جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم دریاچه پریشان در آستانه نابودی کامل

زیست بوم

دریاچه پریشان در آستانه نابودی کامل

برگرفته از همشهری آنلاین

معاون طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست از خشک‌شدن 4 هزار هکتار از دریاچه پریشان در استان فارس خبر داد و گفت: این دریاچه که یکی از ارزشمندترین زیستبوم‌های کشور محسوب می‌شود،

اکنون در آستانه بحران قرار گرفته است؛ در عین حال سازمان محیط‌زیست با کمک جوامع محلی توانسته با احیای برکه‌ای به وسعت 16 هزار هکتار از بروز حتمی فاجعه زیست‌محیطی در منطقه جلوگیری کند.محمدباقر صدوق در گفت‌وگو با همشهری افزود: عمده‌ترین منبع تامین‌کننده آب پریشان، 12 چشمه آبی است که از این تعداد، 11چشمه خشکیده در نتیجه آب اندکی به دریاچه وارد می‌شود. دلیل خشکیدن چشمه‌ها هم حفر هزار حلقه چاه عمیق در اطراف دریاچه است که 300 حلقه آن به‌صورت غیرمجاز حفر شده است.

صدوق گفت: 18 روستا با جمعیتی بالغ بر 16 هزار نفر در اطراف دریاچه پریشان وجود دارد که شغل آنها کشاورزی، دامداری و ماهیگیری است و معیشت آنها مستقیما به حیات پریشان وابسته است.وی افزود: خشک‌شدن بخش عمده دریاچه نه‌تنها اثرات نامطلوبی بر تنوع زیستی داشته که معیشت روستانشینان منطقه را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده است.

معاون طبیعی سازمان محیط‌زیست هرچند از تلاش‌های سازمان متبوع خود و جوامع محلی برای نجات این دریاچه خبر داد اما تاکید کرد: خشک شدن پریشان باعث ایجاد کانون گرد و غبار در منطقه می‌شود که پیامد آن شیوع انواع بیماری‌ها و درنهایت مهاجرت روستاییان به شهر است.

دکتر برهان ریاضی، مدرس دانشگاه هم در گفت‌وگو با همشهری، دریاچه پریشان را یکی از زیستگاه‌های حساس و با ارزش برای پرندگان و سایر زیستمندان منطقه دانست و افزود: پریشان هم داخل منطقه حفاظت شده قرار گرفته و هم دارای اهمیت بین‌المللی است با این حال به‌دلیل رعایت نشدن حقابه زیست‌محیطی به وضعیت نگران‌کننده فعلی مبتلا شده است.

این پژوهشگر تالاب تصریح کرد: منظور از حقابه زیست‌محیطی، مقدار آبی است که از گذشته‌های دور حتی در زمان خشکسالی وارد دریاچه می‌شده و جانوران و گیاهان آبزی خودشان را با شرایط طبیعی وفق داده و مطابق با آبی که به دریاچه راه می‌یافته است به حیات خود ادامه می‌داده‌اند.

بدیهی است، این میزان آب در زمان پر آبی و کم آبی متفاوت است اما وجود آن باعث تداوم حیات است. وی با اشاره به اینکه بیش از 20 سال است که ایستگاه‌های آب‌سنجی وزارت نیرو در بالادست دریاچه پریشان وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به وضعیت بحرانی موجود ضروری است با مراجعه به آمارهای موجود ایستگاه‌های آب‌سنجی و تعیین حداقل دبی آبی که از گذشته‌های دور به این دریاچه وارد می‌شده، شرایط ورود حداقل آب به دریاچه فراهم شود در غیر این صورت، وقوع فاجعه در این زیستبوم حتمی خواهد بود.

ریاضی در پایان گفت: پریشان اکوسیستمی با آب دائمی است و حیات موجودات آن وابسته به این آب دائمی است. براین اساس حتی خشک شدن مقطعی این دریاچه باعث نابودی بسیاری از زیستمندان موجود در آب می‌شود که قابل برگشت نیستند. این گزارش می‌افزاید: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس هم پیش از این از خشک‌شدن 90 درصد دریاچه پریشان خبر داده و گفته بود خشکسالی‌های اخیر، کاهش نزولات جوی و عدم‌مدیریت منابع آبی باعث خشک شدن این دریاچه شده است.

تالاب بین‌المللی پریشان که با وسعت 43 کیلومتر مربع در 12 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان کازرون و در حاشیه جنوبی ارتفاعات زاگرس واقع شده به‌دلیل اهمیت بالای آن در سال 1354 در فهرست تالاب‌های بین‌المللی ثبت شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه