سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان در دومین مکان گردشگری و تاریخی مشهد رخ داد

یادمان

در دومین مکان گردشگری و تاریخی مشهد رخ داد

مجسمه نادرشاه در میان رگه‌های اسیدی گم شده‌استمجسمه نادرشاه به دلیل اسیدی شدن در میان رگه‌های سفیدرنگ گم شده‌است. البته این تنها منظره زننده این جاذبه گردشگری نیست بلکه سایر عوامل تخریب کننده این مجسمه سبب شده تا مسئولان پس از نیم قرن به فکر مرمت و پاکسازی آن برآیند و نردبان‌های فلزی خود را علم کنند.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | Jordan 1 Retro High OG University Blue (PS) - 134 - AQ2664 - gray nike sneakers dual fusion

خبرگزای میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ بیشتر گردشگران مشهد را به لحاظ وجود بارگاه امام هشتم(ع) به عنوان یکی از مقاصد سفر زیارتی می‌شناسند. اما در این سفر زیارتی از سایر جاذبه‌های گردشگری مشهد نیز دیدن می‌کند. آرامگاه نادرشاه یکی از این جاذبه‌هاست که در واقع بعد از بارگاه امام رضا (ع) می‌توان از آن به عنوان مهمترین جاذبه گردشگری و تاریخی مشهد نام برد که هر سال گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌‌کند.
 
مجسمه نادر سوار بر اسب در محلی مشخص شده در طرح مقبره نصب شد. این کار در اواخر دهه 30 آغاز و تا اوایل دهه 40 ادامه یافت و تبدیل به باغ موزه نادرشاه شد که هم اکنون تحت مدیریت سازمان میراث فرهنگی اداره می‌شود.
 
مجسمه نادر شاه سوار بر اسب به همراه تنی چند از سربازانش بر فراز یک حجم سنگی مرتفع قرار گرفته‌است. این مجسمه توسط ابوالحسن صدیقی سازنده مجسمه فردوسی تهران و ابو علی سینا در همدان ساخته شده است. مصالح مقبره بیشتر از سنگ‌های خشن و سخت گرانیت کوهسنگی مشهد است. بعضی از قطعات سنگ بسیار بزرگ انتخاب شده تا تداعی کننده مقبره دوم ساخته خود نادرشاه باشد.
 
ولی چندی است که رگه‌های سفید رنگ که تعداد آنها بسیار زیاد است روی مجسمه نادر جا خوش کرده‌اند. رگه‌هایی که نشان از اسیدی شدن این مجسمه عظیم دارند. تخریبی که ناشی از تلفیق فضولات پرندگان با آب باران و آلودگی‌هایی است که طی نیم قرن روی مجسمه نادر باقی مانده‎اند بی آنکه مرمت و پاکسازی از سوی مسئولان امر انجام شود.
 
شنیده‌ها حاکی از آن است، در عکس‌هایی که از نمای بالایی مجسمه نادر گرفته شده، علاوه بر اسیدی شدن، ترک‌ها و شکاف‌هایی در کلاه‌ نادر و همراهانش نیز دیده شده که نیاز به مرمت و بازسازی دارند. اینگونه است که مسئولان سازمان میراث و گردشگری پس از گذشت نیم قرن به فکر مرمت و تمیز کردن مجسمه نادر افتاده‌اند و این روزها به غیر از رگه‌های اسیدی و ترک‌ها، نردبان فلزی مرمت‌گران نیز به نمای نا زیبای این جاذبه گردشگری افزوده شده‌است.
 
به گفته "غلامحسین محمدیان" مدیر مجموعه نادر قرار است مرمت‌گرانی از تهران برای انجام عملیات پاکسازی و مرمت به مشهد سفر کنند و جلوی ادامه اسیدی شدن و تخریب مجسمه نادر را بگیرند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید