جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ثبت آثار جدید جهانی درآخرین کمیسیون میراث جهانی یونسکو

یادمان

ثبت آثار جدید جهانی درآخرین کمیسیون میراث جهانی یونسکو

دریاچه غربی درکشور چین از آثار جدید طبیعی چین درفهرست میراث جهانی یونسکوخبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ در جریان برگزاری سی و پنجمین اجلاس یونسکو که از روز دوشنبه در پاریس آغاز شده و تا 29 ژوئن ادامه دارد، چند اثر جدید را در این فهرست ثبت شد.
 
به گزارش یونسکو در جریان تصمیم گیریهای اخیر این مجمع پارک ملی ماناس واقع در منطقه آسام هند ازفهرست میراث در خطر حذف شد و محوطه طبیعی سواحل نینگالو با صخره های مرجانی آن واقع در غرب استرالیا، چشم انداز های طبیعی «دریاچه غرب» در کشور چین، آثار طبیعی دره بزرگ کنیا، دلتای ماهی گیری واقع در کشور سنگال و نیز مجموعه جزایر اوگاساوارا از کشور ژاپن، در این فهرست ثبت شدند.
 
کشور چین به ویژه متعهد شد از منطقه ثبت شده در کناره دریاچه و حریم طبیعی آن درب رابر توسعه فعالیت های تجاری دفاع کند و برخی پروژه های مخرب محیط زیست منطقه نظیر پروژه های ساختمان سازی را متوقف کند.
 
علاوه بر پروژه های ساختمان سازی مشکل حجم بالای توریست بازدید کننده نیز از جمله مشکلات دیگری بود که سبب نگرانی مسئولان و اعضای کمیسیون میراث جهانی یونسکو شده بود و ازاین رو مقامات مسئول در چین متعهد شده اند برای حمایت از عوارض مخرب احتمالی در این منطقه اقدام ویژه ای صورت دهند.
 
این در حالی است که این منطقه هم اکنون نیز سالانه بیش از 30 میلیون توریست را به خود جذب می کند که تاییزوان پارک نیز در کنار آن به عنوان زیباترین پارک طبیعی در سرتاسر کشور چین معرفی شده است.
 
 این منطقه که مساحت آن بسیار کوچک و مجموعا برابر با مساحت سه زمین فوتبال است، تنها طی 20 روز ، 720 هزار توریست را به خود جذب کرده است. در همین راستا به دلیل ازدحام بیش از حد توریست ها دولت چین تصمیم گرفته است مقررات ویژه ای برای محدود کردن تعداد بازدید کنندگان وضع کند.
 
در اقدامی مشابه ، سال گذشته نیز مقامات یونسکو نسبت به رفع مخاطرات و به ویژه رفع مشکل آلودگی در دریاچه بایکال که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده به دولت روسیه هشدار داده بودند.
 
نشست کارشناسان کمیسیون میراث جهانی یونسکو که تا 29 ژوئن -4 روز دیگر ادامه دارد، علاوه بر بررسی آثار فهرستی مشتمل بر 34 اثر در فهرست میراث درخطر 37 سایت جدید را نیز برای ثبت در فهرست میراث جهانی مورد بررسی قرار می دهد.
 
 «باغ‌های ایرانی» و «منطقه حفاظت شده حرا» به عنوان دو اثر تاریخی و دیگری طبیعی از سوی ایران برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو مورد بررسی کارشناسان قرار می گیرد.
 
 امسال کشورهای بحرین، باربادوس، کلمبیا، چین، اسپانیا، اکراین، امارات، ژاپن، ویتنام، ایتالیا و عربستان آثاری تاریخی و فرهنگی معرفی کرده اند و در بخش آثار طبیعی نیز کشورهای استرالیا، چین، هند، آلمان، ژاپن، ویتنام و کنیا‌ آثار تازه طبیعی را برای ثبت در این فهرست معرفی کرده اند.
 
این نشست قرار بود در کشور بحرین برگزار شود که به دلیل ناآرامی های جاری دراین کشور امسال در پاریس برگزار می شود.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه