شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم سرگزی: 500 هزار هکتار از دریاچه هامون خشک شده‌است

زیست بوم

سرگزی: 500 هزار هکتار از دریاچه هامون خشک شده‌است

خبرگزاری مهر: مدیر اجرایی پروژه منارید در سیستان و بلوچستان از خشک شدن 500 هزار هکتار از دریاچه هامون بر اثر خشکسالی خبر داد.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | limited edition leopard nike air

حسین سرگزی در گفتگو با مهر اظهار داشت: به دلیل کم توجهی در این راستا لذا تحقیق دامنه داری در خصوص وسعت بیابان‌های استان بر اثر خشکسالی‌های اخیر انجام نشده است اما شواهد حاکی از خشک شدن 500 هزار هکتار از این دریاچه بین المللی است.

وی با بیان اینکه خشکسالی‌های 15 ساله اخیر صدمات و زیان های جبران ناپذیری را به منطقه سیستان وارد کرده است افزود: خشکسالی 500 هزار هکتار از دریاچه و تالاب بین‌المللی هامون را در حال حاضر به بیابان تبدیل کرده است که  382 هزار هکتار از این سطح در کشور ایران قرار دارد.

سرگزی ادامه داد:  متاسفانه از 220 هزار هکتار از زمین قابل کشت در منطقه سیستان به دلیل خشکسالی مداوم و کمبود آب تنها 130 هزار هکتارآن قابل کشت است.

وی افزود: در حال حاضر 8 هزار چاهک در منطقه سیستان در حال بهره برداری است که 8 هزار هکتار از زمین های کشاورزی را در منطقه آبیاری می کند.

سرگزی ادامه داد: با توجه به اینکه عرصه های پوشش گیاهی  کمتر از 5 درصد بیابان  محسوب می شود لذا  بر این اساس سطح بیابان های استان 6 میلیون هکتار برآورد می شود که با خشکسالی های اخیر  به میزان آن افزوده شده است.

***

افسری: تالاب هامون هیچ مهمانی ندارد - پناهگاه 200 هزار پرنده مهاجر در سیستان از بین رفت

خبرگزاری مهر: مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: تالاب هامون به عنوان یکی از پناهگاههای مهم پرنده های مهاجر که در گذشته میزبان بیش از 200 هزار پرنده بوده است در حال حاضر به دلیل خشک شدن دریاچه هیچ مهمانی ندارد.

خسرو افسری در گفتگو با مهر اظهار داشت: 293 هزار هکتار از مساحت تالاب هامون به همراه اکوسیستم های جانبی  این دریاچه یکی از مهمترین پناهگاه های پرندگان مهاجر و تحت حفاظت این سازمان است که متاسفانه به دلیل خشکسالی دریاچه در طی سال خای گذشته از بین رفته است.

وی افزود: این تالاب بین المللی که پیش از این پذیرای بیش از 186 گونه و بیش از 200 هزار قطعه انواع پرنده مهاجر بوده است در حال حاضر پذیرای هیچ پرنده مهاجری نیست.

وی ادامه داد: نیزار های دریاچه هامون در گذشته شاهد مهاجرت بسیاری از انواع پرندگان شامل مرغابی، فلامینگو، پلیکان، غاز و پرندگان آبزی و کنارآبزی بوده است که به دلیل خشکسالی و از بین رفتن نیزار های سطح دریاچه این زیستگاه  به طور کامل تخریب شده است.

افسری اذعان داشت: 400 هزار هکتار از وسعت 570 هزار هکتاری تالاب هامون در خاک ایران قرار دارد که از این رقم 293 هزار هکتار در قالب پناهگاه حیات وحش تحت حفاظت این سازمان قرار دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه