سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ردپای انسان‌های اولیه در بام قشم

یادمان

ردپای انسان‌های اولیه در بام قشم

در این منطقه آثاری از زندگی انسان های اولیه کشف شده است که تاریخ باستان شناسی جهان را دگرگون می کند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از آغاز عملیات کاوش های باستان شناسی در منطقه «بام قشم» حدفاصل روستای طبل و سلخ جزیره خبر داد و گفت: در این منطقه آثاری از زندگی انسان های اولیه کشف شده است که تاریخ باستان شناسی جهان را دگرگون می کند.

به گزارش ایرنا، فرزین حقدل با بیان اینکه نخستین دوره این کاوش ها در سال 86 - 87 آغاز و پس از مدتی متوقف شد، افزود: تا پیش از این کاوش ها ، تصور می شد که انسان های اولیه «نئاندرتال» و «نئونئاندرتال» پس از پیدایش در قاره آفریقا، به سمت اروپا عزیمت کرده و از آنجا به دیگر نقاط جهان رفته اند.

وی اضافه کرد: اما پس از کشف یافته های باستان شناسی در منطقه بام قشم، نظریه های پیشین رد و مشخص شده است که انسان های اولیه به دو دسته تقسیم شده اند که بخشی به سمت قاره اروپا و بخشی به سمت جزیره قشم کنونی حرکت و از اینجا به دیگر مناطق قاره آسیا عزیمت کرده اند.
حقدل گفت: تاکنون در محوطه باستانی بام قشم ابزارهای سنگی کوبشی و برنده ای همچون تبر، سرنیزه و چاقو کشف شده که وسیله ای برای شکار و تکه تکه کردن گوشت بوده است و نتیجه آزمایش کربن و زمان سنجی، قدمت این ابزارها را اثبات می کند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم یادآوری کرد: در زمان اسکان انسان های اولیه در این منطقه، خلیج فارس به صورت یک دره سرسبز و حاصلخیز بود که رودخانه های بسیاری در آن جریان داشت.

حقدل با بیان اینکه وجود این جنگل ها عامل اصلی به وجود آمدن ذخایر عظیم نفت و گاز در خلیج فارس به شمار می رود، گفت: بر اساس یافته های زمین شناسی، حدود 150 هزار سال پیش زلزله عظیمی موجب شکستن تنگه هرمز و جاری شدن آب دریای عمان به این دره سرسبز شده است.
وی اضافه کرد: به اعتقاد دانشمندان پس از چند صد سال، آب این منطقه فرو می نشیند و جزایری همچون قشم سر از آب بیرون می آورند و به همین دلیل است که امروز در ارتفاعات قشم می توان فسیل های صدف و ماهی یافت.

حقدل با اشاره به اینکه در سال های نخست کاوش در منطقه بام قشم به عنوان معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم فعالیت می کرد، افزود: از همان تاریخ پیگیر کاوش های باستان شناسی در این منطقه بودم و امروز با هدف کشف یافته های بیشتر، این کاوش ها ادامه می یابد.

جزیره قشم با یکهزار و 500 کیلومتر مربع وسعت، شامل 135 کیلومتر طول و عرض متوسط 14 کیلومتر در جنوب کشور و در فاصله 20 کیلومتری بندرعباس مرکز هرمزگان واقع شده و به تنهایی از 22 کشور جهان بزرگتر است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید