سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم جاری شدن نفت در عرصه های طبیعی شیراز و پیامدهای آن

زیست بوم

جاری شدن نفت در عرصه های طبیعی شیراز و پیامدهای آن

ایرنا - ترکیدن لوله انتقال نفت از گچساران به شیراز در منطقه گویم شیراز حدود 507 هزار لیتر نفت وارد عرصه های طبیعی استان فارس کرد که گفته شده پیامدهای آلودگی زیست محیطی بر جای گذاشته است.

boohoo , Womens & Mens Clothes , Shop Online Fashion | Air Jordan Release Dates 2021 + 2022 Updated , IetpShops , nike new arrival for men japan today live full

به گزارش خبرنگار ایرنا ، این حادثه به بخشی از اراضی منطقه گویم خسارت وارد کرده و بیم آلودگی آبهای زیر زمینی و ورود نفت به آب شرب مناطقی از شهر گویم وجود دارد.

کارشناسان خطوط لوله و مخابرات منطقه فارس برای جمع آوری نفت و انتقال آن به پالایشگاه شیراز وارد عمل شده اند و گفته شده تاکنون 397 هزار لیتر نفت جمع آوری شده و به پالایشگاه شیراز منتقل شده است .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : مقداری از خاک های آلوده به نفت از منطقه جمع آوری و به مکان دیگری برای رفع آلودگی منتقل شده و مکان نشت نفت کاملا تحت مراقبت و پایش است .

حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: اقدامات اولیه برای بی خطر سازی خاک و جلوگیری از نفوذ نفت به منابع آب در منطقه انجام شده و همچنان ادامه دارد .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس ادامه داد : محیط زیست به عنوان دستگاه ناظر در این زمینه موضوع را به مراجع ذیصلاح منتقل و در این زمینه به مراجع قضایی نیز شکایت کرده است .

ابراهیمی کارنامی اضافه کرد : مسوولان شرکت نفت باید در این زمینه نظارت بیشتری می کردند و قبل از بروز این حادثه نسبت به کنترل سلامت خطوط اقدام می کردند.

وی افزود: ضرر و زیان وارد شده به عرصه های طبیعی و محیط زیست توسط کارشناسان برآورد خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس نیز در این زمینه گفت: همچنان 110 هزار لیتر از نفت جاری شده در لایه های زیرین خاک بر جای مانده که نیاز به انتقال دارد .

کاظم بردبار با بیان اینکه هفت هزار بوته مرتعی دراین حادثه آسیب دید اضافه کرد: این خط لوله تا ایستگاه چشمه انجیر منابع طبیعی شیراز حدود 100 متر فاصله دارد و وزش باد باعث شده است که نفت به سمت لایه های زیرین زمین نفوذ کند.

وی با بیان اینکه پوشش گیاهی این منطقه بر اثر نفوذ نفت آلوده و خسارت وارد شده است گفت : در این حادثه به پوشش جنگل کاری های انجام شده خسارت رسیده و کارشناسان در حال برآورد خسارت ریالی هستند.

شواهد عینی نشانگر آن است که شرکت خطوط لوله و مخابرات فارس در حال انتقال خاک های آلوده به مناطقی دیگر است .

قاسم یار احمدی مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات فارس نیز گفت: این اتفاق تنها یک حادثه بوده و این شرکت همه الزامات زیست محیطی را در انتقال نفت رعایت می کند.

در حالی که پوسیدگی عامل ترکیدگی لوله عنوان می شود مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات این فرضیه را رد کرد و گفت : در این منطقه در سالهای گذشته شن برداری غیر مجاز صورت گرفته از این رو به خط انتقال نفت صدمه فیزیکی وارد شده است .

یار احمدی گفت : خراشیدگی به طول دو متر در خط انتقال نفت دیده شده که این خراشیدگی به مرور زمان، لایه لوله را ضعیف کرده و در نهایت منجر به نشت نفت شده است .

مدیر خطوط لوله و مخابرات استان فارس اضافه کرد : این شرکت به صورت هوشمند هر نوع خردگی در خطوط انتقال را پیگیری و کنترل می کند .

آخرین بار پنج سال پیش کنترل هوشمند این خطوط انجام شده و همین موضوع نگرانی ها را از تکرار این حادثه بیشتر کرده است .

خط انتقال نفت گچساران - شیراز مواد نفتی و خوراک مصرفی پالایشگاه شیراز را به این پالایشگاه منتقل می کند .

مسوولان زیست محیطی فارس مساحت آسیب دیده از جاری شدن نفت در این منطقه را بیش از 5/3هکتار برآورد کرده اند و گفته شده سه هزار بشکه نفت معادل 507 هزار لیتر نفت در لایه های خاک جاری شده است.

شهر گویم در غرب شیراز واقع شده است

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه