سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم روزهای سخت بختگان

زیست بوم

روزهای سخت بختگان

برگرفته از روزنامه اطلاعات، شماره 25896، یکشنبه 25 خرداد 1393

خبرنگار اطلاعات: فصل بارش‌ها به پایان رسید، اما هنوز حقابه دریاچه بختگان رهاسازی نشده است و بیم آن می‌رود که این دریاچه خشک شود و پرندگان آبزی و مرغان مهاجری که در بختگان فرود آمده‌اند، امسال نیز در توفان‌های نمک گرفتار شوند.

مدیرکل محیط زیست استان فارس در این باره گفت: متأسفانه تاکنون 50 میلیون متر مکعب حقابه تالاب و دریاچه بختگان رهاسازی نشده است و این تالاب روزهای سختی را در پیش خواهد داشت.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی با اشاره به این مطلب که این حقابه مصوبه شورای برنامه‌ریزی فارس است و مدیران سازمان آب قول داده بودند در فصل بهار و همراه با بارش‌های بهاری آن را رهاسازی کنند، افزود: در صورتی‌که این حقابه رهاسازی شود، می‌توان کلنی‌هایی در برخی از مناطق بختگان برای زیست فلامینگوها ایجاد کرد و آنها را از مرگ حتمی رهایی داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در ادامه با بیان اینکه برخی می‌خواهند محیط زیست را در تقابل با توسعه و معیشت مردم قرار دهند، گفت: سازمان محیط زیست با توسعه مخالف نیست، اما تعرّض به عرصه‌های زیست محیطی برای توسعه را نمی‌پذیرد.

وی افزود: متأسفانه برخی افراد و جریان‌ها تا مخالفت محیط زیست با راهسازی یا توسعه معادن و صنایع را می‌بینند، مستقیماً این سازمان را در مقابل مردم قرار می‌دهند و مدعی می‌شوند که محیط زیست با توسعه مخالف است.

او یادآوری کرد: البته نیاز است تا مردم در این موارد هوشمندانه عمل کنند و بدانند که دسترسی به یک قطعه راه یا یک معدن یا یک صنعت به بهای نابودی محیط زیست عاقلانه نیست.

ابراهیمی کارنامی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این مطلب که عرصه‌‌های بیابانی در فارس به شدت و با سرعت در حال گسترش است، گفت: متأسفانه کانون‌های جدید بیابانی در جنوب و جنوب‌شرق فارس در حال شکل‌گیری است و اگر تدبیری گرفته نشود این کانون‌ها گسترش خواهد یافت.

او یادآور شد: اگر مراقبت نشود منطقه کویری موجود در سیرجان به منطقه کویری موجود در شرق فارس متصل خواهد شد، حال آنکه منطقه بهرام گور بیابانی و نیمه‌بیابانی است.

مدیرکل محیط زیست فارس لزوم آسیب‌شناسی درباره عبور خطوط انتقال گاز، فاضلاب و دیگر زیرساخت‌ها را از دل طبیعت بکر موردتأکید قرار داد و گفت: بارها گفته شده است که ما مخالف صنعت و کشاورزی نیستیم، اما اینکه صنایع آب‌بر را در مناطقی که اکنون با بحران آب مواجه است احداث کنند، مورد مخالفت این سازمان است چون منطقی نیست.همچنین با گسترش روزافزون اراضی کشاورزی و برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی که موجب افت شدید ایستایی آب در تالاب‌ها شده است به شدت مخالفیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه