پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم نسخه مرگ برای 14شیر باغ‌وحش ارم

زیست بوم

نسخه مرگ برای 14شیر باغ‌وحش ارم

برگرفته از تابناک

باغ‌وحش ارم از بعد مرگ ببر سیبری تعطیل شده و به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران، مدیران این باغ‌وحش از بیم همه‌گیری بیماری مشمشه تصمیم به کشتن شیرهای این باغ‌وحش گرفتند. براساس این گزارش همه شیرها با شلیک گلوله کشته شدند.
هنوز ماجرای مرگ ببر سیبری به پایان نرسیده است که خبر مرگ 14 شیر در باغ‌وحش ارم اعلام می‌شود.

هر چند معاون بهداشت سازمان دامپزشکی در گفت‌وگو با «جام‌جم»، خبر را تایید می‌کند اما توضیحات بیشتر در این مورد را به هماهنگی با مدیر روابط عمومی و بعد از بازدید از این باغ وحش، یک روز بعد از حادثه (امروز) منوط می‌داند.

باغ‌وحش ارم از بعد مرگ ببر سیبری تعطیل شده و به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران، مدیران این باغ‌وحش از بیم همه‌گیری بیماری مشمشه تصمیم به کشتن شیرهای این باغ‌وحش گرفتند. براساس این گزارش همه شیرها با شلیک گلوله کشته شدند.

اما برخلاف این ادعا، دکتر هومن ملوک‌پور، جراح دامپزشک و عضو تیم درمان ببر سیبری معتقد است، این شیرها که از 2 ماه قبل علائم بیماری مشمشه، همان عامل مرگ ببر سیبری را داشتند، قابل درمان بودند و تنها سوءمدیریت و بی‌توجهی به حیات وحش در ایران، مسبب این کشتار شده است.

او به «جام‌جم» می‌گوید: 3 روز پیش یکی از شیران این باغ‌وحش نیز مرده بود و این سومین شیری بود که در این مدت با علائم بیماری مشمشه جان می‌سپرد.

به گفته او، مسوولان باغ‌وحش ارم نسبت به نگهداری و درمان این شیران بی‌توجهی کرده و فقط خواسته‌اند مساله را با حذف آنها حل کنند.ملوک‌پور ادامه می‌دهد: این بیماری در حیوانات تک‌سمی مانند اسب قابل درمان نیست و حیوان همیشه ناقل این بیماری خواهد بود، اما در گوشتخوارانی مانند ببر یا شیر این بیماری قابل درمان است.

وی تاکید می‌کند: بیماری این شیرها قابل انتقال به انسان نبود و من به عنوان دامپزشک حتی بدون دستکش ببر سیبری را معاینه کرده بودم، بنابراین ادامه حیات این شیرها نمی‌توانست برای بقیه حیوانات یا انسان‌ها خطرساز باشد و تنها سوء‌مدیریت می‌تواند عامل کشتار آنها باشد.


همه تقصیرها به گردن ببر سیبری


از زمان مرگ ببر سیبریایی تاکنون باغ‌وحش تهران تعطیل بوده است. رئیس سازمان محیط زیست دیروز اعلام کرده بود، علت مرگ ببر سیبریایی خوراندن گوشت آلوده به آن بوده است.

شیرهای باغ‌وحش ارم هم از همین گوشت‌ها تغذیه می‌کرده‌اند و از این نظر مرگ ببری که قرار بود ابزار احیای نسل ببر هیرکانی باشد و مرگ 14 شیر می‌تواند پرونده تازه‌ای از سوءمدیریت و اهمال در پارک ارم را باز کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران، مدیر باغ‌وحش ارم پیش از این با رد ادعاهای سازمان حفاظت محیط زیست مدعی شده بود همه‌گیری بیماری در گربه‌سانان این باغ‌وحش، عامل داخلی نداشته و منشأ آن احتمالا بیماری‌ای بوده که 2 ببر سیبریایی از روسیه با خود آورده‌اند.


مرگ یک ماده‌خرس در پردیسان


خبر کشتن 14 شیر پارک ارم وقتی مهم‌تر جلوه می‌کند که بدانیم روند بی‌توجهی به حیات وحش ایران تنها مخصوص این پارک یا باغ‌وحش نیست.

به گفته دکتر ملوک‌پور، طی چند روز گذشته در پارک پردیسان تهران نیز یک ماده‌خرس حامله به دلیل همین بی‌توجهی‌ها مرده است.

وی معتقد است: متاسفانه توجه به حیات وحش ایران با توجه به تنوع زیستی کشور ما بسیار ضعیف و بدون مسوولیت‌پذیری لازم است.

طی مذاکراتی که با روسیه صورت گرفته بود، قرار شده بود 2 قلاده پلنگ از ایران به آنها داده شود و در عوض 2 قلاده ببر سیبری وارد کشور شود.

این در حالی بود که آنها از چند سال پیش برای این کار برنامه‌ریزی کرده بودند، بنابراین بلافاصله ببرها را وارد کشور ما کردند تا باهمان قفس‌ها پلنگ‌ها را ببرند و چون در ایران بستر پذیرش ببرها آماده نبود، در باغ‌وحش نگهداری شدند که ماجرای ببر‌های سیبری با مرگ آنها به پایان رسید؛ ماجرایی که می‌تواند پرونده حیات وحش ایران را در بن‌بست بی‌مسوولیتی ها،به قهقرا ببرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه