سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف آثاری جدید از حکومت پارتیان در روستای شمی

یادمان

کشف آثاری جدید از حکومت پارتیان در روستای شمی

سرپرست گروه کاوش ایتالیایی روستای شمی نتایج کاوش های سه ساله روستای کل چندار شمی را منحصر به فرد دانست و تاکیدکرد: خروجی کاوش های شمی، بزرگترین کشف بعد از انقلاب هستند.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Latest Nike Air Force 1 Shadow Trainer Releases & Direct Drops , IetpShops , nike tiempo leather turf 2010

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی – بیش از سه سال از انجام کاوش گروه ایتالیایی در روستای شمی می‌گذرد. آنچه از این کاوش‌ها بدست آمده‌است از جمله منحصر به فردترین آثاری است که در کشفیات بعد از انقلاب حاصل شده‌است.
 
«جعفر مهرکیان» سرپرست گروه کاوش ایتالیایی روستای شمی چندی پیش در بازدید فرماندار شهرستان ایذه از کاوش‌های این گروه به اهمیت تاریخی منطقه اشاره کرد و گفت:  کاوش در منطقه با اندک وسایلی که در اختیار داریم همانند کار بر روی جز کوچکی از یک بدن عظیم است، ادامه کاوش‌ها در این منطقه با اهمیت بالای تاریخی، نیازمند عزم ملی است.
 
او با تاکید بر این که کار ما در شان این منطقه تاریخی نیست، افزود: 79 سال پیش در این منطقه مجسمه مرد پارتی توسط اهالی منطقه کشف شد مجسمه ای که در حال حاضر زینت موزه ملی محسوب می‌شود، بعد از 79 سال، ما با همکاری دانشگاه باستان شناسی تورینو ایتالیا کاوش‌ها را در این منطقه از سه سال پیش از سر گرفتیم که امسال بخش سوم کاوش‌ها را پشت سر می‌گذاریم.
 
باوجود آنکه گروه باستانشناسان در حال حاضر منطقه‌ای کوچک از محوطه‌ای 50 هکتاری را کاوش می‌کنند اما منطقه قابل کاوش بسیار وسیع و نیازمند امکانات تخصصی است. چنانکه کاوش‌هایی که تاکنون انجام شده نشان از دوره ای دارد که همزمان با پارتیان می زیسته‌اند و به خوبی نشان از دوره تاریک تاریخ پس از حکومت هخامنشیان دارد.
 
مهرکیان دراین باره گفت:‌ آنگونه که به نظر می‌آید، آنان نقش بسیار فراتری در تاریخ داشته‌اند، این جا حکومتی بوده که نقطه‌ای استراتژیک را برای زندگی خود برگزیده و پایه‌های مستحکم کوه با توجه به موقعیت مکانی- جغرافیایی باعث ثبات حکومت آن‌ها شده‌است به طوری که جرات تعرض هیچ دشمنی را نمی‌داد.
 
استاد بازنشسته دانشگاه تهران ادامه داد: این مردمان دژی کاملا طبیعی را برای زندگی خود انتخاب کرده بودند و از طریق چشمه بزرگی که هنوز هم تاحدودی فعال است، تغذیه می‌شدند این دوره یک دوره پارتیزانی است که ما چیزی از آن در تاریخ نداریم و نمی‌دانیم. فقط 14 بیت در مورد حکومت پارتیان در شاهنامه آمده است، فردوسی به خوبی اشاره می‌کند:
" از ایشان به جز نام نشنیده ام/ نه در نامه ی خسروان دیده ام"
 
مهرکیان افزود: این منطقه با توجه به آثار کشف شده تاکنون نشان از آرامگاه‌ و نیایشگاهی بزرگ دارد که براساس عقاید مردم  منطقه با شیوه خاص و معماری منحصر به فردی ساخته شده است. که نشان از علم مهندسی

قوی دارد و در آن هیچ گونه ملات سیمان، گچ، چوب، فلز و... استفاده نشده. با این وجود آثار زندگی در این ناحیه پیدا نکردیم و تنها محل دفن مردگانشان بوده این آرامگاه‌ مربوط به مردمانی است که در بالاترین نقطه در این منطقه زندگی می‌کردند و بر تمام نقاط اطراف خود از جمله چهار محال و ایذه و... دید کامل داشتند.
 
سال گذشته نیز با حضور «کریستینا بونفانسی» استاد دانشگاه تورینو که با باستانشناسان منطقه همکاری داشت، آرامگاهی به ابعاد 4 در 3 متر کشف شد که به یک در وصل می‌شد و نعل درگاه، سقف، دیواره‌ها و همه اجزای آرامگاه از سنگ تشکیل شده بودند.
 
حتا در 400 کیلویی این آرامگاه نیز مجموعه قبرهایی که با هندسه خاصی در یک امتداد ساخته شده اند کشف شده‌است که در نوع خود در دنیا بی نظیر است.
 
سرپرست گروه کاوش ایتالیایی بیان کرد: انگیزه ما برای ادامه کار، این آرام گاه عظیم است. سال گذشته آن را کاوش کردیم اما متاسفانه مجبور شدیم بخاطر مسایل امنیتی آن را زیر خاک کنیم. ما هر سال کاوش می‌کنیم و سپس مجبوریم آن را به حالت اولیه برگردانیم در صورتی که اگر برنامه داشته باشیم و دغدغه مسایل امنیتی نباشد ما نباید این‌ بخش‌ها را بپوشانیم.
 
مهرکیان افزود: این منطقه به شدت دست خوش تغییرات شده است و با آثار و بقایای بجای مانده از کوزه‌ها مشخص است بارها مورد دست برد سارقان قرار گرفته، در حال حاضر هم برای حفاظت بهتر از آن‌ها مجبوریم بعد از کاوش آن‌ها را با خاک بپوشانیم و به کشیدن نقشه‌ای اکتفا کنیم زیرا هیچ گونه حفاظتی از منطقه نمی‌شود و خطر همیشه در کمین آثار است.
 
اوهمچنین خواستار آن شد که در نخستین فرصت اداره کل میراث فرهنگی استان موضوع تملک این زمین ها را حل کند تا با آرامش و امنیت بیشتری بتوان فعالیت کرد.
 
«رضا حسینی» بخشدار مرکزی شهرستان ایذه نیز با صحبت‌های مهرکیان مبنی بر تملک اراضی موافق است و در این باره گفت: این کاوش ها ممکن است بخاطر مختل شدن کار کشاورزی از لحاظ مالی به شما لطمه بزند اما همین مشغول به کار شدن شما در کار کاوش تا حدودی باعث جایگزینی مالی این مساله خواهد شد.
 
او افزود: مردم منطقه باید توجه داشته باشند خرید زمین‌ها از طرف دولت علاوه بر این که برای آن ها درآمدزا است بلکه زمینه ساز توسعه گردشگری منطقه خواهد بود.
 
گزارش: محسن فرهادی باجولی
عکس: اسکندر مقصودی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید