سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تعیین عرصه و حریم قلعه تپه تاریخی «تهم»

یادمان

تعیین عرصه و حریم قلعه تپه تاریخی «تهم»

حریم و عرصه‌ی قلعه‌ی تپه‌ی تاریخی «تهم» در استان زنجان که 12 متر از لایه‌ها‌ی تاریخی خود را به‌دلیل برداشت خاک توسط روستاییان با هدف استفاده به‌عنوان مصالح ساختمانی از دست داده است، تعیین می‌شود.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | 106 - Nike WMNS Air Force 1 Shadow "Pastel" - LacollesurloupShops - nike dunks brown white black friday images , CI0919

سرپرست گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و حریم قلعه‌ی تپه‌ی تاریخی «تهم» در گفت‌وگو با خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی این عملیات، اظهار کرد: این تپه که از نظر گستره‌ی فرهنگی و لایه‌های تاریخی، اهمیت فراوانی دارد، به گفته‌ی مردم محلی حدود سه دهه پیش، 20 متر ارتفاع داشت، اما در چند سال‌های گذشته، مردم محلی از خاک این تپه به‌عنوان مصالح استفاده و آن را تسطیح کرده‌اند.

سهند سعیدی ادامه داد: از زمان آغاز کار تعیین عرصه و حریم این محوطه‌ی تاریخی تا کنون، 12 گمانه در محوطه ایجاد شده، اما داده‌های به‌دست آمده در این تپه فقط شامل سفال بوده است که قدمت‌شان به حدود شش‌هزار سال می‌رسد. از سوی دیگر، تا کنون هیچ نوع داده‌ی معماری در تپه پیدا نشده است.

او با بیان این‌که در این تپه‌ی تاریخی، استقرار در دوره‌های مس و سنگ میانی وجود داشته است، گفت: نتیجه‌گیری درباره‌ی وضعیت این محوطه‌ی تاریخی، از سفال‌های به‌دست آمده از سطح تپه مشخص می‌شود. همچنین برای تعیین حریم این محوطه‌ی تاریخی، روی عرصه‌ی محوطه گمانه‌ای زده نشد، بلکه در اطراف این محوطه‌ی تاریخی، گمانه‌هایی ایجاد شدند.

وی سفال‌های به‌دست آمده در این محوطه را متعلق به دوره‌های مس و سنگ میانی، مفرغ، عصرآهن و دوره‌های تاریخی دانست و بیان کرد: سفال‌های منقوش اشکانی و سفال‌های سلجوقی متعلق به دوره‌ی اسلامی، در این محوطه وجود دارند.

این باستان‌شناس با تأکید بر این‌که اگر این تپه‌ی تاریخی دست‌نخورده باقی مانده بود، می‌توانست به قطب مطالعاتی غرب کشور تبدیل شود، اظهار کرد: این تپه در سال 1387 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و تا چند روز آینده نیز عرصه و حریم آن براساس اقدامات تیم مستندنگاری مشخص می‌شود.

او با بیان این‌که در حال حاضر در بخش جنوب غربی تپه، خانه‌هایی ساخته و در بخش شمال و جنوب شرقی تپه نیز توسط مردم محلی، باغ‌هایی ایجاد شده است، گفت: در زمان ایجاد باغ در بخش جنوبی محوطه، هیچ آسیبی به این تپه وارد نشده، چون خاکبرداری در آنجا صورت نگرفته، اما برای ایجاد باغ در قسمت شمالی، به‌دلیل حدود چهار متر خاکبرداری، این تپه‌ی تاریخی تسطیح شده، البته به گفته‌ی مردم محلی، این اقدام حدود 40 تا 50 سال پیش انجام شده است.

وی همچنین با اشاره به این‌که بیشتر سفال‌ها در بخش‌های جنوبی محوطه پیدا شده‌اند، توضیح داد: اکنون وضعیت اسکان در این محوطه به‌گونه‌ای، ادامه‌دهنده‌ی روند اسکان روی تپه است و به حفاظت از تپه و آثار تاریخی آن کمک می‌کند.

سعیدی ادامه داد: تنها بخش‌های سالم باقی‌مانده در این تپه‌ی تاریخی، بخش‌هایی هستند که باغ و خانه‌های مردم محلی روی آن‌ها قرار دارند. اگر زمانی همه‌ی تپه‌ی تاریخی مسکونی بود، نهایتا کاری که می‌شد انجام داد، ایجاد چاه روی تپه بود؛ اما در حال حاضر هیچ حفاری‌ای در عرصه‌ی تپه انجام نشده است.

وی در پایان اضافه کرد: اگر آثاری از استقرار در گذشته، زیر خاک گسترش وجود داشته باشد، گمانه‌ها در اطراف تپه گسترده می‌شوند و به‌دنبال آن، حریم تپه مشخص خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید