سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان درکاوش های باستان شناسی غارهای دره رودخانه سیروان صورت گرفت: کشف آثار مربوط به هفتاد هزارسال پیش در کردستان

یادمان

درکاوش های باستان شناسی غارهای دره رودخانه سیروان صورت گرفت: کشف آثار مربوط به هفتاد هزارسال پیش در کردستان

کاوشهای باستان شناسی در غارها و پناهگاه های سنگی دره رودخانه سیروان در استان کردستان به کشف آثار شکارگران عصر سنگ وغارنشینان اولیه منجر شد.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | Women's Nike shoes, clothing and accessories

به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری فریدون بیگلری سرپرست تیم باستان شناسی با اعلام این خبر گفت : کشف آثاری از چنددوره پارینه سنگی درکردستان نشان می دهد که شکارگران اولیه از پیش از چهل هزار سال پیش تاحدود دوازده هزارسال پیش در دره رودخانه سیروان می زیستند.

بنا به گفته سرپرست این تیم باستان شناسی آثار یافت شده شامل ابزارهای سنگی ، استخوان حیوانات شکار شده و بقایای اجاق است که مربوط به دوره های پارینه سنگی میانی ، پارینه سنگی جدید و فراپارینه سنگی است.

بیگلری افزود:این مجموعه غار و پناهگاه در امتداد ردخانه سیروان و نزدیک روستای ناو در شهرستان سروآباد واقع شده اند و کاوش های انجام شده در سه مکان باعث کشف این بقایای مهم شده است.

او تاکید کرد:برای نخستین باراطلاعات ارزشمندی از شیوه زندگی ،شکار و فرهنگهای ابزارسازی این جوامع اولیه شکارگر و گردآورنده خوراک را در اختیار پژوهشگران قرار می دهد.

به گفته این باستان شناس یکی از یافته های مهم دراین فصل از پژوهشهای میدانی شناسایی و کاوش یک پناهگاه صخره ای بنام " مرو" با آثاری از دوره پارینه سنگی میانی است که احتمالا بین چهل تا بیش از هفتادهزار سال قدمت دارد.

بیگلری گفت :بررسی های اولیه بقایای جانوری نشان می دهد که ساکنان این پناهگاه درکوهستان شاهو و ارتفاعات مشرف به دره سیروان به شکاربزکوهی و احتمالا قوچ می پرداختند که بقایای سنگواره آن ها با آثار سوختگی و شکستگی همراه با ابزارهای سنگی ،کشف شده است.

این باستان شناس افزود: با توجه به اینکه سنگواره انسان های این دوره در غارهای بیستون و شانیدر یافته شده ، ساکنان این دوره منطقه نیز احتمالا ازنوع انسان نئاندرتال بوده اند که در حدود چهل هزار سال پیش نسل آنها منقرض شده است.

به گفته بیگلری با انقراض این انسان ، انسان هوشمند جدید وارد منطقه شده که آثار سکونت آنها در دو مکان دیگر درهمین ناحی یافت شده است.

کاوش های باستان شناسی غارهای رودخانه سیروان با مجوز سیدمحمدبهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفت

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید