جمعه, 07ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر غارت آثار باستانی مستند شد

خبر

غارت آثار باستانی مستند شد

مجموعه مستند «ایران از پس هزاره‌ها» در قسمت دهم که چهارشنبه، 81 فروردین ماه، ساعت 22 به روی آنتن می‌رود، به کاوش‌های باستان‌شناسی و حفاری‌های قاچاق در «تپه زیویه» می‌پردازد.

nike court royale mens white hair style chart , Botas Beige | New Air Jordan 1 Mid "Red Toe" University Red/White 2021 For Sale 554724 - nike air max 90 gray and infrared blue hair salon - 161

به گزارش سرویس تلویزیون ایسنا، در سال 1325 بخشی از تپه زیویه بر اثر بارندگی شدید فرو می ریزد و چوپانان محلی بخشی از یک تابوت مفرغی را در آن مکان پیدا می کنند که پر از طلا و جواهر بوده است. این اتفاق سرآغاز رویدادی تلخ است. از آن پس تا هشت سال قاچاق و غارت آثار باستانی این تپه شروع می‌شود و متاسفانه بخشی از این آثار نیز توسط آندره گدار، رییس فرانسوی موزه ایران باستان به غارت می‌رود و باعث تخریب بیشتر بنا می‌شود.


در سال 1335 اولین دوره کاوش‌های باستان‌شناسی در زیویه آغاز می‌شود و بعد از انقلاب نیز در هشت فصل این کاوش‌ها ادامه می‌یابد و مشخص می‌شود که تپه زیویه عبادتگاهی است مربوط به دوره مانایی‌ها و قدمت آن به بیش از شش هزار سال قبل از میلاد می‌رسد.


موضوع مجموعه 52 قسمتی «ایران از پس هزاره‌ها» محوطه‌های باستانی و تاریخ باستان‌شناسی ایران است که 10 قسمت اول به داستان محوطه‌های مهم باستانی ایران از زبان باستان‌شناسان نامدار می‌پردازد. این باستان‌شناسان خاطرات خود را از کاوش‌های باستان‌شناختی تعریف می‌کنند.


تهیه‌کننده و کارگردان این مجموعه پژمان مظاهری‌پور است و پژوهش آن را مریم حق‌پناه انجام داده است. تدوین این مجموعه نیز بر عهده مریم حق‌پناه و آرش زاهدی اصل بوده است و شهرام درخشان نیز به عنوان گوینده با این مجموعه همکاری دارد.


«ایران از پس هزاره‌ها» روزهای چهارشنبه، ساعت 22 از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید