جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان 204 شیء تاریخی در زنجان رونمایی شد

یادمان

204 شیء تاریخی در زنجان رونمایی شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان تاکید کرد: برای اولین‌بار در راستای غنی‌سازی اشیاء تاریخی، 204 قلم شیء تاریخی بسیار ارزشمند به استان منتقل شده است که این آثار مبین تاریخ یک ملت است و مستنداتی از شکل‌گیری یک تمدن ارائه می‌دهد.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike sb mogan mid 2 white laces for sale in ohio

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یحیی رحمتی ظهر امروز (دوشنبه 19 بهمن) در مراسم رونمایی از 204 شیء تاریخی که از موزه ملی به استان منتقل شده است، گفت: برای اولین‌بار در راستای غنی‌سازی اشیاء تاریخی، 204 قلم شیء تاریخی بسیار ارزشمند به استان منتقل شده است که این آثار مبین تاریخ ملت ایران است و مستنداتی از شکل‌گیری یک تمدن ارائه می دهد.

وی افزود: 80 قلم از این آثار از جنس طلا است که مربوط به دوره‌های مختلف همچون هخامنشی، اسلامی و دوره‌های جدید همچون قاجار است که سبب به‌روز شدن مخاطبان و ثابت نگه داشتن این مخاطبان می‌شود، زیرا این اشیاء و داستان‌ها و قصه‌هایی که در پس آن قرار دارد، سبب غنی شدن موزه‌ها می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه در بین این اشیایی که با رایزنی‌های کارشناسان مرتبط انتخاب شده‌اند، برخی موارد ملی و برخی دیگر مربوط به حوزه تاریخی استان هستند، خاطرنشان کرد: اشیاء تاریخی نقش بسزایی در انتقال مفاهیم تاریخی دارند، زیرا با دقت در دست سازه‌ها می‌توان تکنیک‌های ساخت و ارائه هنرمندانه اثر را دریافت و به رازهای تاریخ تمدن بشر پی برد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه همانگونه که در سایر هنرها برخی آثار بسیار خاص و مورد توجه است، در میراث‌فرهنگی نیز دستاوردهای کاوش‌ها غنای اصلی موزه‌های دنیا است، اظهار کرد: موزه ایران باستان یکی از غنی‌ترین مخازن تاریخی را در دنیا داراست، به گونه‌ای که مطالعه همه این آثار نیازمند چندین سال زمان است و بر این اساس 204 شیء تاریخی از این موزه به زنجان منتقل شده است.

وی تصریح کرد: امروز علاوه بر رونمایی از این آثار تاریخی، شاهد افتتاح بانک سفال نیز هستیم که شامل تکه‌های سفال به دست آمده در کاوش‌های مختلف است که جنبه مطالعاتی دارد و با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین اسناد تشخیص تاریخ یک تمدن، سفال است و با توجه به تکه‌های سفال می‌توان تشخیص داد که در یک دوره زمانی مردم به چه شغلی مشغول بودند، خوراک غالب آنها چه بوده و میزان پیشرفت فناوری‌های بومی چگونه بوده است، افتتاح این مجموعه بسیار اهمیت دارد. در مجموعه حاضر سفال‌ها دسته‌بندی شده و برای مطالعه در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد.

رحمتی اعلام کرد: علاوه‌بر برنامه‌های فوق، کارگاه مرمت اشیاء تاریخی نیز افتتاح می‌شود، زیرا وجود یک کارگاه مستقل در این زمینه بسیار اهمیت دارد و پنج‌هزار شیء تاریخی در مخازن موزه‌های استان است که نیازمند مرمت هستند.

وی عنوان کرد: افتتاح مجموعه چاقوی یکی از صنعتگران زنجانی که شامل چاقوهای بسیار قدیمی ساخته شده در استان و کشورهای مختلف است و به عنوان امانت برای نمایش در اختیار میراث فرهنگی استان زنجان قرار گرفته نیز امروز برگزار می‌شود و امیدواریم در آینده نیز از پتانسیل مجموعه سایر هنرمندان صنایع دستی نیز بتوان استفاده کرد.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان نیز گفت: میراث‌فرهنگی از زیرساخت‌های مهم و تاثیرگذار در جامعه است که سبب رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی نیز می‌شود. همچنین فرصت جذب گردشگر و ورود ارز به کشور از دیگر ویژگی‌های میراث‌فرهنگی است.

مهرداد عسگریان ادامه داد: برای خارج کردن موزه‌های استان از یکنواختی از موزه ملی که یکی از موزه‌های مادر جهان است، 204 شیء تاریخی به استان آورده شد که بخشی از این اشیاء از جنس طلا بوده و مربوط به دوره‌های تاریخی پیش از تاریخ، تاریخ و دوره اسلامی هستند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه‌بر رونمایی این اشیاء تاریخی که از جنس سفال، کاشی و فلز هستند، بانک تخصصی سفال و کارگاه مرمت اشیاء تاریخی در موزه ذوالفقاری و مجموعه تاریخی چاقو مربوط به یکی از صنعتگران چاقوی استان در موزه صنایع دستی، افتتاح می‌شود.

این مسئول گفت: در استان زنجان 1700 اثر تاریخی وجود دارد که نمونه‌هایی از آن مانند گنبد سلطانیه ثبت جهانی شده و همچنین 711 اثر تاریخی استان ثبت ملی و 12 اثر به عنوان میراث معنوی ثبت شده‌اند. در استان زنجان 8000 شی تاریخی در موزه‌ها وجود دارد.

وی اعلام کرد: مرمت 32 بنا، 12 مورد انجام پژوهش‌های تخصصی، آماده‌سازی 35 پرونده برای ثبت ملی، اجرای عملیات مرمتی برای پنج موزه همچون موزه‌های باستان‌شناسی و صنایع دستی نیز از دیگر فعالیت‌های انجام گرفته در اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان است همچنین در سال‌جاری 240 هزار نفر از بناهای تاریخی استان بازدید کرده‌اند. همچنین بازدید پنج‌هزار گردشگر خارجی از بناهای تاریخی استان در سال‌جاری نیز مورد توجه بوده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید