سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث فرهنگی نتوانست مرمت خانه‌ای را تمام کند، درش را گل گرفت!

یادمان

میراث فرهنگی نتوانست مرمت خانه‌ای را تمام کند، درش را گل گرفت!

درِ خانه منسوب به سرهنگ ایرج (که فیلم «مهمان مامان» در آنجا فیلمبرداری شده بود) مرمتش از مدتها پیش ناقص مانده، توسط معتادان محله پامنار دزدیده شد، به همین دلیل اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، دستور داد درِ این خانه را گل بگیرند!

nike air force 1 low uv | Air Jordan Release Dates 2021 + 2022 Updated , IetpShops , nike new arrival for men japan today live full

 

به گزارش خبرنگار مهر، در پرونده ثبتی خانه تاریخی منسوب به سرهنگ ایرج آمده، براساس نقشه حصار صفوی موسیو کرشیش، که اولین نقشه تهران براساس نفشه کشی علمی بوده است، این بنا به نام خانه میرزا آقا خان در محدوده زمین های منسوب به میرزا آقاخان حک شده است.در دوره بعدی طبق نقشه حصار ناصری عبدالغفار، این ملک به نام خانه میرزا زکی خان خوئی ثبت شده است که قدمتی بیش از صد سال دارد.

 

 

کارشناسان سازمان میراث فرهنگی در پرونده ثبتی این خانه آورده اند که مالک اولیه بنا مشخص نیست اما طبق اسناد ارائه شده، اخیرا به مدت 60 سال در اختیار سرهنگ  ایرج، از سرداران دوره پهلوی اول و دوم، خانواده و ورثه آن بوده است تا آنکه در سال 70 مالکیت آن در اختیار شخصی به نام مشتاقی قرار گرفت و سپس در سال 82 به آقای شمس، فروخته شد. در جریان ثبت پرونده این خانه، کارشناسان آورده اند که مالک مصمم به تخریب بناست. با این حال، این بنا با شماره 13857 در روز بیست و پنجم آبان ماه سال 84 در فهرست میراث ملی ثبت شد.

 

 

در این مدت و بعد از تخلیه ملک در ده سال گذشته، فیلم و سریال های مختلفی در این مکان تصویربرداری شد که آخرین آن مربوط به فیلم "مهمان مامان" است تا اینکه داره کل میراث فرهنگی استان تهران، در سال 88 بخش هایی از این
بنا را مرمت کرد اما تاکنون این عملیات متوقف مانده است. اما درست یک هفته پیش یعنی در روز هجدهم تیر ماه، درب این خانه که مدتها پیش توسط اداره کل میراث فرهنگی مرمت جزئی شده بود، توسط معتادان محله پامنار با استفاده از زنجیر از جا کنده و به سرقت برده شد.

 

 این موضوع توسط اهالی محل به اداره میراث فرهنگی انتقال داده شد و براساس بررسی های میدانی خبرنگار مهر، مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، از مالک خانه تاریخی میرزا بزرگ نوری که اکنون بنای خود را در دست مرمت دارد، خواستند تا کارگران مرمتگر این خانه، درب خانه منسوب به سرهنگ ایرج را نیز با آجر، گل بگیرند. به این ترتیب اکنون درب خانه ای که سازمان میراث فرهنگی مرمت آن را ناقص رها کرده است گل گرفته شد تا تصمیم گیری‌های بعد!

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه