جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم مرگ دسته‌جمعی دلفین‌ها در جاسک

زیست بوم

مرگ دسته‌جمعی دلفین‌ها در جاسک

برگرفته از تابناک

وی با اشاره به اینکه این حادثه در خور مرکزی جاسک رخ داده است تصریح کرد: متاسفانه در روز شنبه نیز لاشه 6 دلفین که بر اساس اطلاعات اولیه از نوع بینی بطریی بوده‌اند در حوالی همان منطقه دیده شد که مسوولان محیط زیست منطقه نسبت به دفن لاشه و انجام اقدامات تکمیلی اقدام کردند.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از به گل نشستن 9 قطعه دلفین پوزه بلند (بینی بطری) در سواحل جاسک خبر داد.

دکتر سید محمد باقر نبوی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه به گل نشستن دلفین‌های پوزه بلند در سواحل جاسک از روز جمعه آغاز شده است گفت: با مشاهده به گل نشینی دو قطعه دلفین بینی بطریی در روز جمعه اداره محیط زیست جاسک با همکاری مردم محلی نسبت به بازگرداندن آنها به دریا اقدام کردند.

وی با اشاره به اینکه این حادثه در خور مرکزی جاسک رخ داده است تصریح کرد: متاسفانه در روز شنبه نیز لاشه 6 دلفین که بر اساس اطلاعات اولیه از نوع بینی بطریی بوده‌اند در حوالی همان منطقه دیده شد که مسوولان محیط زیست منطقه نسبت به دفن لاشه و انجام اقدامات تکمیلی اقدام کردند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: روز شنبه همچنین یک قطعه دلفین بینی بطریی که زنده بود در همان منطقه مجددا رویت شد که علیرغم تلاش کارشناسان محیط زیست منطقه و مردم محلی برای بازگرداندن آن به دریا، مجددا دلفین مذکور به گل نشست.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون تلاش برای بازگرداندن این دلفین و عملیات امداد و نجات آن ادامه دارد به ایسنا گفت: با فعال شدن شبکه امداد و نجات محیط زیست مسوولان دامپزشکی و شیلات به همراه مسوولان محیط زیست برای نمونه‌برداری و بررسی علل مرگ شش دلفین دیگر به منطقه اعزام شدند.

مهندس امید صدیقی، مدیر کل دفتر اکوبیولوژی دریایی سازمان حفاظت محیط زیست نیز با اشاره به اینکه به گل نشستن دلفین‌ها عوامل متعددی از جمله شرایط توپوگرافی، آلودگی، شرایط آب و هوایی، سموم، بیماری، وابستگی‌های اجتماعی، صوت و صید و صیادی دارد به ایسنا گفت: مسوولان سازمان محیط زیست و شبکه امداد و نجات دریایی در تلاشند تا علت این حادثه که از روز جمعه آغاز شده است را مشخص کنند.

وی در عین حال تاکید کرد: هم اکنون کارشناسان اداره محیط زیست جاسک و کارشناسان مربوطه در منطقه مستقر هستند و با فعال شدن شبکه امداد و نجات پستانداران دریایی، عملیات پایش ادامه دارد تا در صورت مشاهده موارد مشابه عملیات امداد و نجات را آغاز کنند.

مدیر کل دفتر اکوبیولوژی دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این که تا کنون علت به گل نشینی این دلفین‌ها مشخص نشده است تصریح کرد: باید مشخص شود که علت مرگ دسته جمعی این دلفین‌ها عوامل طبیعی بوده یا عوامل دیگری مانند صید و صیادی و انسانی در این پدیده دخیل بوده است که در این خصوص تیم کارشناسی به محل اعزام شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که با دریافت اطلاعات بیشتر از این حادثه جزئیات بیشتری از آن به اطلاع عموم برسد.

به گزارش ایسنا 73 قطعه دلفین دوم آبان ماه سال 86 در سواحل «کوه ‌مبارک» جاسک و 79 دلفین نیز 2 مهرماه همان سال در نواری 13 کیلومتری، در منطقه حد فاصل کلیرک تا بیاهی بندر جاسک تلف شدند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه