پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم سازمان محیط زیست مقصر حذف یوز از پیراهن تیم ملی / به خاطر پول نشان ملی فوتبال را حذف کردند

زیست بوم

سازمان محیط زیست مقصر حذف یوز از پیراهن تیم ملی / به خاطر پول نشان ملی فوتبال را حذف کردند

محمد درویش

حذف تصویر یوزپلنگ آسیایی از پیراهن ملی‌پوشان فوتبال کشور انتقاداتی را متوجه نهادهای مختلف از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت ورزش و جوانان و به ویژه فدراسیون فوتبال کرده است. اگرچه سازمان محیط زیست اعلام می‌کند که از حذف یوز از پیراهن ملی‌پوشان خبر نداشته اما مدیرکل سابق دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان این رفتار فدراسیون فوتبال را ناشی از بی‌توجهی سازمان محیط زیست به یوزپلنگ آسیایی می‌داند.

به گزارش ایسنا، هفته پیش مهدی تاج - رئیس فدارسیون فوتبال - از حذف نشان یوز از پیراهن تیم ملی در جریان بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه خبر داد و فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش  و جوانان مخالفت حامی مالی را دلیل حذف یوز مطرح کردند.

در این باره محمد درویش در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن انتقاد از سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در حال حاضر کشور ما صاحب یک سازمان محیط زیستی است که بالاترین مقام آن حمایت از یوز را یک موضوع فرعی و جزئی می‌داند و اعتقاد دارد که کار یوز تمام است و هزینه کردن برای آن هیچ ارزشی ندارد.

وی باانتقاد از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در این بار، گفت: وقتی متولی موضوع که محیط زیست است، در مورد یوزپلنگ بی‌تفاوت عمل می‌کند، واضح است که سایر نهادها چه واکنشی داشته باشند بنابراین اصل انتقاد به سازمان محیط زیست است که ترویج تنوع زیستی در حوزه‌های مختلف را پیگیری نمی‌کند.

مدیرکل سابق دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سابقه قرار گرفتن یوز روی پیراهن تیم ملی فوتبال اظهار کرد: ماجرا این است که اگر سازمان حفاظت محیط زیست در دوره قبل موفق شد، فدراسیون فوتبال را مجاب کند که نشان یوزپلنگ آسیایی روی پیراهن تیم ملی قرار گیرد، به دلیل سماجت و پیگیری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست وقت بود یعنی معصومه ابتکار شخصا با سپ بلاتر- رئیس وقت فدراسیون جهانی فوتبال - دیدار و این موضوع را پیگیری کرد.

وی با اشاره به مخالفت‌های متعدد با اجرای این طرح ادامه داد: وقتی سپ بلاتر وارد تهران شد، معصومه ابتکار- رئیس سابق سازمان محیط زیست - او را به سازمان دعوت کرد که اتفاقا در همان زمان برخی از روسای ورزشی به این موضوع انتقاد کردند و گفتند در فرصت محدودی که رئیس فیفا به ایران آمده  چرا باید او را به دیدن گاو و گوسفند ببرید؟ آنان دقیقا با همین ادبیات به این موضوع اعتراض کردند.

رئیس فیفا با نشان یوز روی پیراهن تیم ملی موافقت کرده است

این فعال محیط زیست در ادامه گفت: حتی در آن زمان هوشنگ نصیرزاده - کارشناس داوری- اعلام کرد که مطابق قوانین موجود در فیفا اصلا امکان موافقت فیفا با قرار گرفتن نشان یوزپلنگ آسیایی روی پیراهن تیم ملی وجود ندارد و تلاش‌ها عبث است اما چون این اراده وجود داشت، این اتفاق افتاد و سپ بلاتر هم موافقت کرد و در نهایت تصویر یوزپلنگ با سماجت سازمان حفاظت محیط زیست و فعالان این حوزه روی پیراهن تیم ملی قرار گرفت.

درویش در ادامه با انتقاد از بی‌توجهی وزارت ورزش و جوانان به مسائل محیط زیستی اظهار کرد: در دوره قبل وزیر ورزش به شدت محیط زیستی بود، برای مثال محمود گودرزی علی‌رغم مخالفت سازمان برنامه و بودجه با ایجاد دفتر محیط زیست و توسعه پایدار در وزارت ورزش و جوانان، دستور تشکیل این دفتر را در وزارتخانه صادر کرد.

وی با اشاره به وضعیت کنونی حضور یوز روی پیراهن تیم ملی فوتبال ایران گفت: فدراسیون فوتبال که از قبل هم اعتقاد چندانی در این باره نداشت، وقتی متوجه شد که هیچ مطالبه‌ای برای حفظ یوز روی پیراهن تیم ملی فوتبال از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت ورزش و جوانان وجود ندارد به سمت جریانی حرکت کرد که پول بیشتری برایشان داشته باشد.

رسانه‌ها واکنش درخوری در برابر حذف یوز از پیراهن تیم ملی نشان ندادند

وی همچنین ضمن انتقاد از رسانه‌های کشور به دلیل بی‌توجهی نسبت به حذف یوز از پیراهن ملی‌پوشان فوتبال گفت: متاسفانه رسانه‌ها واکنش درخوری در برابر این موضوع نشان ندادند در حالی که اگر این اتفاق در هر جای دیگری رخ می‌داد وزیر را مورد پرسش و بازخواست قرار می دادند که چرا سراغ اسپانسری رفتید که شرط فعالیت و همکاریش حذف یوزپلنگ باشد؟

به خاطر پول نشان ملی فوتبال را حذف کردند

این فعال حوزه محیط زیست با اشاره به اینکه اگر در قرارداد با اسپانسر قید می کردند که شرط اسپانسری این است که حتما یوزپلنگ وجود داشته باشد، همه اسپانسرها قبول می‌کردند، گفت: یوزپلنگ نشان طبیعت ایران، نشان ملی فوتبال کشور و اقتدار فوتبال ایران شده است بنابراین چرا باید به خاطر چند ریال بالا و پایین یوز را حذف کنند؟ فدراسیونی که میلیون‌ها دلار برای وارد کردن مربی خارجی هزینه‌ می‌کند، قطعا معطّل چند میلیون ریال نیست، اما در بی توجهی و دغدغه نداشتن نسبت به این موضوع،  وضع به اینجا رسیده است و به خاطر پول نشان ملی فوتبال را حذف کردند .

درویش در پایان با اشاره به اینکه از نماینده‌های مجلس، رسانه‌ها، وزارت ورزش و سازمان حفاظت محیط زیست انتظار می‌رود که همگی پای این موضوع بایستند، اظهار کرد: زمانی فدراسیون‌های مختلف تصمیم گرفتند یکی از حیوانات در حال انقراض را به عنوان نماد خود معرفی کنند، اما این تصمیم تداوم پیدا نکرد، چون متاسفانه پایبندی به برنامه‌ها با تغییر روسا تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، در کنار این انتقادات به سازمان محیط زیست، روز گذشته مجید خرازیان مقدم مدیر کل دفتر حیات وحش در گفت‌وگو با ایسنا از ارسال نامه به فدراسیون فوتبال و درخواست برگزاری جلسه به منظور ارائه توضیحات درباره حذف یوز از پیراهن تیم ملی خبر داد.

پیش از این هم رضا شجیع-رئیس دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با ایسنا موضع رسمی این وزارتخانه را در قبال حذف تصویر یوزپلنگ از پیراهن ملی‌پوشان فوتبال اعلام کرد و گفت: موضع رسمی وزارت ورزش و جوانان این است که مخالف حذف طرح یوز از پیراهن ملی‌پوشان فوتبال ایران هستیم و معتقدیم که قرار گرفتن نقش یوز روی پیراهن تیم ملی یک کار فرهنگی ارزشمند و اثرات خوب آموزشی هم در جامعه داشته است و تمایل داریم که یوز روی پیراهن تیم ملی باقی بماند.

وی تاکید کرد که حامی مالی تیم ملی موافق حضور یوزپلنگ روی پیراهن تیم ملی نیست و فدراسیون هم تصمیم گرفته که یوز را حذف کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید