سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تپه «دین‌کتی» هم شخم خورد!

یادمان

تپه «دین‌کتی» هم شخم خورد!

بیش از ۸۰ درصد از تپه‌ تاریخی «دین‌کتی» امیرکلا بابلسر به‌دلیل زراعت و فعالیت‌های گسترده کشاورزان شخم خورده است. فعالان میراث‌فرهنگی استان مازندران پس از بازدیدی که از محوطه داشتند به تخریب ۸۰ درصدی این تپه باستانی اشاره کردند. درحال‌حاضر این تپه باستانی همچون 10ها و صدها تپه و محوطه‌ باستانی دیگر ثبت شده اما بدلیل نداشتن حریم مشخص مورد تهدید جدی قرار گرفته است.

991 - CN9671 - Blauw - Nike Air Max 1 By You Custom herenschoen - nike air max lays blue cheese commercial actor | womens air max 90 iron - 134 Air Jordan 1 High OG "University Blue" 2021 For Sale - 555088

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ تعداد 30هزار و 676 محوطه و اثر تاریخی درحالی تا سال 90 در فهرست میراث ملی کشور ثبت شده‌اند که تنها 1849 اثر براساس آخرین آمار موجود تا پایان سال90 دارای حریم تعیین‌شده و مصوب هستند. این درحالی است که در میان آثار ثبت ملی شده در کشور 3هزار و 74 محوطه تاریخی و باستانی وجود دارد که تا پایان سال 90 تنها برای 69 محوطه از این تعداد حریم مصوب ابلاغ شده است.
 
تپه دین‌کتی هم یکی از این محوطه‌های باستانی به‌شمار می‌رود که در امیرکلا (دهستان پازوار بابلسر) واقع شده است. این تپه باستانی که مربوط به دوره آهن می‌شود درحالی به‌شماره 22000در تاریخ 26/12/86 در فهرست آثار ملی قرار گرفته که هم‌اکنون به‌دلیل زراعتی که در منطقه صورت می‌گیرد با تخریب 80 درصدی مواجه شده است.
 
 
«علیرضا صادقی امیری» فعال میراث‌فرهنگی و دبیر انجمن جوانان سپید پارس در این‌باره به خبرگزاری میراث‌فرهنگی اعلام کرد: «تپه دین‌کتی یکی از محوطه‌های باستانی ارزشمند کشور محسوب می‌شود که هم‌اکنون با تخریب‌های جدی مواجه شده است».
 
او می‌گوید: «این تپه باستانی نه‌تنها در معرض آسیب‌های جدی کشاورزان قرار گرفته که تبدیل به مکانی مناسب برای حفاری غیرمجاز سودجویان آثار تاریخی شده است. هم‌اکنون اگر سری به این تپه تاریخی بزنید در جای جای این تپه با گودال‌های عمیقی مواجه می‌شوید که به‌قصد دستیابی به آثار تاریخی حفر شده‌اند».
 
صادقی امیری همچنین تاکید می‌کند، درحال حاضر سطح محوطه باستانی دین کتی مملو از سفالینه و آثار تدفین حفاری‌های غیر مجاز است که آشفتگی جدی را در محوطه ایجاد کرده، لازم است متولیان میراث‌فرهنگی نسبت به حفاظت و رسیدگی اقدامات لازم را به‌عمل آورند.
 
این درحالی است که پیشتر گزارش‌هایی در خصوص وضعیت نابسامان غار کمیشان در نکا مازندران منتشر شد. فعالان میراث‌فرهنگی این استان معتقدند بی‌توجهی به تپه‌ها و محوطه‌های باستانی بدون آنکه از حریم مصوبی برخوردار باشند سبب خواهد شد که در آینده‌ای نه چندان دور با تخریب مواد فرهنگی این تپه‌ها تمامی اطلاعات مورد نیاز باستان‌شناسان و پژوهشگران به‌طور کامل نابود شود. بنابراین رسیدگی به این تپه‌ها و محوطه‌های باستانی پس از تعیین عرصه و حریم اقدامی جدی و ضروری به‌شمار می‌رود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید