جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم مدیریت غلط منابع آب تالاب‌های پریشان و بختگان را خشک کرد

زیست بوم

مدیریت غلط منابع آب تالاب‌های پریشان و بختگان را خشک کرد

معاون طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان فارس گفت: خشک شدن تالاب‌های بین‌المللی پریشان و بختگان از تبعات ناگوار خشکسالی‌های اخیر است که ضرورت مدیریت آب استان را یادآوری می‌کند.

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | lebron x for 50 dollars , Kids Air Jordan — Rebel Occupation

محسن جعفرنژاد در گفت‌وگو با ایسنا افزود: در مدیریت منابع آب، برنامه‌ریزی‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که حداقل نیاز آبی تالاب‌ها برای احیای آنها درنظر گرفته و اعمال شود. وی تصریح کرد: نبود هماهنگی اصولی در اجرای پروژه‌های کلانی که در مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست اجرا شده و می‌شود و پروژه‌هایی‌ که بدون مطالعات و تحقیقات کافی به اجرا درآمده، محیط‌زیست را با تخریب غیرقابل جبران مواجه کرده و می‌کند.

این کارشناس محیط‌زیست با بیان اینکه اکوسیستم در نقاط مختلف استان فارس به‌خصوص نقاط تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست، ارزش بسیار بالایی دارد، خاطرنشان کرد: تأثیر برجای‌مانده در محیط‌زیست به واسطه اجرای برخی پروژه‌های کلان که در طراحی و اجرای آن کمتر به مطالعات زیست‌محیطی توجه جدی شده است، لزوم مطالعات و تحقیقات مدون را هنگام اجرای طرح‌ها یادآور می‌شود. وی یادآور شد: موضوع خشک‌شدن تالاب‌ها عمدتا به‌واسطه خشکسالی‌های شدید و پیاپی طی سال‌های اخیر و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و همچنین کاهش شدید میزان آب‌های سطحی بوده است اما برداشت‌های بی‌رویه و مدیریت نشده از چاه‌ها به‌خصوص چاه‌های غیرمجاز در اطراف نقاطی مانند تالاب‌ها، از عوامل تأثیرگذار بر روند خشکیدگی این نقاط در فارس است.

جعفرنژاد با بیان اینکه تنها یک دستگاه خاص متولی حفظ محیط‌زیست نیست، خاطرنشان کرد: مطابق اصل55 قانون اساسی، حفظ محیط‌زیست وظیفه‌ای همگانی است و نیازمند همراهی و همدلی همه دستگاه‌ها و به‌ویژه مردم است. وی تأکید کرد: با توجه به فرایند زمان‌بر آموزش، تمام دستگاه‌های اجرایی مرتبط نظیر استانداری، شهرداری‌ها، منابع طبیعی، میراث فرهنگی و محیط‌زیست با حمایت رسانه‌ها و صداوسیما باید به شکل مستمر، به اجرای برنامه‌های تشویقی در جهت صیانت از محیط‌زیست و فرهنگسازی عمومی در این زمینه بپردازند. معاون طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان فارس اظهار کرد: دوره بازگشت مواد غیرقابل تجزیه به طبیعت به قدری طولانی است که در کنار اثرات غیرقابل جبران بر خاک و آب، باعث برهم خوردن سیمای طبیعی و چشم‌اندازهای شهری می‌شود و این معضل برای شیراز که یکی از مقاصد مهم گردشگری محسوب می‌شود زیبنده نیست.

وی ادامه داد: بر همین اساس فرهنگسازی لازم برای شهروندان باید به شکلی باشد که مردم کمترین میزان مصرف را از مواد غیرقابل تجزیه داشته باشند. معاون طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان فارس گفت: در زمینه حفظ محیط‌زیست گاهی قوانینی مانند جریمه برای پرتاب زباله از اتومبیل به محیط پیرامون، درنظر گرفته شده اما مطلوب این است که مانند کشورهای دیگر که حفظ محیط‌زیست به‌عنوان فرهنگ پذیرفته و نهادینه شده است، در ایران نیز بدون این قوانین بازدارنده، رفتارهایی را نهادینه کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه