سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر دولت باکو برای حمایت از وهابی ها،ایران را متهم می کند!

خبر

دولت باکو برای حمایت از وهابی ها،ایران را متهم می کند!

اگرچه این یکی از تحولات داخلی در کشور اران (آذربایجان) محسوب می گردد اما متاسفانه بعد از این اتفاقات انگشت اتهام به سمت ایران روانه گشت. به نحوی که علیار صفرلی سفیر سابق جمهوری آذربایجان در ایران در مورد حوادث نارداران اعلام نمود.....

چند روزی است تحولاتی تلخ در یکی از روستاهای اطراف پایتخت یکی از کشورهای همسایه ما رخ داده است که برخی نگرانی ها را ایجاد کرده است. منطقه « نارداران» یکی از قدیم ترین روستاهای باکو که از لحاظ دینی وضعیت بسیار متفاوتی نسبت به سایر مناطق در کشور آذربایجان دارد. منطقه نارداران به خاطر حرم امامزاده بی بی رحیمه، خواهر گرانقدر امام رضا(ع) و حضرت معصومه (س) از شهرت مذهبی در جمهوری آذربايجان برخوردار است و از مهمترین مراکز تشیع در این کشور محسوب می‌شود.


به گزارش«تابناک»، چند روز قبل عده ای از وهابی ها و سلفی های دولت باکو، به حسینیه ای در نزدیکی مرقد بی بی رحیمه حمله کردند و درگیری بین شیعیان و وهابی ها شکل گرفت. پلیس دولت باکو نیز پس از حضور در محل با جانب داری از وهابی ها اقدام به ضرب و شتم و کشتار شیعیان کرد. پلیس دولت باکو همچنین عده ای از مردم و علمای شیعه این منطقه را دستگیر کرده است. مساله ای که باعث واکنش علمای بلاد اسلامی به این عمل حاکمان باکو شده است.


درپی این حمله خشونت آمیز نیروهای ویژه به مجلس عزاداری اربعین در نارداران ، پنج تن از شیعیان شهید و بیش از ده نفر نیز زخمی و بازداشت شدند. این منطقه به مدت یک هفته تحت محاصره نیروهای امنیتی قرار داشت در درگیری پلیس جمهوری اذربایجان با مردم نارداران از توابع باکو شش نفر کشته و چند نفر زخمی شدند. پلیس در این درگیری چند نفر از جمله طالع باقر اف رئیس جنبش اتحاد مسمانان این کشور را بازداشت کرد.

وزارت کشور جمهوری آذربايجان در بیانیه ای اعلام کرد: این عملیات با هدف دستگیری سرکردگان گروه موسوم به « اتحاد اسلامی » صورت گرفت و در ان چهار فرد افراطی و دو مامور پلیس کشته شدند.

مردم نارداران در اعتراض به این اقدام پلیس در میدان امام حسین (ع) نارداران تجمع و با ماموران درگیر و آزادی بازداشت شدگان را خواستار شدند. گروهی از معترضان نیز در مقابل اداره پلیس در منطقه صابونچی تجمع کردند. طالع باقر اف رئیس جنبش اتحاد مسمانان جمهوری اذربایجان چندی پیش از زندان آزاد شده بود و مواضع تندی علیه حاکمیت آذربايجان دارد.

اگرچه این یکی از تحولات داخلی در کشور آذربایجان محسوب می گردد اما متاسفانه بعد از این اتفاقات انگشت اتهام به سمت ایران روانه گشت. به نحوی که علیار صفرلی سفیر سابق جمهوری آذربایجان در ایران در مورد حوادث نارداران اعلام نمود: «بی شک و تردید، ایران نقشی در حوادث نارداران دارد. چهار سال در ایران به عنوان سفیر کار کردم. زمانی که من در این کشور فعالیت می کردم، شاهد رفت و آمد ناردارانی ها به ایران و نیز افرادی از ایران به نارداران بودم».

این اظهارات باعث شد که سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو طی یک بیانیه رسمی اعلام نماید که ایران هیچ نقشی در این حوادث نداشته است. همچنین سفارت ایران در بخشی از بیانیه خود به انتشار عکس بوسیدن دست یکی از مراجع تقیلد ایران اشاره می کند و بیان می دارد:«برخی رسانه‌های جمهوری آذربایجان با پخش یا انتشار تصاویری از دیدار آیت الله العظمی نوری همدانی با مردم جمهوری آذربایجان و بوسیدن دست ایشان توسط چند نفر، سعی در القای وابستگی آنان به ایران می‌نمایند. لازم به ذکر است که ابراز ارادت به علمای دینی از صدر اسلام مرسوم بوده و حتی مردم جمهوری آذربایجان نیز در دوره های مختلف در دیدار با مجتهدین و علمای بزرگی چون آیات عظام لنکرانی، اردوبادی، بادکوبه ای، گنجوی، قبائی و...به آنان ادای احترام کرده و برخی نیز دست آنان را می بوسیدند.»


در واقع در حالی جای پای وهابی ها و ترکیه در این بحران به وضوح دیده می شود، برخی از جریانات افراطی در منطقه برای پوشش اقدامات خودشان انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه گرفته اند. در کنار رسوایی های جریان وهابی – تکفیری ، جریان نورچی های هدایت شده از ترکیه نیز به علت بروز اختلافات داخلی در ترکیه ، در جمهوری آذربایجان نیز به میزان زیادی افشاء شده بودند و تحرکات این جریان نیز علیه تشیع، ثمره زیادی برای خود این جریان و موءتلفان آتئیست و صهیونیستش نداشت.

همچنین به نظر می رسد که بنظر می رسد صهیونیست ها با آگاهی از کاهش مشروعیت دولت پس از انتخابات پارلمانی ، خواسته های جدیدی از باکو با محوریت تشدید سرکوب شیعیان مطرح کرده اند، از این رو، حمله به ناداران و آغاز موج جدید سرکوب شیعیان در جمهوری آذربایجان مطالبه ای صهیونیستی – وهابی است که مشخصا از اسراییل و عربستان سعودی هدایت می شود.

این تحولات نشان می دهد که مثلث وهابیت، ترکیه و صهیونیست ها در این روزها تمام تلاش های خود را برای جلوگیری از شکست منطقه ای می کنند. در همین راستا نیز از هیچ تلاش تفرقه اندازانه برای جلوگیری از شکست سیاست های تفرقه افکنانه خودشان دریغ نمی کنند و متاسفانه از هیچ اتهامی به ایران نیز پروا ندارند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه