سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ساخت و سازهای شوش، حریم منظری دانیال نبی را هم مخدوش کرد

یادمان

ساخت و سازهای شوش، حریم منظری دانیال نبی را هم مخدوش کرد

شوش در آستانه ثبت جهانی قرار دارد. پایگاه میراث‌فرهنگی درصدد جذب مشارکت مردمی و مصالحه برای کاستن ارتفاع‌ غیرمجاز ساختمان‌های شهری است. اما گویی این تلاش‌ها کافی نیست، چشم بر هم زدنی شهر عرض پیدا می‌کند و ارتفاع می‌گیرد. کارشناسان می‌گویند، ساخت‌ و سازهای بی‌رویه نه‌تنها عرصه محوطه باستانی شوش را مورد تهدید قرار داده که حریم منظری دانیال نبی را هم مخدوش کرده‌است.

تسوق ماست اند هاربر السعودية أونلاين مع تخفيضات 25 - charles barkley nike shoes for sale cheap jordan , نمشي - 75% | nike dri fit mens training pant shoes for sale

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ پایگاه میراث‌فرهنگی شوش درحالی با تشکیل جلسات کارگروه شهری درصدد اصلاح و رفع مداخلات شهری شوش برآمده که ساخت و سازها همچنان از سوی مردم و  برخی نهادهای شهری ادامه دارد. این درحالی است که چند روز پیش برخی فرماندار شوش در رسانه‌ها گفته است؛ میراث‌فرهنگی مانع توسعه شهر و فضای سبز است. گفته‌ای که اجرای برنامه‌های کلان شهری را برای ثبت‌جهانی شوش با چالش مواجه کرده و گام‌های مردم و دیگر نهادهای شهری را برای حفظ و اعمال ضوابط میراث‌فرهنگی کُند، می‌کند.
 
در این میان کارشناسان پایگاه‌ میراث‌فرهنگی به تعرض برخی از ساخت و سازهای شهری در حریم منظری آرامگاه دانیال نبی اشاره و تاکید می‌کنند، اگر چه به‌تازگی آزادسازی عرصه و حریم شوش با مشارکت مردم و دستگاه‌های دولتی آغاز شده است. اما این سطح از تعامل مردم با میراث‌فرهنگی برای سلامت عرصه شوش و ثبت جهانی پرونده کافی نیست.
 
«علی بویری منجی» مدیر داخلی پایگاه شوش می‌گوید: «پس از تشکیل جلسات کارگروه شهری با دبیری فرماندار و همکاری شهرداری و اعضای شورای شهر قرار شد یکسری مداخلات شهری در شوش حذف شود. به‌طوری‌که پایه‌های برق در اطراف محوطه‌ باستانی با همکاری شرکت توزیع برق شهرستان ساماندهی و ستون‌های انتظار ساختمان‌های موجود در کنار محوطه باستانی حذف شد».
 
به‌گفته بویری، درحال‌حاضر با برخی مالکان به‌توافق رسیدیم که بدون هیچ هزینه‌ای به کوتاه‌کردن ارتفاع ساختمان‌های خود بپردازند. چراکه ارتفاع برخی از این ساختمان‌ها حریم منظری آرامگاه دانیال نبی را مخدوش کرده است. این درحالی است که دانیال نبی قدیمی‌ترین بنایی است که همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد».
 
مدیران شهری نمی‌خواهند ماهیت شوش را بپذیرند
«مجتبی‌ گهستونی» دبیر و سخنگوی انجمن تاریانا خوزستان اما مشکلات شوش را ملغمه‌ای از مسائل بی‌شماری می‌داند که امروز به‌عنوان یک معضل در مقابل شوش قد علم کرده است. او می‌گوید: «درحال‌حاضر مدیران شهری شوش نمی‌خواهند بپذیرند که ماهیت شوش به‌دلیل وجود میراث‌فرهنگی، مقبره دانیال نبی و طبیعت پیرامونی آن است».
 
او می‌افزاید: «مدیران شهری باید خود را با واقعیت‌های موجود در شوش مطابقت بدهند نه‌اینکه بخواهند میراث‌فرهنگی دنباله‌رو برنامه‌های آن‌ها باشد. شهر شوش در نتیجه ناآگاهی همین مدیران شهری در دودهه اخیر دچار توسعه ناپایدار شد و بناهایی قد علم کردند که مشکلات آن هم‌اکنون گریبانگیر مدیران میراث‌فرهنگی و مسئولان شهری شده است. ساخت ترمینال روی عرصه اصلی محوطه باستانی شوش، احداث پارکینگ طبقاتی، بانک قوامین و احداث هتل امیرزرگر و ساختمان پیش‌دانشگاهی نمونه‌های بارزی از اهمال مدیران و نادیده‌گرفتن ملاحظات عرصه و حریم میراث‌فرهنگی است».
 
گهستونی اما با اشاره بر اینکه تصمیم‌گیری برای رفع مداخلات منظری و فیزیکی شوش در مدت زمان کوتاهی رخ نداده به وظیفه متولیان میراث‌فرهنگی اشاره کرد و گفت: «بدون شک وظیفه پایگاه میراث‌فرهنگی شوش و اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان با توجه به رسالتی که در پیش دارند، نظارت هرچه بیشتر بر مدیریت شهری و حتی مدیریت اداره میراث‌فرهنگی شهرستان است. این درحالی است که از نظر دوستداران میراث‌فرهنگی ساخت تمامی بناهایی که به‌عنوان مداخله نام برده شد چیزی جز اعمال نفوذ بر مدیران میراث‌فرهنگی شهرستان نبوده است».
 
به‌نظر می‌رسد مدیران و مسئولان شهری شوش هنوز آنطور که باید موضوعات و قوانین مربوط به ثبت جهانی شوش را نپذیرفته‌اند چراکه بیان برخی نقطه‌نظرات از سوی فرماندار، شهردار و شورای شهر مبنی بر اینکه میراث‌فرهنگی مانع توسعه شهر و فضای سبز، و قفل شدن پروژه‌های عمرانی شهر است نشان می‌دهد که تعاملات میراث‌فرهنگی با مسئولان شهری جدی نبوده و شکل شعار پیدا کرده است.
 
این درحالی است که فعالان میراث‌فرهنگی معتقدند، درحال‌حاضر آینده و ثبت جهانی شوش نیازمند آنست مدیران شهری منافع مقطعی خود و مردم را نادیده گرفته و به منافع بلندمدتی که می‌تواند منافع عمومی را به‌دنبال دارد پایبند باشند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه