سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان پرونده ثبت جهانی بیشاپوردر هراس عبور از جاده کازرون

یادمان

پرونده ثبت جهانی بیشاپوردر هراس عبور از جاده کازرون

هیچ‌راه میانبری برای ثبت جهانی سایت باستانی بیشاپور وجود ندارد، جاده فعلی کازرون ـ قائمیه درست ازوسط شهر بیشاپور ‌می‌گذرد. کارشناسان براین باورند که تنها راه دور زدن جاده و رسیدن به سکوی جهانی، اجرای طرح جایگزین میراث‌فرهنگی و واگذاری کامل عرصه به متولیان میراث‌فرهنگی است.

nike court royale mens white hair style chart , Botas Beige | adidas criticism on children quotes for women MX Blue Release Date - SBD - adidas zx flux navy on feet conversion rate

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ  با اینکه 80 درصد از حریم شهر تاریخی بیشاپور تحت تملک میراث فرهنگی قرار دارد اما عبور جاده قائمیه به کازرون، محوطه تاریخی بیشاپور را به دو قست مساوی تقسیم کرده‌ است. درحال‌حاضر در یک سمت آن تنگه چوگان، غار شاپور و قلعه دختر و در سمت دیگر جاده آثار معماری شهر تاریخی بیشاپور قرار گرفته است. عبور روزانه بیش از 15 هزار وسیله نقلیه سبک و سنگین از میان محوطه تاریخی ثبت جهانی بیشاپور را غیر ممکن می‌کند.
 
به‌گزارش CHN، با اینکه متولیان میراث‌فرهنگی مرتب از آماده سازی پرونده بیشاپور می‌گویند اما این شهرباستانی هنوز درگیر مشکلات و موانعی است که عبور از آن به‌راحتی امکانپذیر نیست. هرچند که به‌گفته مسئولان اداره راه تعریض و 4 بانده کردن جاده قائمیه به کازرون منتفی شده اما هنوز بحث اصلی بر سر جاده‌ای که بیشاپور را به دو نیم کرده باقی است.
 
 

محسن عباس‌پور، فعال میراث‌فرهنگی کازرون در اینباره به CHN می‌گوید: زمانی‌که به  اسناد نقشه‌های هوایی، گمانه‌های باستان‌شناسی ومشاهدات عینی رجوع می‌کنیم کاملا مشخص است که جاده کازرون به قائمیه از میان  آثار بیشاپور و از قسمت ارگ شاهی عبور می کند، بنابراین هرگونه طرح ریزی و عملیات راهسازی در این مسیر باید در راستای حذف جاده فعلی و جایگزین کردن طرح میراث‌فرهنگی و جاده‌ای جدید باشد.
 
به‌اعتقاد عباس‌پور، با اینکه عبور هر محور جدیدی نیاز به تملک اراضی و احداث یک جاده‌ی جایگزین دارد. اما باید این واقعیت را درک کرد که پرونده ثبت جهانی بیشاپور در هر مرحله ای که قرار داشته باشد به‌دلیل عبور جاده از روی آثار امکان ثبت جهانی بیشاپور را غیر ممکن می‌کند.
 
 

این درحالی است که طبق قوانین یونسکو، اثری به ثبت جهانی می‌رسد که عرصه آن تحت تملک سازمان میراث‌فرهنگی باشد. اما هم‌اکنون اداره کل راه‌وترابری استان فارس با بهره‌برداری از جاده کازرون ـ قائمیه امکان مالکیت کامل عرصه را از سازمان میراث‌فرهنگی گرفته است.
 
عباسپور می‌گوید: برنامه ریزی برای حذف جاده باید در اولویت سازمان میراث فرهنگی و اداره راه و ترابری قرار بگیرد. اهمیت این مسئله تا جایی پیش می‌رود که میراث فرهنگی حتی برای تملک اراضی جاده جایگزین باید با اداره راه و ترابری همکاری و حتی بودجه‌‌ای هم برای آن درنظر بگیرد.
 
درحال‌حاضر جاده کازرون ـ قائمیه از میان شهر باستانی بیشاپور عبور می‌کند و با کاخ والرین که نزدیک به جاده است تنها 10 متر فاصله‌ دارد. کف بنای کاخ والرین از سطح فعلی جاده پایینتر است و گفته می‌شود زیر جاده فعلی آثار بسیاری وجود دارد.
 
 

هم اکنون 80 درصد از حریم شهر تاریخی بیشاپور در تملک میراث فرهنگی قرار گرفته است و اگر مشکل عبور جاده قائمیه به کازرون حل شود و مسیری جایگزین برای این جاده ایجاد شود می توانیم امیدوار باشیم که این اثر نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد.
 
شهر تاریخی بیشاپور در زمان شاپور اول ساسانی ساخته شده است. از آثار بسیار مشهور این شهر تاریخی، نقش برجسته های تنگه چوگان، غار شاپور و معماری شهر تاریخی بیشاپور است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه