جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر پرتاب کاوشگر حامل موجود زنده پس از ماه رمضان/ ایجاد شهرک فضایی

خبر

پرتاب کاوشگر حامل موجود زنده پس از ماه رمضان/ ایجاد شهرک فضایی

رئیس سازمان هوافضا از پرتاب ماهواره فجر طی 2 ماه آینده خبر داد و گفت: در حال حاضر کار پرتاب کاوشگر موجود زنده در دستور کار است که پس از ماه مبارک رمضان پرتاب خواهد شد.

shock drop air force 1 full uv reactive | Basketball - Sports shoes , DialadogwashShops - Jordan max Aura 2 CK6636 041 Black/White/University Blue - nike sb dunk high premium stars shoes 2016 - Footwear NIKE - Humanity's shoes

به گزارش خبرنگار مهر، حمید فاضلی در حاشیه مراسم افتتاح تونل باد مادون صوت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه های فضایی این سازمان، افزود: در حال حاضر پرتاب کاوشگر موجود زنده میمون از نژاد رزولوس در دستور کار است که امیدوارم پس از ماه مبارک رمضان به فضا پرتاب شود.

رئیس سازمان هوافضا با اشاره به تاخیر دو سه ماهه این پروژه اظهار داشت: این تاخیرات به دلیل انجام آزمایش های تکمیلی مربوط به بازیابی این کاوشگر بوده است که در حال حاضر با موفقیت به اتمام رسیده است و این محموله به طور کامل بسته بندی شده است.

پرتاب ماهواره فجر تا 2 ماه آینده

وی همچنین با اشاره به پرتاب ماهواره فجر تا دو ماه آینده خاطرنشان کرد: در این پروژه دستاوردهای خوبی چون مانور مداری و تغییر مدار توسط یک رانشگر گاز سرد به دست آوردیم.

فاضلی با بیان اینکه این فناوری، یک فناوری نوین در حوزه هوا فضا است، ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از آزمایش های مربوط به ماهواره فجر انجام شده است که در صورت تکمیل شدن آن تا دو ماه آینده آماده پرتاب خواهد شد.

وی به ماموریت این ماهواره اشاره کرد و یادآور شد: تصویربرداری، انجام مانورهای پیش رانشی، سنجش از راه دور برای تصویربرداری، هواشناسی و همچنین تصویربرداری از اراضی کشاورزی، جنگلی و زیست محیطی از جمله ماموریت های ماهواره فجر خواهد بود.

وی همچنین با بیان اینکه ارتفاع اولیه فجر در 250 کیلومتری تعریف شده است، ادامه داد: اوج مداری این ماهواره 370 کیلومتری در نظر گرفته شده است که در مدار اوج توسط یک رانشگر گاز سرد فعال می شود و این امر موجب می شود که مسیر بیضوی این ماهواره به مسیر دایره ای با حدود ارتفاع 400 کیلومتر تعریف شده است.

فاضلی تاکید کرد: این امر موجب می شود که عمر این محموله افزایش یابد به گونه ای که برای اولین بار ما طراحی و ساخت ماهواره ای را تجربه کرده ایم که عمر آن بالغ بر یک و نیم سال می شود.

ایجاد پایگاه ملی پرتاب

رئیس سازمان هوا فضا ایجاد پایگاه ملی پرتاب را از دیگر برنامه های این سازمان نام برد و خاطر نشان کرد: ایجاد پایگاه ملی پرتاب مقدمات آن فراهم شده است و محل استقرار آن نیز یکی از مناطق جنوب شرقی کشور در نظر گرفته شده است.

آزمایشگاه ملی فضایی

فاضلی همچنین از ایجاد آزمایشگاه ملی فضایی در این سازمان خبر داد و ادامه داد: این آزمایشگاه به منظور اجرای پروژه های مصوب در این سازمان و همچنین ایجاد زیرساخت ها و تجهیزات آزمایشگاهی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این آزمایشگاه در شهرک فضایی کشور راه اندازی خواهد شد، اضافه کرد: شهرک فضایی کشور نیز در مجاورت استان البرز و در محدوده مناطق 22 یا 18 تاسیس خواهد شد.

جزئیات پرتاب ماهواره ناهید

رئیس سازمان فضایی همچنین با اشاره به پروژه طراحی و ساخت ماهواره ناهید تاکید کرد: با پیشرفت هایی که در این پروژه به دست آوردیم امیدواریم که تا سال آینده این ماهواره به فضا پرتاب شود.

فاضلی همچنین اجرای این پروژه را در سازمان فضایی و با همکاری دانشگاه امیرکبیر دانست و توضیح داد: این ماهواره دارای صفحات خورشیدی است که با باز شدن صفحات خورشیدی در فضا توان مدیریت ماهواره را افزایش می دهد.

وی همچنین ماهواره ناهید را از نوع ریز ماهواره ها دانست و خاطر نشان کرد: ماهواره ناهید به لحاظ وزنی همانند ماهواره امید است و امیدواریم با طی مراحل باز شدن صفحات خورشیدی بتواند ماموریت های مربوط به تصویربرداری را انجام دهد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه