جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث فرهنگی مانع ساخت و ساز در حریم پاسارگاد شود

یادمان

میراث فرهنگی مانع ساخت و ساز در حریم پاسارگاد شود

شکستن حریم درجه دو و سه درجه پاسارگاد اقدام بسیار مخربی است که میراث فرهنگی باید جلوی چنین اقداماتی را بگیرد و مانع ساخت‌وساز در حریم این سازۀ بسیار مهم تاریخ ایران شود.

نمشي , adidas bold age leggings girls dance studio - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للأطفال مع تخفيضات 25 - 75% أونلاين في السعودية | womens air max 90 iron - 134 Air Jordan 1 High OG "University Blue" 2021 For Sale - 555088

یک باستان‌شناس ساخت کارخانه ذرت خشک کنی در حریم درجه یک پاسارگاد و گسترش شهرک صنعتی احداث شده درحریم درجه ۳ این اثر ارزشمند تاریخی را بسیار نکوهیده‌ خواند و گفت: میراث فرهنگی باید جلوی چنین اقداماتی را بگیرد.

«شاهین آریامنش» در گفت‌گو با ایلنا دربارۀ نقض حریم آثار تاریخی و باستانی گفت: نقض حریم محوطه‌های باستانی و تاریخی در حالی صورت می‌گیرد که وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات دولتی و استانداری‌های کشور، بر اساس بخش‌نامۀ هیئت وزیران در سال ۱۳۸۲ به منظور حفاظت از میراث فرهنگی، برای هرگونه ساخت‌و‌ساز ملزم به استعلام از سازمان میراث فرهنگی هستند.

وی افزود: از سوی دیگر در ماده ۵۶۰ قانون مجازات اسلامی نیز چنین آمده که هر کس بدون اجازه از سازمان میراث فرهنگی کشور، در حریم آثار فرهنگی - تاریخی به عملیاتی دست بزند که بنیان آن اثر را متزلزل کند، افزون بر پرداخت خسارت وارده به حبس از یک تا سه سال محکوم می‌شود.

این باستان‌شناس با تاکید براینکه نه تنها حریم حفاظتی آثار تاریخی و باستانی بلکه حریم بصری آنها نیز بسیار مهم هستند، افزود: مخدوش کردن حریم بصری آثار تاریخی و فرهنگی درحالی انجام می‌گیرد که سال‌ها پیش در غرب، مردم می‌توانستند ساخت‌ و سازهایی که حریم آثار تاریخی را مخدوش می‌کرد، ویران کنند.

آریامنش خاطرنشان کرد: شکستن حریم درجه سه و درجه دو پاسارگاد  اقدام بسیار مخربی است که میراث فرهنگی باید جلوی چنین اقداماتی را بگیرد و مانع ساخت‌وساز در حریم این سازۀ بسیار مهم تاریخ ایران شود، بی‌گمان یونسکو نیز در برابر شکستن حریم آثاری که در یونسکو به ثبت رسیده واکنش نشان خواهد داد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه