سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف سفال‌های 8 هزار ساله در شازند

یادمان

کشف سفال‌های 8 هزار ساله در شازند

فصل اول کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه‌ی قلعه «سرسختی» شهرستان شازند استان مرکزی به کشف سفال‌های پیش از تاریخ مربوط به هزاره 5 و 6 پیش از میلاد انجامید.

به گزارش ایسنا، «غفور کاکا»، سرپرست هیأت کاوش در تپه سرسختی شازند با اعلام این خبر تصریح کرد: در این فصل، کاوش گسترده‌ای در بخش پیش از تاریخ محوطه انجام گرفت.

وی گفت: اهمیت این محوطه به خصوص در دوران پیش از تاریخ به این جهت است که یکی از مسیرهای عبور به مرکز فلات ایران بوده است.

این باستان‌شناس افزود: این محوطه از دو بخش تراس، مربوط به دوران پیش از تاریخ و هسته اصلی، مربوط به دوران پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی تشکیل شده است.

«کاکا» سفال‌های دوره نو سنگی جدید، مس سنگی و سفال‌های مربوط به فرهنگ کورا ارس را از یافته‌های این فصل از کاوش اعلام کرد و افزود: طی روزهای گذشته از نخستین فصل کاوش سفال‌های متعدد پیش از تاریخ مربوط به هزاره 5 و 6 پیش از میلاد در این محوطه کشف شده است.

وی با بیان اینکه شاهد دوران روستانشینی در این محوطه هستیم تصریح کرد: در مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته، یافته‌هایی در ارتباط با پیچیدگی ساختار اجتماعی جامعه هزاره های پیش گفته به دست آمده است .

به گفته او، در این فصل از کاوش مطالعات میان رشته‌ای از جمله گیاه باستان‌شناسی، مایکرومرفولوژی و دیگر علوم وابسته در حال انجام است.

وی از اهداف دیگر کاوش در تپه سرسختی را مطالعه فرآیند گذار از دوران نوسنگی به مس سنگی از شرق زاگرس مرکزی و تبدیل ساختار اجتماعی و اقتصادی جوامع هزاره 5 و 6قبل از میلاد اعلام کرد.

سرپرست هیأت کاوش در تپه سرسختی شازند افزود: در ادامه کاوش در این محوطه عکس‌های فتوگرامتری از تپه سرسختی برای تعیین نقشه هوایی و توپوگرافی منطقه گرفته شد.

وی با اشاره به انجام عملیات تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه سرسختی در سال 87 گفت: در سال 91 عملیات لایه‌نگاری باستان‌شناسی در این محوطه تاریخی انجام و آثار تاریخی ارزشمندی از آن کشف شد.

به گفته این باستان‌شناس، هنگام لایه‌نگاری آثاری از دوران نو سنگی، مس سنگی، مفرغ، عصر آهن، اشکانی، ایل خانی در ضخامت 22 متر به دست آمد. همچنین از آثار به دست آمده در جریان این عملیات می‌توان به تدفین نوسنگی، اشیاء شمارشی، ابزار سنگی، پیکرک‌های گلی و ... اشاره کرد که همگی در نوع خود بی‌نظیر هستند.

سرپرست هیأت کاوش در تپه سرسختی شازند گفت: بر اساس تفاهم نامه‌ای که بین اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی و فرمانداری شهرستان شازند به امضا رسید، قرار است در آینده نزدیک این محوطه تاریخی به نخستین سایت موزه باستان شناسی استان مرکزی تبدیل شود.

به گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی، تپه سرسختی محوطه‌ای باستانی در 10 کیلومتری شهرستان شازند، شهر آستانه و روستای سرسختی علیا در حاشیه شرقی زاگرس مرکزی واقع شده است که دارای آثار تاریخی ارزشمندی از دوران پیش از تاریخ تا دوران اسلامی است .

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید