی حمام صفویه خزینه، محراب نماز یا نمازخانه وجود دارد که در این مکان با کمی ارتفاع از سطح حمام جهت قبله مشخص شده است.

به گفته وی قبل از ورود به نمازخانه حمام، پاها در حوض کوچکی که به پاشویه معروف بود شست و شو می‌شد، سپس داخل محراب نماز می‌شدند. همچنین در قسمت دیگری از این اثر تاریخی سنگ سلمانی و لباس‌کن قرار دارد.

شهردار نیاسر در ادامه گفت: پشت‌بام این حمام تاریخی دارای روزنه‌هایی است که در صورت عدم توجه و رسیدگی مسئولان، احتمال سقوط گردشگران به داخل حمام را افزایش می‌دهد. اسماعیلی معتقد است این اثر ملی قابلیت تبدیل شدن به موزه مردم‌شناسی را دارد. در این زمینه نایب‌رئیس شورای شهر نیاسر نیز به ایرنا گفت: متولی خاصی برای این حمام تاریخی وجود ندارد.

مهدی تقی‌پور از اینکه این اثر تاریخی و میراث ملی کشور به زباله‌دان و مکانی متروکه تبدیل شده است، ابراز نگرانی کرد.

وی تصریح کرد: در صورت همکاری و هماهنگی دست‌اندرکاران با میراث فرهنگی، این بنای تاریخی از خطر تخریب در امان خواهد ماند.
سرپرست پایگاه میراث فرهنگی نیاسر نیز با حضور در مکان تخریب‌شده حمام صفویه گفت: در چندین مرحله این بنا مرمت و بازسازی شده، اما در سال‌های اخیر توجه چندانی به این اثر تاریخی نشده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه