سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان اقتصاد بر علیه میراث فرهنگی؛ قطع درختان و تخریب عمارت تاریخی عامری‌ها توسط مالکان یک مجتمع تجاری

یادمان

اقتصاد بر علیه میراث فرهنگی؛ قطع درختان و تخریب عمارت تاریخی عامری‌ها توسط مالکان یک مجتمع تجاری

مالکان یک مجتمع تجاری، عمارت تاریخی عامری‌های تهران را در محلۀ تاریخی فردوسی را تخریب می‌کنند تا ساختمان چند طبقه دیگری جای یکی از بناهای تاریخی تهران را بگیرد.

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | Latest Nike Air Force 1 Shadow Trainer Releases & Direct Drops , IetpShops , nike tiempo leather turf 2010


عکس دفتر کارخانه سیمان تهران - مهر 1391

 

به گزارش ایران‌بوم به نقل از کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی تهران، مالکان یک مجتمع تجاری، عمارت تاریخی عامری‌های تهران را در محلۀ تاریخی فردوسی را تخریب می‌کنند تا ساختمان چند طبقه دیگری جای یکی از بناهای تاریخی تهران را بگیرد. عمارت و باغ تاریخی عامری‌ها واقع در خیابان فردوسی شمالی، پلاک 459 قرار دارد و از جمله خانه – باغ‌های اواخر قاجار و متعلق به سال 1305 هجری شمسی در محله فردوسی به عنوان راسته فرهنگ و هنر شهر  محسوب می‌شود.


درب خانه عامری ها از خیابان فردوسی - مهر 1391

 

این خانه- باغ بر اساس نقشه عبدالغفار به سال 1309 هجری قمری، در منتهي‌الیه حصار ناصری شهر تهران و نزدیک دروزاه یوسف‌آباد قرار دارد که روزگاری در اراضی و باغ‌های «محله جناب طهران الدوله» قرار داشته و دارای درختان تنومند فراوانی بوده که به عنوان نبض زیست محیطی شهر از گذشته تاکنون محسوب می‌شدند.


عمارت عامری‌ها قبل از ساخت مجتمع تجاری فردوسی - سال 1390

 

در کنار عمارت و باغ عامری‌ها، دو اثر ثبتی خانه شاعر نامی «امیر هوشنگ ابتهاج» معروف به «ارغوان» و «ساختمان دفتر اولین کارخانه سیمان تهران» قرار دارد که در سال ۸۷ و ۸۴ به شماره‌های ۲۳۸۷۷ و ۱۳۳۹۱ در فهرست آثار ملی کشور و با قدمت‌های پهلوی دوم و اول به ثبت رسیده‌اند. همچنين خانه عامری‌ها در حریم «درجه یک» این دو اثر ثبتی قرار دارد. بنابراين می‌توان گفت قرار گیری این سه اثر در کنار هم، یکی از عوامل هویت بخشی به محله فردوسی شده است.


جانمائی خانه عامری‌ها در نقشه 1200 و پیشنهاد این اثر به عنوان ثبت در فهرست آثار ملی کشور - سال 1383

 

بر اساس تحقیقات تاریخی  صورت گرفته این خانه متعلق به یکی از وزراي دربار در دوران نخست وزیری "حسن وثوق الدوله" است. اين خانه دارای معماری بسیار زیبا با ستون‌های بلند همانند سر ستون‌های تخت جمشید و کاشی کاری‌های لعابی بسیار فاخر می‌باشد.

 

در کنار عمارت و باغ عامری‌ها خانه‌ها و مسافرخانه‌های از هویت قدیم خیابان فردوسی از دوره پهلوی باقیمانده بود که متاسفانه مدتي است به بهانه ساخت مجمتع تجارت جهانی فردوسی و تبدیل این مجتمع به بورس طلا و جواهرات، تخریب شدند و بدون در نظر گرفتن به حریم دو بنا ثبتی و قرار گیری در مجموعه حفاظت شده این آثار، ساخت این مجتمع آغاز شده است. و حتی چندین باری نیز بر اثر گودبرداری‌های غیراصولی، رانش زمین در خیابان فردوسی رخ داد که همه این موارد نشان دهنده غیراصولی بودن این کار است. البته به گفته کارشناسان سازمان ميراث فرهنگي، کميسيون ماده 5 تصويب کرده است که خيابان فردوسي بين ميدان امام خميني و ميدان فردوسي به طرحي ويژه نياز دارد و مشاور بايد اين طرح را تهيه کند تا پس از تصويب در اين کميسيون اجازه ساخت وساز در خيابان فردوسي داده شود. اين در حالي است که براي تخريب و گودبرداري در کنار خانه عامري‌ها، اين اقدامات انجام نشده و بر اساس گفته های محمد ابراهیم لاریجانی مدیرکل پیشین میراث فرهنگی استان تهران از این اداره کل هیچ گونه مجوری برای ساخت وساز صادر نشده است و مجوز صادر شده از سوی شهرداری منطقه 12 است.


موقعیت عمارت عامری ها در نقشه عبدالغفار تهران.سال 1309ه.ق

 

حال با توجه به اینکه در طرح تفصیلی شهر تهران این محدوده به عنوان پهنه حفاظت شده و ساختمان‌های تاریخی با ارزش دیده شده و بر اساس همین طرح، این محدوده  S222 (مرکز خدمات اداری و تجاری با غلبه فرهنگی) در نظر گرفه شده و نیازمند طرح های موضعی ویژه مصوب در کمیسیون ماده پنج شهرداری تهران است و از سویی در حریم درجه یک خانه "ابتهاج" و "دفتر کارخانه سیمان" قرار دارد و هرگونه ساخت و ساز در کنار این اثر بر اساس قوانین مصوب میراث فرهنگی کشور و مصوبه سال 88 شورای شهر تهران ممنوع می‌باشد، اخیراً مالک مجتمع تجارت جهانی فردوسی عمارت تاریخی عامری‌ها را که در سال 1383 جزو بناهای ارزشمند از سوی میراث فرهنگی استان تهران شناسایی شده را خریداری و اقدام به تخریب آن کرده است و تاکنون 20 درصد از این بنا و همچنین 5 درخت تنومند این خانه که روزگاری جزو ضربان‌های حیاطی و تنفسی شهر تهران محسوب می‌شد و از آن باغ بزرگ، تنها چندیدن درخت تاریخی و تنومند باقی مانده بود؛ که با وجود آلودگی هوا و قرار گرفتن این خانه در محدوده مرکزی شهر، در تصفیه هوا نقش به سزایی داشته است؛ را قطع کرده است تا به مجموعه این پاساژ تجاری اضافه کند.

 

تا کنون بخشی از ستون‌ها و شیروانی‌های این عمارت تخریب شده است و باید دید آیا مسئولان میراث فرهنگی استان تهران و شهرداری منطقه 12 نسبت به این اقدام خلاف قانون برخورد خواهند کرد و یا نظاره‌گر تخریب هویت شهر تهران می‌شوند.

 


موقعیت خانه - باغ عامری ها در تصاویر هوایی تهران در سال های 1335 و 1348 ه.ش


موقعیت خانه - باغ عامری ها در تصاویر هوایی تهران در سال های 1335 و 1348 ه.ش


تخریب شیروانی خانه عامری ها - پنجشنبه هفته گذشته -20مهر 1391
 


تخریب شیروانی خانه عامری ها - پنجشنبه هفته گذشته -20مهر 1391


تخریب شیروانی خانه عامری ها - پنجشنبه هفته گذشته -20مهر 1391


تخریب شیروانی خانه عامری ها - پنجشنبه هفته گذشته -20مهر 1391

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه