شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم جنگل ابر در آستانه نابودی است

زیست بوم

جنگل ابر در آستانه نابودی است

برگرفته از ميراث آريا

یک کار‌شناس حوزه محیط زیست گیاهی گفت: حفاظت فیزیکی از آثار طبیعی مانند جنگل ابر، چاره مشکل نیست و باید روی فکر و آموزش مردم کار شود در غیر اینصورت این جنگل تا دو سال دیگر از بین خواهد رفت.

«هومن نجفی» در گفت‌وگو با میراث آریا (chtn)، درباره وضعیت جنگل ابر، اظهارکرد: حدود هشت‌سال پیش که گردشگران زیادی به این جنگل نمی‌رفتند، روستاییان آن منطقه می‌خواستند جاده نزدیک آن‌ها آسفالت شود. ما در گفت‌وگو با آن‌ها مطرح می‌کردیم که آسفالت‌کردن این جاده سبب پیشرفتشان نمی‌شود. آن زمان، عده‌ای موافق و برخی مخالف جاده‌سازی بودند.

او با اشاره به این‌که ابر جزو مناطق نمونه زیست محیطی است، بیان‌کرد: صدور بی‌رویه مجوز برای مناطق نمونه گردشگری به مسابقه‌ای تبدیل شده است و متاسفانه هنوز برای این اقدام، تعریف مشخصی وجود ندارد.

این فعال طبیعت‌گردی ادامه‌داد: ابر، منطقه فوق‌العاده بکر و زیبایی است که وقتی حضور جمعیت در آن زیاد می‌شود، متأسفانه جلوی این هجوم را نمی‌توان گرفت. البته در یکی دوسال اخیر، پارکینگی در ورودی جنگل ساخته شده که کار خوبی است.

«نجفی» گفت: متاسفانه بورس زمین‌فروشی هم در این منطقه راه افتاده و مافیای زمین‌خواری هم در این منطقه بیداد می‌کند. با این وضعیت در ‌‌نهایت حیات وحش و گیاهی و طبیعت بکر این جنگل‌ از میان می‌رود و دیگر از قرق‌های چرای دام خبری نخواهد بود و دامداری این منطقه نابود می‌شود. با این روند تا دوسال دیگر، جنگل ابر از میان می‌رود.

این کار‌شناس اظهارداشت: زمانی پیشنهادهایی برای استفاده از جوانان محلی به‌عنوان راهنمای تور و بهره‌برداری درست از این منطقه مطرح شد؛ اما چون نگرشی در این‌باره وجود نداشت، اقدامی صورت نگرفت.

«نجفی» با اشاره به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی خاص جنگل ابر، گفت: تنها راه چاره برای حفاظت از این منطقه بکر و طبیعی، طلب کمک از تشکل‌های مردمی آن منطقه و قانع‌کردن روستاییان درباره منافع کوتاه‌مدت این جاده و از بین‌ رفتن فرهنگ و طبیعت این منطقه در درازمدت است.

این راهنمای طبیعت، درباره حفاظت از این اثر طبیعی با ثبت آن در فهرست میراث ملی، معتقد است: وقتی جامعه و سازمان‌های متولی به اتفاق‌هایی که در مناطق طبیعی درحال رخ دادن هستند، حساس نیستند چه انتظاری می‌توان داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید