سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میدان تاریخی خان بافق را دریابید

یادمان

میدان تاریخی خان بافق را دریابید

میدان خان بافق با اینکه یکی از مجموعه‌های تاریخی و زیبای استان یزد است، کارونسرا، مسجد جامع و آب انبار دارد، اما این روزها حال و روزش خوش نیست و کمتر کسی به آن سر می‌زند، دوستداران میراث فرهنگی می‌گویند: این مجموعه نیازمند مرمت و ساماندهی است.

nike-dunk-low-coast-uncl | Giftofvision , Sneakers search engine

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی - میدان خان بافق با اینکه یکی از مجموعه‌های تاریخی و زیبای ایران است، کارونسرا، مسجد جامع و آب انبار دارد، اما این روزها حال و روزش خوش نیست و کمتر کسی به آن سر می‌زند، دوستداران میراث فرهنگی می‌گویند: این مجموعه نیازمند مرمت و ساماندهی است.
 
امیرترقی نژاد، یکی از فعالان حوزه میراث فرهنگی در شهر بادگیرها در گفت‌ و گو با CHN گفت: این بنای زیبا و دیدنی، متعلق به دوره‌ افشاریه با شماره ثبت ملی  24367بوده که در مسیر آستانه‌ متبرکه  امامزاده عبدالله (ع) و مسجد جامع در وسط شهر بافق  واقع شده است با این وجود اکنون شرایط مناسبی از نظر مرمتی ندارد.
 

او با اشاره به اینکه این مکان، در بافت قدیم شهر قرار دارد و در گذشته از نظر اقتصادی و اجتماعی دارای اهمیت زیادی بوده است، گفت: «اگرچه چند سال پیش تاحدودی بخش هایی از این میدان تاریخی مرمت شد اما این مرمت‌ها کافی نبوده و شواهد گویای آن است که باید این بنا بار دیگر زیر دست مرمتگران برود.»
 
ترقی نژاد ادامه داد: «این بنا از مصالح خشت و گل و با نمای آجری ساخته شده و دکان‌هایی کوچک و بزرگ، با رواق‌های متعدد دور تا دور این مکان را فرا گرفته است. در گذشته صدای چکش  مسگران و آهنگران، جلوه‌ خاصی به این مکان می‌بخشیده و کرباس‌بافی، گیوه‌دوزی، پنبه‌زنی و ... نیز به رونق این بازار می‌افزوده است.»
 

این فعال حوزه میراث فرهنگی درادامه در مورد مشخصات این مجموعه تاریخی گفت: «در وسط این بنا، حوض آب با درختانی از خرما قرار دارد که زیبایی آن را دو چندان می کند. در مجاورت میدان خان، بناهای باارزشی به چشم می‌خورد که نشان از اهمیت و ارزش این مکان تاریخی دارد که می‌توان به وجود کاروانسرا، آب‌انبار، مسجد جامع و ... اشاره کرد.
 
او افزود: «در گذشته از این میدان استفاده‌های گوناگون می شد؛ مردم بسیاری در آن رفت و آمد می کردند ولی امروزه گذر مردم شاید طی ماه‌ها به آنجا نیافتد، جز چند مغازه که در اطراف میدان به کار و فعالیت مشغولند صدای عبور ماشین و موتور روی سنگ فرش به گوش می رسد که از این سوی به آن سو می روند . اگر گذر رهگذران و علاقه مندان بافق به میدان خان بیافتد در گوشه ای از آن مغازه ای می بینند که پر است از صنایع نخلی درخت خرما. هنرمندان صاحب ذوق بافقی با هنرمندی خاصی از جزئی ترین قسمت درخت خرما وسایلی ساخته اند و در مغازه در برابر دیدگان علاقه مندان گذاشته‌اند .
 
به گفته او، در کنار میدان خان خانه قدیمی و زیبایی وجود دارد که آن را به خانه وحشی بافقی نسبت می دهند.
 
عکس :جواد حبیبیان

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه