پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم در سال جدید، هر پنج روز یک پلنگ ایرانی کشته می‌شود؛ کشتار چهارمین پلنگ ایرانی در سال جدید؛ این بار در ایوان

زیست بوم

در سال جدید، هر پنج روز یک پلنگ ایرانی کشته می‌شود؛ کشتار چهارمین پلنگ ایرانی در سال جدید؛ این بار در ایوان

هر پنج روز یک پلنگ ایرانی کشته می‌شود؛ یکی از چند صد قلاده باقی مانده این گونه نادر کشورمان که معلوم نیست با این روند کشتار، تا چند سال دیگر نسلشان باقی خواهد ماند!

به گزارش «تابناک»، پلنگ کشی در سال جدید که در دو هفته نخست فروردین، سه مورد گزارش شده و مرگ‌ یک پلنگ در هر پنج روز را نشان می‌داد، با‌‌ همان روند تداوم یافته و به مرگ چهارمین پلنگ رسید؛ مرگی که این بار از دفعه‌های قبلی تلخ‌تر است!

پایگاه خبری دیده‌بان محیط زیست و حیات وحش ایران در این باره می‌نویبسد: متأسفانه سریال کشتار پلنگ‌های ایران ادامه دارد و پلنگ دیگری این بار در استان ایلام و به شکل ناراحت کننده‌ای کشته شده است. بر اساس اطلاعات موثق دریافتی، این پلنگ چند روز قبل در شهرستان ایوان، ارتفاعات «شره زول» و در منطقه‌ای به نام «پلنگ کنا» از پای درآمده است.

عامل کشتار این پلنگ، فرزند یکی از دامداران منطقه است که بیشتر اوقات سال را در آن منطقه مشغول دامداری هستند. بر اساس اطلاعات به دست آمده، این فرد توسط یگان محیط زیست شهرستان ایوان به مراجع قضایی معرفی و از روز گذشته با دستور قاضی روانه بازداشتگاه شده است.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در سال جدید و پیش از این اتفاق، سه پلنگ دیگر ایرانی به روش‌های مختلف از پای درآمده‌اند.

اول: بردسیر

اتفاق شوم نخست در بردسیر کرمان روی داد؛ در منطقه آزاد دشت الله آباد، زمانی که یک دامدار و چوپان همراهش چشمشان به یک پلنگ می‌افتد، با خودرو تعقیبش می‌کنند و اینقدر به این کار ادامه می‌دهند که حیوان از پای درآید و بتوانند به وسیله یک چماق، جانش را بگیرند.


به نظر شما دلیل اقدام آن دامدار و چوپان چه بود و چگونه می‌توان به مردم آموخت که کشتار حیوانات برای تفریح، هیچ افتخاری ندارد؟

دوم: کازرون

از مرگ پلنگ بردسیر چهار روز نگذشته، از محور کازرون ـ‌ شیراز در استان فارس خبر رسید که پلنگ دیگری کشته شده است. البته این بار نه مردم آزاری و نه شکار که رویدادی دیگر موجب از دست دادن این گونه نادر شده بود.


پلنگ در منطقه سه راهی راهدار کازرون از کوه قبله پایین آمده و به نظر می رسد، برای خوردن آب به طرف رودخانه شاپور در سمت دیگر جاده می‌رفته که با یک خودروی سواری برخورد کرده است. البته خودرو‌ متواری شده و هیچ اطلاعاتی درباره آن در دست نیست، ولی جا دارد ‌بپرسیم: اگر ارزش فراوان این گونه درک شده بود، آیا به همین سادگی در محیط زیستش جاده می‌کشیدیم و حتی برای محل عبور این حیوانات از جاده هم فکر نمی‌کردیم؟

سوم: پشت کوه

سومین پلنگ در جایی در مرز استان فارس و استان کهگیلویه و بویراحمد کشته شد؛ در ارتفاعات روستای پشت کوه جلیل و (احتمالا) به دست چوپانانی که ادعا داشتند، طی چند هفته گذشته، پلنگ به دام‌هایشان زده و باعث تلف شدن تعدادی گوسفند و بز اهلی شده است.

مسئولان محیط زیست معتقدند، ‌این پلنگ با استفاده از طعمه آغشته به سم توسط چوپانان محلی از بین رفته است، ولی کسی نمی‌داند که اگر به راستی محیط زیست خسارت مردمی که با حمله پلنگ و دیگر حیوانات مواجه می‌شوند، ‌می‌پردازد و این موضوع را به همه ساکنان مناطق نزدیک به زیست گاه این حیوانات اعلام کرده، پس چرا هنوز شاهد کشتار از این حیوانات به وسیله طعمه‌های مسموم، تله گذاری و... هستیم؟!

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید