سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم دشت‌های شقایق در انتظار حامیان طبیعت

زیست بوم

دشت‌های شقایق در انتظار حامیان طبیعت

برگرفته از روزنامه ایران (سه‌شنبه 30 خردادماه 1391)

دشت لاله‌های واژگون از بی‌نظیرترین جاذبه‌های دیدنی و گردشگری کشورمان در دامنه قله دماوند واقع شده است.

هر ساله در نیمه دوم فصل بهار با شکوفایی گل‌های شقایق در دشت‌های دامنه قله دماوند و دشت لار، این دشت شقایق میزبان هزاران گردشگر و مسافر می‌شود که برای تماشای این دشت زیبا سفر می‌کنند، اما برخی از این مسافران با رعایت نکردن رسم مهمانی موجبات تخریب و نابودی این دشت زیبا را فراهم می‌آورند که برای رفع این مشکل چاره‌ای نیست جز اینکه نهادهای دولتی، سازمان‌های مردم‌نهاد و افراد بومی به کمک هم آمده و با هم‌اندیشی جهت رفع این معضل اقدامی انجام دهند.

حسین عبیری گلپایگانی فعال محیط زیست در این‌باره به می‌گوید: پس از برگزاری مراسم روز ملی دماوند که توسط گروه‌های کوهنوردی و تشکل‌های زیست‌محیطی فعال در امور کوهستان در سال 1383 برگزار شد، به دنبال احتمال تخریب جدی دشت‌های شقایق در دامنه قله دماوند و دشت لار در یک برنامه فرهنگی - زیست‌محیطی، دوستداران محیط زیست قله دماوند فعالیت جدی را برای حفاظت از این دشت‌های شقایق منطقه آغاز کردند و نگهبانی و دیده‌بانی از دشت شقایق از سال 1384 شکل گرفت و مقرر شد روزهای تعطیلی آخر هفته از جمله نخستین پنجشنبه و جمعه خردادماه فعالان محیط زیست و گروه‌های کوهنوردی و دوستداران گل‌های شقایق از استان های تهران و مازندران در دشت شقایق دامنه قله دماوند و دشت لار حضور می‌یابند تا به حفاظت از این دشت‌های بسیار زیبا بپردازند.

دشت شقایق دماوند

 

این فعال محیط زیست اضافه می‌کند: هر سال برنامه حفاظت از دشت شقایق تا 13 تیرماه ادامه دارد، چون پس از نیمه اول تیرماه گل‌های دشت شقایق پژمرده شده و از آن پس گل‌های شقایق نیاز به حفاظت ندارند.

وی اضافه می‌کند: در قرن اخیر و به دلیل کاربرد بیش از اندازه گل در زندگی روزمره تعداد زیادی از مردم به طرق مختلفی از گل کسب درآمد می‌کنند، به نحوی که صنعت واردات و صادرات گل در کشورهای مختلف به یکی از پررونق‌ترین و پردرآمدترین صنعت‌های برخی از کشورها تبدیل شده است و کشوری مانند هلند توانسته از تولید، پرورش و صادرات گل اقتصاد کشور خود را رونق بخشد، اما در دهه‌های اخیر با دخالت شهروندان و به دلایل مختلف دشت های گل خودرو در حال نابودی هستند که اگر غفلت شود، تنها یک نام در سال‌های آینده از این دشت خواهد ماند. عبیری اضافه می‌کند: برای آگاهی مردم و جلوگیری از تخریب و نابودی دشت شقایق بود که برای نخستین بار تعدادی از فعالان محیط زیست و دوستداران منابع طبیعی استان‌های تهران و مازندران به صورت مداوم و داوطلبانه شروع به محافظت از آنها کردند و امسال برای هشتمین سال متوالی این دیده‌بانی را انجام می‌دهند. با توجه به این که وسعت دشت‌های شقایق دامنه‌های دماوند بسیار زیاد است، داوطلبان و نگهبانان با توجه به تعداد اندک، همچنان به یاری شقایق‌ها می‌پردازند. عبیری می‌افزاید: برای رسیدن به این دشت زیبا باید از مسیر جاده هراز به سمت استان مازندران بروید، از گردنه امامزاده هاشم که گذر کردید، به بخش ییلاقی و خوش آب و هوا می‌رسید که این منطقه بسیار زیبا، پلور نام دارد.

البته منطقه پلور به دلیل موقعیت جغرافیایی جزو نخستین و ابتدایی‌ترین شهر استان سرسبز مازندران محسوب می‌شود و گردشگران بی‌شماری، بسیاری از اوقات سال به این منطقه خوش آب و هوا سفر می‌کنند چون در حاشیه یکی از شاهراه‌های بزرگ کشور قرار دارد. پس از ورود به شهر پلور به سه‌راهی‌ای می‌رسید که به سه‌راهی پلور مشهور است. در این سه‌راهی باید تصمیم بگیرید که از جاده هراز خارج شوید و به منطقه گردشگری حومه پلور بروید و یا برای ادامه مسیر در جاده هراز به سمت شهرهای رینه و آمل سفر کنید.

در مسیر جاده هراز در فاصله چند کیلومتری از شهر پلور، به ورودی شهر رینه و لاریجان می‌رسید که دشت شقایق‌ها رؤیت می‌شود.

وی می‌افزاید: شهر رینه یکی از شهرهای قدیمی کشور است که با توجه به موقعیت کوه و قله دماوند شهر رینه در دامنه‌های این کوه قرار دارد، در این مسیر است که می‌توانید دشت شقایق را مشاهده کنید. عبیری اضافه می‌کند: اگر بخواهیم برای حفظ محیط زیست اقدامی انجام دهیم، باید نهادهای دولتی، سازمان‌های مردم‌نهاد و افراد بومی به کمک هم آمده و با هم‌اندیشی جهت رفع تخریب دشت شقایق همت کنند.

بنابراین کارگروهی متشکل از نیروهای مردمی و تشکل‌های مختلف علاقه‌مند به حفظ محیط زیست و نهادهای دولتی ذیربط از قبیل سازمان محیط زیست، سازمان جنگل‌ها و مراتع و سازمان میراث فرهنگی تشکیل شود تا دستورالعملی را تهیه کنند که لازم‌الاجرا باشد. همچنین سازمان‌های مردم‌نهاد و افراد بومی منطقه می‌توانند در جهت آموزش و فرهنگ‌سازی یاری رسانند.
وی اضافه می‌کند: اگر از نظر اقتصادی بخواهیم برای دشت‌های گل شقایق ارزش مادی تعیین کنیم، با توجه به بی‌نظیر و منحصر به‌فرد بودن این دشت‌ها، باید این منطقه به عنوان منطقه گردشگری از هزینه‌هایی که گردشگران بابت بازدید از این دشت می‌پردازند برخوردار شده و صرف نگهداری و حفاظت از این منطقه شود.

عبیری همچنین ادامه می‌دهد: رسانه‌های گروهی باید برای آشنایی فرهنگ استفاده صحیح مردم از منابع طبیعی و محیط زیست بخصوص دشت شقایق تلاش کنند. همچنین باید به کودکان‌مان بیاموزیم که چگونه می‌توان یک دشت بی‌نقص داشت.

از سویی با توجه به خشکسالی‌های اخیر، باید از استفاده بی‌رویه از مراتع و دشت‌های شقایق جلوگیری شود و از طرح‌های عمرانی از قبیل جاده‌سازی و ویلاسازی در این مناطق نیز صرفنظر کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه