جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها گزارش نکوداشت دکتر میرجلال‌الدین کزازی به پاس نیم قرن خدمت به زبان پارسی

گزارش

نکوداشت دکتر میرجلال‌الدین کزازی به پاس نیم قرن خدمت به زبان پارسی

مراسم نکوداشت میرجلال‌الدین کزازی، استاد زبان و ادبیات فارسی، نویسنده‌،‌ مترجم و پژوهشگر ادبی، به پاس نیم قرن خدمت به زبان پارسی در خانه‌ اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | 106 - Nike WMNS Air Force 1 Shadow 'Pastel' - LacollesurloupShops - nike dunks brown white black friday images , CI0919

  

به گزارش ایسنا کزازی در این مراسم با بیان سخنانی درباره سرزمین ایران اظهار کرد: ایران سرزمین هزاره‌هاست‌، سرزمین فرزانگی‌، نژادگان و آزادگان‌، سرزمین مردمانی است که در درازنای تاریخ ایران‌زمین آوازگر مهر و دوستی بودند‌، سرزمینی که می‌تواند نمونه‌ای بهین و برین باشد و این سخنی است که از بن جان من برمی‌خیزد.

او افزود: هنگامی که از ایران می‌گویم، همه ایران را می‌گویم‌، سرزمینی که ده‌ها بار بیگانگان درازدست سرمست به آن تاختند،‌ اما ایرانیان دیگربار این شیرازه را به هم بسته‌ایم و پیوسته‌ایم. یکی از رازهای شگفتی فرهنگی ایران و پایداری ایران این تازش‌ها بوده است‌. ما را چه باک که ما را بارها تاختند.‌ اگر آن‌چه بر ایران رفت، بر هر کشور دیگری می‌رفت، از پهنه تاریخ سترده شده بود.

این استاد زبان و ادبیات فارسی در ادامه گفت: بیهوده نیست که فرزانه یونانی فیثاغورث گفت، برترین آیین‌ها، آیین مغان است و بیهوده نیست که افلاطون به شاگردان خود می‌گفت آموزه‌های زرتشت را بنویسند و به دیواره آکادمی بیاویزند که نگاه‌شان به آن پندها بیافتد.

 

کزازی اظهار کرد: من از یکایک شمایان،‌ از نهادها و کسانی که کوشیدند در این بزم بزرگداشت آن‌چه را من کردم، ارج بنهند، سپاسگزارم.او در پایان سخنانش شعری را درباره ایران خواند.

همچنین در این مراسم، عباسعلی وفایی - رییس دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی - گفت: من بحث خود را با مباحث علمی آغاز می‌کنم، چرا که شنوندگان من اغلب اهل ادبیات و آشنایان با زبان و ادب فارسی هستند.

او با اشاره به دستگاه واژه‌سازی زبان فارسی گفت: دستگاه واژه‌سازی زبان فارسی ویژه و خاص است که متأسفانه کم‌تر به آن توجه شده است. همواره در بین پژوهشگران ادب این نگرانی وجود دارد که ورود واژگان غیر این زبان را کم‌رنگ کند و این پرسش مطرح است که چرا این زبان با این همه آفت آسیب ندیده است.

 

وفایی ادامه داد: سال‌های بی‌شماری در این سرزمین حاکمان علاقه‌مند به زبان دیگر بودند، مثل مغولان و تیموریان، اما چه ویژگی‌ای بوده که این زبان همواره با رونق و شکوه ظاهر شده است؟ این موضوع به خاطر دستگاه واژه‌سازی زبان فارسی است که دستگاهی ممتاز است. این‌که می‌گویم این دستگاه ویژه است، دلیل علمی دارد. زبان فارسی از روش‌های متعددی برای ساخت واژه استفاده می‌کند. ما در زبان فارسی می‌توانیم از ضمیر‌، حرف، صفت و فعل مشتق بسازیم و از این‌روی زبان فارسی با زبان عربی در حوزه واژه‌سازی قابل مقایسه نیست.

این استاد دانشگاه افزود: به هر روی این دستگاه منجر شده است که به زبان فارسی آفات چندانی وارد نشود و از ظرفیت‌ بالایی در زمینه واژه‌سازی برخودار باشد.

او در ادامه با بیان این‌که نام استاد کزازی چهره‌ای ماندگار و ملی است، عنوان کرد: استاد کزازی همواره مشتهر به این بوده‌اند که بسیار صریح زبان فارسی را سخن می‌گویند. دکتر کزازی چهره‌ای ملی و ماندگار است که تمام ملت ایران او را به این نام می‌شناسند.

وفایی گفت: تسلط و چیرگی استاد به زبان فارسی در آثارشان کاملا آشکار است. دستگاه واژه‌سازی مشتق، مرکب و مشتق مرکب بیش‌ترین روشی است که دکتر کزازی از آن بهره گرفته‌اند. واژگانی که دکتر کزازی ساخته‌اند، خودش می‌تواند یک فرهنگ واژ‌گان باشد.

همچنین محبوبه مباشری - عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا‌ (س) و از شاگردان استاد کزازی - گفت: همه ما درباره علم، آگاهی، کتاب‌ها و مقالات استاد اطلاعات زیادی داریم، اما من می‌خواهم به عنوان دانشجویی سخن بگویم که سال‌ها از محضر استاد کسب فیض‌ها کردم.

 

او در ادامه افزود: وجود چنین افرادی برای ادامه حیات بشر بسیار ضروری است. استاد کزازی نه تنها به لحاظ مقام علمی و خردمندی شاخص هستند، بلکه به فضایل اخلاقی زیادی آراسته‌اند که مهم‌ترین آن‌ها پایبندی به محتوای علم است و آن حکمت و دانش در رفتار ایشان استحکام ایجاد کرده است.

مباشری گفت: ایشان علی‌رغم دانش وسیع هیچ وقت به جدل و مناظره نپرداختند و از ویژگی‌های مهم دیگر ایشان، مداومت و استمرار در مطالعات علمی است که هیچ‌گاه دست از مطالعه برنمی‌دارند.

او در ادامه با برشمردن برخی دیگر از ویژگی‌های کزازی عنوان کرد: طرح مسائل دقیق علمی، حسن خلق، فروتنی، احترام به شخصیت دیگران، رعایت مساوات در محبت به دیگران و دریغ نورزیدن در تعلیم از ویژگی‌های دیگر استاد است.در بخش دیگری از این مراسم، فیلمی درباره زندگی و آثار کزازی به نمایش درآمد. همچنین در بخش دیگر هدایا و سپاسنامه‌هایی به او اهدا شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید