چهارشنبه, 05ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی برگزاری گرامیداشت یادروز حافظ در پنج شهر ایران و هفت کشور جهان

رویدادهای فرهنگی

برگزاری گرامیداشت یادروز حافظ در پنج شهر ایران و هفت کشور جهان

برگرفته از تارنمای شورای گسترش ادبیات و زبان فارسی

در روز بیستم مهر ماه و همزمان با یادروز حافظ مراسم نکوداشتی در ایران و چند کشور جهان برگزار شد. مراسم افتتاحیه برنامه‌های یادروز حافظ شامگاه دیروز در جوار تربت خواجه شیراز و در فضایی معنوی با حضور اندیشمندان و حافظ ‌پژوهان در حافظیه برگزار شد.  این مراسم با خوش‌آمد‌گویی استاندار فارس و ارائه گزارشی از کاووس حسن‌لی، مدیر مرکز حافظ ‌شناسی همراه بود. در این برنامه سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز پیش بینی شده بود.

از جمله سخنرانان این مراسم محمدعلی اسلامی‌ندوشن، منصور رستگار فسایی، اصغر دادبه، علی‌اصغر محمدخانی و صابر امامی بودند. اجرای موسیقی نیز از دیگر برنامه‌های روز بزرگداشت حافظ بود.

بنیاد حافظان فرهنگ و هنر ایران برنامه‌های بزرگداشت روز حافظ را در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و نیشابور با حضور شاعران، نویسندگان، حافظ ‌پژوهان و اساتید زبان و ادب فارسی در این شهرها برگزار می‌کند.

دکتر حسین احمدی، مدیرعامل این بنیاد در گفتگو با مهر، درباره این برنامه‌ها افزود: آغاز این برنامه‌ها امروز با برگزاری یادواره حافظ در محل موزه بنیاد حافظان آغاز می‌شود و سپس از تندیس و پرده نقاشی حافظ بزرگ در محل موزه پرده ‌برداری می‌شود و میهمانان بنیاد درباره مقام شامخ این استاد سخن مطالبی را بیان می‌کنند.

این مراسم در مشهد با سخنرانی دکتر پورنامداریان همراه بود. در برنامه یادروز حافظ در مشهد که دیروز در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دکتر علی شریعتی برگزار شد علاوه بر سخنرانی علمی، انجمن دوستداران حافظ در مشهد گزارشی را ارائه کردند.

گزارش دیگری از ایسنا حاکی است: برگزاری مراسم ویژه یادروز حافظ همزمان در چند کشور از جمله: آلمان، فرانسه، ایتالیا، روسیه، تاجیکستان، امارات متحده عربی و آمریکا برگزار می‌شود ودر مراسم ویژه یادروز حافظ در کاخ ورسای پاریس که با هماهنگی استانداری فارس، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس برگزار می‌شود، علاوه بر تجلیل از حافظ‌پژوهان اروپایی، گروه موسیقی سنتی سلوک به سرپرستی حسام‌الدین سراج نیز قطعاتی از اشعار حافظ را اجرا خواهد کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه