پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان اشتباه عبور مترو از زیر چهارباغ در مورد "نقش جهان" تکرار نمی‌شود

یادمان

اشتباه عبور مترو از زیر چهارباغ در مورد "نقش جهان" تکرار نمی‌شود

خبرگزاری مهر: سرپرست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان اصفهان با اشاره به مشکلاتی که عبور مترو از زیر چهارباغ به همراه داشت، گفت: این اشتباه دیگر در اصفهان انجام نمی‌شود و مطمئن هستیم مترو از زیر میدان نقش جهان عبور نخواهد کرد.

adidas calabasas cream factory san jose menu - GZ3194 - adidas Ultra Boost 2021 White Multicolor | Nike Dunk Low "Vintage Green" - 100 - DQ8580 , LacollesurloupShops - nike lunar apparent price today

به گزارش خبرنگار مهر، محسن مصلحی ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: برای خط یک متروی اصفهان آنچه را که شاهد بودیم دیگر گذشته است اما اکنون با تجربه عبور مترو از چهارباغ مطمئن هستیم مترو از زیر میدان نقش جهان عبور نخواهد کرد چرا که این یک اثر جهانی است و شوخی بر نمی‌دارد.
 

وی ادامه داد: در صورتی که یک مجموعه تلاش کند تا مترو را از زیر میدان نقش جهان عبور دهد و اتفاقی برای میدان نقش جهان افتد این میدان از فهرست آثار جهانی حذف خواهد شد و باید دید در این زمان چه کسی می‌خواهد مدال افتخار را به اسم توسعه  بر گردن خود بگیرد.

شهرداری برای ایستگاه‌های خط شماره یک مترو دچار چالش شده است

سرپرست سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان در ادامه سخنان خود ادامه داد: در حال حاضر شهرداری برای ایستگاه‌های خط شمار یک مترو اصفهان و ریل گذاری دچار چالش شده و اکنون مشکل دارند.

وی با اشاره به برخی اقدامات شهرداری برای خط یک متروی اصفهان یادآور شد: در واقع خط یک می‌توانست از خیابان چهارباغ عبور کند و با این مشکلات روبرو نبود و اکنون هزینه فرصت از مردم گرفته شده است.

نباید مدل 400 سال پیش در شهر اجرایی شود

مصلحی با اشاره به اینکه من بر این باور هستم که شهر نیازمند مترو است و نیازمند تکنولوژی است و نمی‌گویم باید مدل 400 سال پیش در شهر اجرایی شود تصریح کرد: اما این توسعه نباید الزاما میراث شهر را تهدید کند.

مدیریت یکپارچه در هیچ جای قانون وجود ندارد

سرپرست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنانی که از جانب برخی مسئولین اصفهانی مبنی بر مدیریت یکپارچه شهر مطرح می‌شود گفت: هیچ جای قانون این بحث مطرح نشده و از طرفی ما به تصمیم گیری همسوء اعتقاد داریم.

وی ادامه داد: در شهر اصفهان نمی‌توان اینگونه مدیریت کرد و برخی از مسائل در استان اصفهان محله‌ای است بخشی منطقه‌ای و در بخشی نیز که آثار ثبت جهانی وجود دارد باید دستگاه‌هایی چون یونسکو و ایکوموس تصمیم گیری کنند.

برخی می‌خواهند به راحتی میراث فرهنگی را فدای توسعه کنند

مصلحی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: چرا برخی دستگاه‌ها می‌خواهند میراث فرهنگی را فدای توسعه کنند و باید دید آیا نسل‌های آینده این توسعه را می‌پذیرند و باید ضمن حفظ میراث امروز نیازهای آینده را پاسخ دهیم.

سرپرست سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان توسعه و پایداری را در کنار یکدیگر دانست و گفت: در صورتی که قرار باشد یکی را انتخاب کنیم در تمام دنیا پایداری را انتخاب خواهند کرد.

شهرداری باید اطلاعات خود برای عبور مترو از میدان نقش جهان را در اختیار یونسکو قرار دهد

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه دید اکوموس و یونسکو باز است اظهار داشت: آنها مطرح می‌کنند اگر قرار است مترو از زیر میدان نقش جهان عبور کند و مطالعاتی انجام شده این مطالعات باید در اختیار آنها قرار گیرد و در صورتی که آنها احساس کردند این عبور ایجاد خطر نمی‌کند عبور مترو منعی ندارد.

مصلحی با اشاره به اینکه شهرداری تا کنون فقط مطرح می‌کند که آنها مصوبه شورای عالی ترافیک را دارند یادآور شد: سازمان میراث فرهنگی عضو این شورا نیست.

وی مجددا تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی یک اثر جهانی است و اگر آنها برای عبور مترو طرحی دارند باید این طرح در اختیار یونسکو قرار گیرد و آنان در این خصوص سوالات اساسی خود در خصوص مدل، عمق و ... را مطرح سازند و در صورتی که این مطالعات از لحاظ فنی ... کفاف پاسخ‌های آنان را داد یونسکو با آنها موفقت خواهد کرد.

میدان عتیق تهدیدی برای ثبت جهانی مسجد جامع بود

سرپرست سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به اینکه مسجد جامع اصفهان به عنوان نخستین مسجدی است که به ثبت جهانی می‌رسد اظهار داشت: در ثبت این مسجد عوامل بیرونی عاملی مزاحم برای ثبت آن به شمار می‌رفت که میدان عتیق نیز از جمله آنها بود.

محسن مصلحی ظهر شنبه افزود: ایکوموس برای ثبت جهانی مسجد جامع عباسی اصفهان شش ایراد گرفته بود و در واقع آنها می‌خواستند به این دلایل پرونده ثبت جهانی این مسجد را دو سال به تعویق اندازند.

وی ادامه داد: از ابتدا تا انتهای ایرادات آنها بر سر میدان عتیق بود و هیچ یک از ایراداتی که به ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان وارد بود محتوایی نبود.

میدان عتیق خط آسمان مسجد جامع را می شکست

مصلحی ادامه داد: یکی از ایرادات آنها مربوط به طبقه دوم میدان عتیق بود و در واقع آنها می‌گفتند با اجرای این طرح خط آسمان و منظر مسجد جامع را می‌پوشاند و در واقع چیزی بود که بر یک اثر ثبتی سایه می‌انداخت.

سرپرست سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان ادامه داد: به دنبال این موضوع ما تعهد دادیم تا این طرح اجرایی نشود.

وی در ادامه گفت: در ضلع شمالی و درب ورودی مسجد جامع نیز این انتقاد وارد بود که در طرح توسعه این در بسته خواهد شد و آن را یک کار غیر منطقی می‌دانستند که تعهد عدم اجرای آن را دادیم و قرار شد بر اساس برنامه ایکوموس اقدام شود.

مصلحی از دیگر موضوعاتی که زمینه عدم ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان را فراهم کرده بود را در موضوع یکپارچگی دانست و ادامه داد: در حوزه بافت تاریخی باید یک بنای تاریخی و بافتهای اطراف ان یکپارچه باشد که این یکپارچگی نبود.

بنای تاریخی نباید فدای توسعه شود

سرپرست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر مسائلی که در مدرسه چهارباغ اتفاق افتاده و برداشت دیوار حجره‌های این مدرسه گفت: چند اتفاق برای مدرسه چهارباغ افتاده که یکی از آنها گنبد این مدرسه است که بخشی از آن بر عهده میراث بود.

وی در خصوص حجره‌های مدرسه چهارباغ و حذف دیوار میان حجره‌ها و صندوق خانه نیز اظهار داشت: بحث بود که این حجره ها یک کلاس کوچک است و آنها از ما اجازه خواستند تا یک فضای پرت را که به سمت بازار هنر است را به یکی از این حجره ها ملحق کنیم.

مصلحی تصریح کرد: البته قرار بود این الحاق بدون هیچ آسیبی به مدرسه باشد و در واقع اجرای آن تهدیدی برای مدرسه به دنبال نداشته باشد.

سرپرست سازمان میراث فرهنگی ضمن تشکر از انتقادهایی که در حوزه میراث فرهنگی وارد می‌شود یادآور شد: شما باید در این عرصه انتقاد بکنید اما باید این انتقاد سازنده باشد و از طرف دیگر یک بنای تاریخی نباید فدای توسعه و یا بالعکس آن محقق شود و در واقع باید تلاش کرد تا هر دوی این موارد انجام شود.

وی در ادامه به اخباری که در خصوص انتقاد به تخریب گنبد مدرسه چهارباغ منتشر شده بود نیز اظهار داشت: نباید گنبد مدرسه را از پایین به آن نگاه کرد چرا که وقتی به پای گنبد می‌رویم مشکلات آن نمایان می‌شود.

مصلحی ادامه داد: با توجه به مشکلات گنبد مدرسه چهارباغ به این جمع بندی رسیدیم اگر قرار است سه الی پنج سال آینده بخش دیگری از گنبد را مرمت کنیم بهتر است این مرمت در همین دوره انجام شود به همین سبب بخش وسیعی از گنبد جمع آوری شد.

وی اظهار داشت: میراث فرهنگی اصفهان بسیار مسن است و نگهداری از آن مشکل و این بناهای تاریخی هر لحظه نیازمند نگهداری هستند.

مرمت بناهای تاریخی اصفهان نیازمند 400هزار میلیارد تومان است

سرپرست سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان ادامه داد: در صورتی که بخواهیم به حوزه میراث اصفهان وارد شویم نزدیک به 20 هزار بنای تاریخی در اصفهان وجود دارد که برای نگهداری آن به بیش از 400 هزار میلیارد تومان نیاز است.

وی ادامه داد: اگر بودجه شهرداری و چند ارگان دیگر در چند سال را در زمینه میراث هزینه کنیم در آن زمان تنها می‌توان امید داد که اصفهان دیگر میراث در خطر ندارد اما با این سرعتی که اکنون حرکت می‌کنیم خودم هم نگران این میراث هستم.

خلاقیت در حوزه معماری نیست

مصلحی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در دوره صفوی در اصفهان شهری خلاق طراحی شده است گفت: در آن زمان سی و سه پل، پل خواجو مسجد جامع و .... را ساخته‌اند.

سرپرست سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان یادآور شد: اما در سه دهه گذشته باید دید که خلاقیت معماری ما در اصفهان چیست که نسل‌های آینده ما را به سبب طراحی این معماری تشویق کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید