جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان زنجیرهٔ انسانی برای نگاهداری و پاسداری از «سیلک»

یادمان

زنجیرهٔ انسانی برای نگاهداری و پاسداری از «سیلک»

گروهی از دوست‌داران میراث فرهنگی با تشکیل زنجیره‌ای انسانی گرداگرد تپه‌ی باستانی سیلک از مسوولان فرهنگی کشورخواستند تا در نگه‌داری و پاسداری از این میراث باارزش کوشا باشند و برای جهانی شدن آن گام بردارند.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | 208 - Nike Sportswear Tech Fleece Ανδρική Φόρμα CU4 Μπεζ / Λευκό 495 - nike air max commander shoes sale

مسعود فرزانگان بیدگلی - تپه های باستانی سیلک در سال 1310 خورشیدی با شماره 38 در سیاهه‌ی آثار ملی ایران ثبت شد. و پس از آن، پروفسور گیرشمن فرانسوی با کاوش‌های باستان‌شناسی خود این اثر بی‌مانند تاریخی را به جهانیان شناسانید. کاوش های انجام شده در این تپه ها نشان می‌دهد که دیرینگی سیلک به هزاره هفتم پیش از میلاد می‌رسد. و می‌توان در آن نخستین نشانه‌های ذوب فلزات، ریسندگی و همچنین رد پای  شش دوره تاریخی جداگانه دید.
اما شوربختانه چنان که باید به جایگاه سیلک پرداخته نشده و هر روز که می‌گذرد بخشی از سیلک، با دست‌درازی بیشتر سودجویان، روبه‌رو می‌شود و در زمان کنونی تنها بخش کوچکی از آن که تپه زیگورات مانند را در خود جای داده است. با ساخت‌و سازهای بی‌رویه‌ای که در کناره‌های آن شده و همچنان ادامه دارد، سیلک با همه داشته‌هایش رو به نابودی است.
در سالگرد ثبت ملی این ماندگاری بزرگ تاریخی، شماری از دوستداران میراث فرهنگی، برای نجات بخشی سیلک فراخوان دادند و با گردهمایی شماری از مردم کاشان در روز دوشنبه  ٢٤ شهریورماه ساعت 17در تپه‌های باستانی سیلک و با تشکیل زنجیره انسانی به دور تپه‌ها، با فریاد «سیلک را دریابیم» بایستگی نجات آن را به یاد مسوولان کشوری آوردند.
این آیین نمادین با باشندگی دوستداران میراث فرهنگی، انجمن گردشگران و راهنمایان کاشان، جمعیت کویر سبز کاشان و راهنمایان گردشگری شهر زیرزمینی نوش‌آباد و شماری از هنروران و فرهنگیان کاشان و آران و بیدگلبرگزار شد.
مهران سرمدیان سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشان و  مهندس سیف‌الله امینیان، هموند(:عضو) کمیته نجات بخشی محوطه سیلک و آقای اعتماد ( همکارگیرشمن) هم با سخنان کوتاهی این گردهمایی را همراه کردند.
فرنام نوشتار پایانی، «سیلک را دریابیم» بود که در بخشی از آن آمده است: «سیلک، مجموعه‌ای ارزشمند از تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران‌زمین است که جایگاهی سترگ در بین جهانیان دارد و ملت‌های مختلف دنیا همواره با احترام به آن می‌نگرند و از آن به‌عنوان سندی پرافتخار در تاریخچه پر رمز وراز بشر یاد می‌کنند.متأسفانه سال‌هاست به دلایل متعدد بی‌مهری‌های فراوانی به این اثر بی‌نظیر معماری، تاریخی و فرهنگی روا رفته و امروز که سیلک در آستانه ثبت جهانی است آن را به مرز بحران و تهدید رسانده است».
باشندگان این آیین با نشان دادن نوشته ‌های «سیلک شناسنامه ملی ماست» و «سیلک را دریابیم». دستان یکدیگر را در دست گرفتند و آرزو کردند که کوشش مسوولان کشور برای نجات بخشی این بافت تاریخی، جان تازه‌ای بگیرد و با نوشته شدن نام سیلک در سیاهه جهانی  میراث فرهنگی ، از ویرانی دور شود.


برگرفته از تارنمای دیده‌بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران به نقل از اَمرداد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه