پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست زبان و ادب فارسی زبان پژوهی کژتابی‌های ذهن و زبان - 34

زبان پژوهی

کژتابی‌های ذهن و زبان - 34

مجری برنامۀ «صبح جمعه با شما» در صبح جمعه 1/5/72 می‌گفت: «از طرف خود و سایر هنرمندان برنامه از شما خداحافظی می‌کنم.» که معلوم نیست آیا خود را جزو هنرمندان می‌داند یا خیر؟ باز هم ما بی‌طرفی و بخیل نبودن خود را اعلام می‌داریم.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | Latest Nike Air Force 1 Shadow Trainer Releases & Instant Drops , IetpShops , nike air zoom strong black rose gold

برگرفته از روزنامه اطلاعات

استاد بهاءالدّین خرمشاهی

6- مجری برنامۀ «صبح جمعه با شما» در صبح جمعه 1/5/72 می‌گفت: «از طرف خود و سایر هنرمندان برنامه از شما خداحافظی می‌کنم.» که معلوم نیست آیا خود را جزو هنرمندان می‌داند یا خیر؟ باز هم ما بی‌طرفی و بخیل نبودن خود را اعلام می‌داریم.

7- در اوایل آذرماه 1371 یک روز صبح در یکی از برنامه‌های رادیو چنین جمله‌ای گفته شد: «اکنون چند کلام از استاد عباس اقبال آشتیانی بشنوید».

با شنیدن این جمله گوشهایم را تیز کردم. گفتم: لابد الآن نوار صدای مرحوم اقبال آشتیانی را می‌گذارند. اما تصور و انتظار من درست نبود. زیرا گوینده شروع کرد به گفتن کلام و کلماتی چند دربارۀ اقبال.

8- یکی از دوستان مشترک من و فانی یک روز از من می‌پرسید: «چرا فانی ویرایش این ترجمۀ مرا قبول نمی‌کند؟» گفتم: «برای این که خیلی کار دارد.»

الف) فانی خیلی کار دارد.

ب) دستنویس ترجمه خیلی کار می‌برد تا اصلاح شود.

9-یک روز مقداری خربزه به سرایدارمان که در طبقۀ بالایی منزل ما زندگی می‌کرد دادیم؛ یعنی بردیم بالا و تقدیمشان کردیم. عصر همان روز سرایدار مرا دید و گفت: «خربزه‌هایی که شما بالا آورده بودید، ما نخوردیم.» (بدون شرح).

10- یکی از دوستانم نقل می‌کرد که یک روز مقدار معتنابهی، نزدیک نیم کیلو، طلا به نزد یک زرگر برده و به او فروخته است.

می‌گفت موقع خداحافظی به زرگر گفتم: شما اینها را می‌توانید بفروشید؟ زرگر در پاسخش می‌گوید: شما نگران نباشید، تا ظهر آبش می‌کنیم. «آب کردن» اینجا دو معنی دارد.

الف) فروختن یا قالب کردن به مشتری به هر نحوی که ممکن باشد.

ب) ذوب کردن و گویا مراد زرگر معنای دوم بوده است.‏

‏11ـ‌ در گل‌آقای شمارۀ دهم سال چهارم (پنجشنبه 13 خرداد 1372) در صفحۀ دوم کاریکاتوری آمده است به این شرح که ابتدا از قول جراید، در بالا، نوشته است: «سگ جورج بوش مرد» و سپس در پایین عکس جورج بوش را که کمابیش افسرده است، کشیده است.

همچنین عکس معاون سابق او را که گریان است و دستمال به دست اشکش را پاک می‌کند و خطاب به بوش می‌گوید: یاد اخلاق سگت که می‌افتم، گریه‌ام می‌گیره!

12- آقای یارعلی پورمقدم در اولین جملۀ طرح داستان‌گونه‌ای به نام «حوالی کافۀ شوکا» نوشته است: «در آوردن چشمان شما کار آسانی نیست» که خواننده جا می‌خورد و معلوم نیست جمله کدام معنی را می‌دهد:

الف) از کاسه در آوردن چشم شما، به شیوۀ تیمور لنگ.

ب) طراحی کردن چشم شما که از توجه به دنبالۀ داستان معلوم می‌شود که دومی درست است (فصلنامه زنده‌رود، سال1، شمارۀ1، پاییز1371)

13- در فیلم سینمایی بعدازظهر جمعه 4/10/71 که از تلویزیون پخش شد، هنرپیشۀ زن در یکی از صحنه‌ها گفت: «اگر آدم کسی را داشته باشد که برایش آشپزی کند، خیلی خوب است.»

الف) فرد دیگری برای گوینده آشپزی کند.

ب) گوینده برای فرد دیگری آشپزی کند.

البته جملۀ بعدی او ابهام را برطرف کرد و معلوم گردانید که معنای دوم درست است: «چون آدم اگر تنها باشد دستش به آشپزی نمی‌رود.»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه