جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر موفقیت محققان‌کشور در درمان سوختگی‌های عمیق

خبر

موفقیت محققان‌کشور در درمان سوختگی‌های عمیق

برگرفته از ایسنا

محققان دانشگاه امیرکبیر موفق شدند برای اولین بار در کشور نانو داربست‌های دو بعدی و سه بعدی زیستی جهت استفاده در سوختگی‌های عمقی و زخم‌های دیابتیک تولید کنند.

دکتر شیوا اسبدی، مجری طرح نانو داربست‌های دو بعدی و سه بعدی زیستی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که در سوختگی‌های درجه دو عمقی و درجه سه و همچنین زخم‌های دیابتیک علاوه بر لایه اپیدرم، لایه درم و هیپودرم نیز از بین می‌رود، تصریح کرد: معمولا افرادی که دچار این آسیب‌ها می‌شوند، به دلیل از دست دادن قسمت عمیقی از بافت پوست، عدم اکسیژن‌رسانی مناسب، عفونت و ... دچار مرگ می‌شوند؛ چرا که هزینه درمان‌های پیشرفته برای این نوع از آسیب‌ها بسیار بالا است.

وی به توضیح جزییات طرح خود و همکارانش پرداخت و گفت:‌ در این طرح با استفاده از فناوری‌های موجود در ایران و همچنین با استفاده از مفاهیم و فناوری‌های مهندسی بافت پیشرفته، نانو داربست دو بعدی و سه بعدی طراحی و ساخته شد که برای این نوع از آسیب‌ها بسیار موثر و مقرون به صرفه است.

اسبدی افزود:‌ با توجه به بررسی‌ها و آنالیزهای درون شیشه‌ای و درون تنی حیوانی، این نوع از فناوری برای آسیب‌های عمیق و اسکارهای شدید بسیار سودمند است و بدون تشکیل بافت فیبروزی، باعث ایجاد بافت جدید و سه بعدی پوست می‌شود.

رییس دپارتمان کوآنتوم دانشگاه امیرکبیر درخصوص دیگر مزیت‌های این طرح با بیان این که طرح نانو داربست‌های دو بعدی و سه بعدی زیستی با استفاده از مواد کاملا طبیعی تهیه شده که کاملا در دسترس است، گفت: این موارد با پوست انسان سازگاری کامل دارد و علائم پاتوفیزیولوژیک ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: روند بهبودی در این محصول نسبت به روش‌های درمان‌ عادی بسیار سریع و نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی مقرون به صرفه است.

پژوهشگر دانشگاه امیرکبیر خاطرنشان کرد: این سازه نانو داربستی در آسیب‌های بافتی نظیر آسیب‌های عمیق پوستی از جمله سوختگی‌های عمیق و زخم‌های دیابتیک استفاده فراوانی دارد.

به گفته اسبدی، نانو داربست‌های دو بعدی و سه بعدی زیستی جهت استفاده در سوختگی‌های عمقی و زخم‌های دیابتیک در دست تجاری‌سازی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه