جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بازدید انجمن مهرگان شیراز از تنگهٔ چوگان در چهارم فروردین ماه و ویرانی بازمانده‌های نیاکانی ما؟

یادمان

بازدید انجمن مهرگان شیراز از تنگهٔ چوگان در چهارم فروردین ماه و ویرانی بازمانده‌های نیاکانی ما؟

سیاوش آریا

تنگه چوگان در 120 کیلومتری جنوب شیراز و 23 کیلومتری کازرون و در کنار رود شاپور قرار دارد و از طبیعت بسیار زیبایی برخوردار است و چهار نقش برجسته از دوران شکوهمند ساسانی را در خود نگاه داشته است که در سال 1310 کشف شده است و با شماره 24 در فهرست ملی به ثبت رسیده است. نخستین نقش برجسته از شاپور یکم ساسانی است که پیروزی وی را  بر امپراتوری روم نشان می دهد
در این نقش برجسته افسران و ارتشیان (نظامیان) ایرانی در 5 ردیف سوار بر اسب در پشت سر شاپور شاه قرار دارند، سربازان و صاحب منصبان رومی در 5 ردیف در جلوی شاپورشاه در حال حمل ارمغان و پیش کش در برابر او دیده می شوند. در این نقش برجسته که از شاه کارهای ساسانی می باشد 115 پیکره دیده می شود که خود رکوردارنقش برجسته های ایرانی است. بلندای این بازمانده از زمین  10 متر می‌باشد. (عکس شماره 2)

عکس شماره 2

دومین نقش برجسته پیروزی بهرام دوم ساسانی بر تازیان می‌باشد بهرام ساسانی سوار بر اسب در سمت چپ است و تازیان در حال راهنمایی به وسیله سرداران ایرانی به منظور پیش کش اسب و شتر درمقابل او دیده می‌شوند  (عکس شماره 3)

سومین نقش برجسته بهرام یکم ساسانی را در حال دریافت فر ایزدی یاحلقه شهریاری از موبد موبدان یا بزرگ زاده‌یی پارسی دریافت می‌کند (شوربختانه برخی از نویسندگان این تندیس را پیکره اهورا مزدا!؟ می‌نامند که نادرست است) و چهارمین نقش برجسته پیروزی بهرام دوم ساسانی بر یاغیان را نشان می‌دهد. پادشاه در مرکز نقش و از روبرو دیده می‌شود. در سمت راست سرداران و سربازان ایرانی به احترام ایستاده‌اند و در سمت چپ اسیران و یاغیان توسط افسران ساسانی به حضور شاه آورده می شوند ( عکس شماره 4)

عکس شماره 4

با این گفته‌ها و سخنان شوربختانه بازمانده‌های تنگه چوگان وضعیت اسف باری دارند و اگر تدبیر و چاره‌یی اندیشه نشود به زودی این بازمانده نیاکانی را از دست خواهیم داد؟؟ با این نوشتار از همهٔ دوست داران فرهنگ و تاریخ ایران و دست اندرکاران میراث فرهنگی خواستار رسیدگی هرچه زودتر و پی گیری آن را دارم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه